پژو غرامت داد و قيمت داد

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در ابتدای این نشست در مورد جزيیات قرارداد ایران خودرو و پژو با بیان اینکه در قرار‌داد با پژو بیشترین منافع برای ایران دیده شده به گونه‌ای که یک روز مانده به امضای قرار‌داد در هیات مدیره پژو بر سر امضای این قرارداد اختلاف نظر به وجود آمد ،اظهار …

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در ابتدای این نشست در مورد جزيیات قرارداد ایران خودرو و پژو با بیان اینکه در قرار‌داد با پژو بیشترین منافع برای ایران دیده شده به گونه‌ای که یک روز مانده به امضای قرار‌داد در هیات مدیره پژو بر سر امضای این قرارداد اختلاف نظر به وجود آمد ،اظهار داشت: بنده همان موقع به تیم مذاکره کننده ایران خودرو اعلام کردم در صورتی که پژو خواسته های ما را برآورده نکند، ایران خودرو مذاکرات را ترک خواهد کرد که خوشبختانه پژو خواسته های ما را محقق کرد.
یکه زارع با بیان اینکه قرارداد مشتمل بر ۲۰۰ صفحه است،ادامه داد: این‌که گفته می‌شود این قرارداد محرمانه است، معنایش این است که منتشر شدن متن قرار‌داد‌ها می‌تواند باعث اخلال در رابطه با شرکا و رقبا شود. البته انتشار ۸۰ درصد متن قرار‌داد با پژو مشکلی ندارد اما ۲۰درصد آن را نمی‌توان منتشر کرد.
وی با بیان اینکه ایران خودرو از هر نهادی که بخواهد قرارداد با پژو را بررسی کند، استقبال خواهد کرد، گفت:چه دستگاه‌های نظارتی و چه مجلس اگر راجع به قرار‌داد سوال داشته باشند، توضیح خواهیم داد.
جزيیات پرداخت غرامت  پژو
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به امضای تفاهمنامه بین ایران خودرو و پژو در رابطه با پرداخت غرامت از سوی پژو بابت ترک ایران در زمان تشدید تحریم ها،گفت: میزان کل غرامت ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است که ۱۱۶ میلیون یورو از این غرامت مربوط به مسائل جاری و گذشته و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز مرتبط به همکاری‌های آینده است.
یکه زارع با بیان اینکه در موضوعات مرتبط با گذشته ۲۵ میلیون یورو قطعه رایگان محصولات فعلی پژو که در حال حاضر در ایران تولید می‌شود، دریافت خواهد شد،اضافه کرد: ۱۱ میلیون یورو نیز تجهیزات خط تولید پژو ۲۰۷ به صورت رایگان به ایران خودرو داده می شود.
به گفته وی، در قالب این بسته۱۱ میلیون یورو از بدهی ‌های ایران خودرو به پژو نیز بخشیده خواهد شد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه مبلغ ۶۵ میلیون یورو مربوط به رویالیتی(بهره مالکانه) خودروهای تولیدی پژو مربوط به بازده زمانی گذشته تا زمان عقد قرار‌داد، به این شرکت پرداخت نخواهد شد، اظهارداشت: این مبالغ در سود و زیان امسال و سال آینده ایران خودرو اثرات مستقیم خواهد داشت.
یکه زارع همچنین از تخفیف ۲۰ میلیون یورویی پژو بابت قوای محرکه خبر داد و ادامه داد: همچنین این خودروساز فرانسوی متعهد شده است معادل چهار میلیون یورو برای یک سال کارشناس به ایران بفرستد تا در زمینه بهبود کیفیت محصولات جاری پژو در ایران فعالیت كنند.
مدیر عامل بزرگ‌ترین خودروسازی کشور با اشاره به اینکه به اندازه مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران خودرو در فرانسه برای تولید محصولات جدید آموزش خواهند دید، افزود: ازسوی دیگر نیز پژو یک میلیون یورو برای کار در زمینه سیستم به ایران خودرو می دهد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه رویالیتی(بهره‌مالکانه) محصولات جدید ۱۵۰ یورو بابت رویالیتی هر محصول باید به پژو پرداخت می‌شد، تصریح کرد: در نهایت برای هر محصول ۱۰۰ یورو به عنوان رویالیتی پرداخت  می شود که البته بابت غرامت برای دو میلیون پلتفرم، ۳۰ یورو رویالیتی پرداخت خواهد شد که مابه‌التفاوت آن ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.
یکه زارع ادامه داد: برای هر محصول فعلی پژو که با برند این خودروساز فرانسوی تولید خواهد شد، ۱۰ یورو رویالیتی(بهره مالکانه) نیز پرداخت خواهد شد.
قیمت محصولات جدید پژو
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه قیمت محصولات جدید پژو در ایران اظهار کرد: با شرایط قیمتی امروز، قیمت خودروی پژو ۳۰۱ دستی معادل ۵۸ میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک این خودرو ۶۲ میلیون تومان خواهد بود. ضمن آنکه قیمت خودروی ۲۰۸ نیز ۶۸ میلیون تومان است. قیمت مدل دستی خودروی پژو ۲۰۰۸ معادل ۷۲ میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک خودرو ۷۸ میلیون تومان خواهد بود.
مذاکره با سایر خودروسازان اروپایی
یکه‌زارع از مذاکره با شرکت فیات خبر داد و اظهار کرد: فیات آماده مذاکره با ایران خودرو است و به زودی مذاکرات با این شرکت برای عقد قرار‌داد همکاری آغاز خواهد شد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: شرکت فیات شرکت بزرگی است که صاحب مجموعه‌های قوی خودروسازی در آمریکا مانند کرایسلر است و پیش‌بینی می‌کنم برخی خودروسازان فعلی در جهان ظرف چند سال آینده توسط فیات خورده خواهند شد. بنابراین فیات شریک مناسبی برای ایران خودرو خواهد بود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا همکاری با فیات می‌تواند منجر به همکاری کرایسلر شود، اظهار کرد: ما دوست داریم با خودروسازان بزرگ همکاری کنیم، البته این کار براساس سیاست‌های نظام و سیاست‌های وزارت صنعت خواهد بود ضمن آنکه فیات از طریق شركت خود تکنولوژی را وارد ایران خواهد کرد. یکه‌زارع در پاسخ به سوالی در زمینه‌ تولید سواری بنز در ایران گفت: تولید سواری بنز در دستور کار است شاید بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور را اگر به تفاهم نهایی برسیم، براساس تفاهم صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی به سواری‌های بنز که در ایران تولید خواهد شد مجهز کنیم. مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: مذاکراتي نیز با شرکت فولکس واگن داشتیم، اما به دو دلیل این مذاکرات به نتیجه نرسید و ما نیز تمایلی به آن نداشتیم؛ یکی این‌که فولکس از قبل قرار‌دادی را داخل ایران داشت و ما به آن احترام گذاشتیم و دیگر آنکه موضوع مشکلات جدید فولکس پیش آمد. ضمن آنکه ما برای تولید سواری‌های بنز برنامه داریم و سهم خود را از صنعت خودروی آلمان داریم.
نحوه قيمت‌گذاري محصولات جدید پژو
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود خودروسازان خارجی با تعیین دستوری قیمت‌های خودرو در ایران مخالفند و تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چه خواهد بود، اظهار کرد: تعیین قیمت خودرو ربطی به قرار‌دادهای خارجی ندارد و ما نمی‌توانیم برای متولیان تعیین تکلیف کنیم. در قرار‌دادهای خارجی از جمله پژو نیز محصولاتی که اواخر سال آینده به تولید خواهند رسید در زمینه قیمت‌گذاری آنها از قوانین کشور پیروی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا