بهترین سایت‌های آموزش آنلاین

کتاب‌های الکترونیک جای کتاب‌های کاغذی را گرفته‌اند، سخنرانی‌های مختلف در دانشگاه‌ها از طریق وب‌سایت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و اکثر تحقیقات و پژوهش‌ها با کمک کامپیوترها انجام می‌شود. با کمک تکنولوژی‌های روز نحوه یادگیری هم نسبت به گذشته آسانتر شده است. به خاطر حضور پر برکت اینترنت هر فردی که تمایل به یادگیری داشته …

کتاب‌های الکترونیک جای کتاب‌های کاغذی را گرفته‌اند، سخنرانی‌های مختلف در دانشگاه‌ها از طریق وب‌سایت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و اکثر تحقیقات و پژوهش‌ها با کمک کامپیوترها انجام می‌شود. با کمک تکنولوژی‌های روز نحوه یادگیری هم نسبت به گذشته آسانتر شده است. به خاطر حضور پر برکت اینترنت هر فردی که تمایل به یادگیری داشته باشد در لحظه و به کمک ابزارهای اینترنتی می‌تواند آنچه می‌خواهد را یاد بگیرد.
شکی نیست که هر اطلاعاتی که بخواهید از طریق اینترنت در دسترس است اما همه این اطلاعات قابل اطمینان نیستند. پیدا کردن منابع قابل اطمینان برای یادگیری، جست‌وجو و تحقیقات زیادی را می‌طلبد. درست است که دوره‌های آنلاین محدودیت زمانی را حذف کرده‌اند و باعث شده‌اند که کاربران در لحظه به منابع درسی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و از مربیان خود بدون هیچ محدودیتی کمک بگیرند اما برای استفاده از اکثر این دوره‌های آنلاین باید هزینه‌ قابل توجهی پرداخت شود و این در حالی است که همه مردم توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند. در مقابل دور‌ه‌های آنلاین پولی دوره‌های مجانی نیز شکل گرفته‌اند و باعث شده‌اند حجم قابل توجهی از مردم که به دنبال یادگیری هستند به سمت این نوع سرویس‌ها بروند. گرچه دوره‌های آنلاین رایگان بازی در این حوزه را تغییر داده‌اند اما همچنان این دوره‌های آنلاین پولی هستند که سهم بیشتر از این بازار را در اختیار دارند. هر چند در ایران دوره‌های آنلاین که با ارائه مدرک معتبر قابل استناد باشند کم است اما می‌تواند چند سایت در این حوزه پیدا کرد که می‌تواند در یادگیری مهارت‌های جدید به کاربران کمک کند. با این توضیحات به سراغ سرویس‌های آنلاینی می‌رویم که بخشی از خدمات آنها پولی و بخش دیگر آن رایگان است. در این لیست علاوه بر سرویس‌های معتبر خارجی، نام چند سرویس آنلاین ایرانی نیز دیده می‌شود.

Udemy، جایی برای مشتاقان یادگیری
آدرس سایت: www.udemy.com
قرار گرفتن این سایت در رتبه اول این لیست به خاطر امکانات رایگان و پولی است که در اختیار دانش‌آموزان مشتاق یادگیری می‌گذارد. در این سایت نزدیک به ۴۰ هزار دوره برای یادگیری وجود دارد و تاکنون بیش از ۱۰ میلیون کاربر عضو این سایت شده‌اند. نکته قابل توجه این سایت این است که تمام دوره‌های قرار گرفته در آن قبل از عرضه از نظر کیفی ارزیابی شده‌اند تا در نهایت دوره‌های باکیفیت در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد. Udemy برای هر نوع کاربری از دانش‌آموزی که به دنبال یادگیری است تا معلمی که می‌خواهد دانش خود را در اختیار دیگران بگذارد و پول به دست بیاورد، قابل استفاده است.

Edx، حضور در دانشگاه‌های معتبر دنیا
آدرس سایت: www.edx.org
این سایت غیرانتفاعی از سوی دانشگاه هاروارد و انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (ام‌آی‌تی) راه‌اندازی شده است. edX، شعار «آینده تحصیلات آنلاین؛ برای همه، همه‌جا و در همه وقت.»را سرلوحه کار خود قرار داده است. در دسترس بودن دوره‌های آموزشی برای تمامی سنین و اهالی تمامی کشورها از اهدافی است که edX دنبال می‌کند. با مراجعه به این سایت شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی آنلاین و رایگانی که توسط دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی مختلف ارائه می‌شود شرکت‌ کنید. از دوره‌های این سرویس که می‌توانید در آن شرکت کنید می‌توان به ایده‌های قرن بیستم، نظریات معاصر درباره عدالت، آمار: احتمال، پایه‌های گرافیک رایانه‌ای، الکترونیک و مغناطیس، مدار و الکترونیک، هوش مصنوعی، مکانیک کوانتوم، قانون کپی‌رایت (اتمام دوره)، مقدمه‌ای بر رایانه و برنامه‌نویسی و… اشاره کرد. برای شروع به کار فرم مشخصات موجود در سایت را تکمیل و در آن عضو شوید. در مرحله بعد می‌توانید با توجه به بازه زمانی و پیش‌نیازها، دوره‌های آموزشی موردنظرتان را انتخاب و در آنها شرکت کنید. همچنین در پایان بعضی از کلاس‌ها هم، در صورت دریافت نمره قبولی، گواهینامه پایان دوره به شرکت‌کننده‌ها ارائه می‌شود. برخی دوره‌های این سایت رایگان و برخی دیگر پولی است.

Codecademy، آموزش آسان برنامه‌نویسی
آدرس سایت: www.codecademy.com
این سرویس یکی از بهترین سرویس‌های آنلاین برای افرادی است که می‌خواهند برنامه‌نویسی یاد بگیرند. این سرویس یکی از بهترین‌ راه‌ها برای یادگیری یا مرور مهارت‌ها در بخش برنامه‌نویسی است. به کمک این سایت می‌توانید یک دوره برنامه‌نویسی را مانند آنچه در آموزشگاه‌های واقعی آموزش می‌د‌هند یاد بگیرید. دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی این سایت از مقدماتی تا پیشرفته را در بر می‌گیرد. نحوه آموزش این سایت نیز بسیار جالب است همه درس‌ها در یک پنجره برنامه‌نویسی پیش روی افراد است و آنها می‌توانند در این پنجره کد تایپ و آن را اجرا کنند.

 Sitepoint، یادگیری برای توسعه وب
آدرس سایت: www.sitepoint.com
این سرویس، یکی از بهترین منابع موجود برای یادگیری توسعه وب است. در قالب این پلت‌فرم، تمامی مباحث برنامه‌نویسی وب نیز از سطح پایه تا پیشرفته پوشش داده شده است و با استفاده از مطالب آن می‌توانید مواردی مانند بهینه‌سازی سئو یا بهبود رابط کاربری سایت را نیز یاد بگیرید.

۵- Gohighbrow، یادگیری چیزهای جدید
آدرس سایت: www.gohighbrow.com
این سایت برای افرادی مناسب است که عاشق دنیای ادبیات، تاریخ و هنر هستند. این سرویس شرایطی فراهم کرده که دوستداران این حوزه چیزهای جدید در این بخش را تنها ۵ دقیقه در روز یادبگیرند. علاوه بر مطالب آموزشی در این سرویس مطابی در خصوص بهبود توانایی‌های فردی و افزایش خلاقیت نیز قرار داده شده است.

فرانش،‌ فرصتی برای یادگیری
آدرس سایت: www. faranesh.com
این سرویس آنلاین در واقع یک استارت‌آپ ایرانی است که پیش از این با نام «کائسنا» فعالیت خود را شروع کرده بود. در این سایت دوره‌های آموزشی که بیشتر در حوزه کامپیوتر است دیده می‌شود که این دورها هم رایگان و هم پولی هستند. این سرویس که در رویدادهای مختلف استارت‌آپی موفق به کسب جوایز گوناگونی هم شده مطالب آموزش خود را در قالب ویدئوهای مختلف در اختیار افرادی می‌گذارد که تمایل به یادگیری دارند. ویدئوهای این سرویس نیز توسط افرادی که دانش و توانایی کافی دارند قبل از انتشار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کد باز،دانلود پروژه‌های کامپیوتری
آدرس سایت: www.codbaz.ir
این سرویس در واقع یک نیروی کمکی برای دانشجویان رشته‌های کامپیوتر یا مرتبط است. به کمک این سرویس دانشجویان رشته‌های کامپیوتری می‌توانند  پروژه‌های مختلف مرتبط با رشته خود را پیدا و آنها را دریافت کنند. هر یک از این پروژه‌ها شامل توضیحات مخصوص هستند و نحوه دریافت و کارآیی آنها نیز به‌صورت مجزا توضیح داده شده است. پروژه‌های این سرویس به حوزه‌هایی مانند برنامه‌نویسی، فایل‌های گرافیکی، فایل‌های آموزشی و پروژه‌های نرم‌افزاری تقسیم می‌شود. هر کدام از این قسمت‌ها خود شامل زیرمجموعه‌های مجزایی هستند. برای مثال بخش پروژه‌های برنامه‌نویسی، پروژه‌هایی در بخش‌های اسمبلی، سی‌شارپ، جاوا، پایتون، پی‌اچ‌پی و… را در اختیار کاربران جویای پروژه در این زمینه‌ها می‌گذارد. این سرویس دارای فایل‌های آموزشی نیز هست. فایل‌های آموزشی به‌صورت فایل‌های ویدئویی، پاورپوینت، ورد و پی‌دی‌اف در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

Cafeamozesh، کسب در آمد از آموزش
آدرس سایت: www.cafeamozesh.com
این سرویس آنلاین فارسی زبان  امکان تدریس از طریق وب و موبایل را برای افراد دارای مهارت یا دانش فراهم می‌کند. با عضویت در این سرویس آموزشی می‌توانید کلاس‌های مجازی بسازید و در آن مطالب آموزشی خود را قرار دهید. از سوی دیگر سایر اعضا می‌توانند براساس نیاز خود عضو کلاس‌های ساخته‌شده شوند و از مطالب آنها استفاده کنند. حضور در تمامی کلاس‌ها نیاز به پرداخت حق عضویت ندارد اما برای عضویت در کلاس‌هایی که نیاز به پرداخت حق عضویت دارند، کاربر باید از طریق درگاه اینترنتی بانک، مبلغ حق عضویت را پرداخت کند تا عضو کلاس شده و از مطالب آموزشی استفاده کند.

 Miztahrir، برگزاری کلاس مجازی
آدرس سایت: www. miztahrir.ir
این سرویس به معلمانی که به هر دلیلی امکان حضور سر کلاس خود را ندارند اجازه برگزاری کلاسشان را به‌صورت آنلاین و به کمک صوت و تصویر می‌دهد . برای این کار هم نیازی به نصب نرم‌افزارهای پیچیده روی دستگاه معلم یا دانش‌آموزان نیست. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سرویس، برگزاری کلاس به شکل کاملا واقعی است یعنی تمامی دانش‌آموزان توانایی مشارکت در بحث‌های مطرح شده در کلاس خود را دارند و معلم نیز بدون اینکه‌ نگران شلوغی کلاس باشد می‌تواند به سوالات کلیه دانش‌آموزان پاسخگو باشد یا از آنها پاسخ بخواهد. اطلاع اتوماتیک دانش‌آموزان از تغییرات برنامه کلاس‌ها و ارسال اطلاعات لازم به دانش‌آموزان تنها با یک کلیک از دیگر ویژگی‌های این سایت آموزشی است. همچنین سایت میز‌تحریر امکان ارائه سرویس برگزاری‌کلاس مجازی به سازمان‌ها و آموزشگاه را نیز دارد.

 takhtesefid، یوتیوب آموزشی
آدرس سایت: www. takhtesefid.org
یکی دیگر از سرویس‌های آموزشی فارسی زبان که می‌تواند برای محصلان جالب باشد، سرویس تخته سفید است. این سرویس  پر از ویدئوهای آموزشی به زبان فارسی است. در این سایت کاربران ویدئو‌های آموزشی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند یا از ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده افراد دیگر استفاده می‌کنند. این سایت با در نظر گرفتن سرعت نه چندان بالای اینترنت کاربران تمهیداتی را در نظر گرفته است تا تمامی کاربران با هر سرعت اینترنتی بتوانند از امکانات تخته سفید استفاده کنند. تمام ویدئو‌های این وب‌سایت به صورت رایگان در دسترس است.  شما می‌توانید با کلیک روی آیکن چرخ‌دنده تمامی ویدئوها را با دو کیفیت ۵۱۲ و ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه مشاهده کنید.
۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا