غذاهایی که فشار خون را پایین می آورد

فشار خون از ۱۴ تا ۱۶ فشار خون خفیف، ۱۶ تا ۱۷ متوسط و ۱۸ به بالا افزایش شدید فشار خون به شمار می آید. کسانی که سابقه فشار خون بالا ندارند باید هر ۶ ماه یک بار فشارشان را چک کنند. بعد از خوردن صبحانه بهترین زمان سنجش فشار خون است. لازم است بدانید …

فشار خون از ۱۴ تا ۱۶ فشار خون خفیف، ۱۶ تا ۱۷ متوسط و ۱۸ به بالا افزایش شدید فشار خون به شمار می آید. کسانی که سابقه فشار خون بالا ندارند باید هر ۶ ماه یک بار فشارشان را چک کنند. بعد از خوردن صبحانه بهترین زمان سنجش فشار خون است.
لازم است بدانید چاقی و مصرف کم روغن های حاوی امگا۳ استعداد به پرفشاری خون را افزایش می دهد که در صورت کاهش وزن و به حداقل رساندن مصرف روغن های جامد و نیمه جامد گیاهی و کره کاهش قابل ملاحظه ای در فشار خون ایجاد می شود.
برخی افراد به نمک بسیار حساس هستند و حتی با مصرف شیر دام نمک خورده یا برخی آب های معدنی حاوی سدیم، نوشابه هایی که مواد نگهدارنده آنها حاوی سدیم مخفی است یا سبزیجات حاوی سدیم همچون کرفس یا سویا و ماهی های جنوب فشار خونشان افزایش می یابد. اینها افرادی هستند که سابقه خانوادگی از پرفشاری خون دارند یا نژاد سیاهپوست هستند یا سن بیش از ۵۵ سال دارند که معمولا با منع مصرف نمک و محصولات حاوی سدیم مخفی به طور چشمگیری پرفشاری خونشان کنترل می شود.
حالا چه بخوریم؟
مصرف زیاد سدیم وقتی با مصرف کم پتاسیم همراه باشد بر خطر پرفشاری می افزاید. افراد با مصرف کم پتاسیم تقریبا ۵ برابر بیشتر احتمال مرگ ناشی از سکته مغزی دارند.
غذاهای پرپتاسیم و کم سدیم همچون سیب زمینی، سبزیجات سبزرنگ، آب پرتقال، زردآلو، موز و نوشیدنی های مدر گزینه های مفیدی برای کاهش سدیم خون هستند.
در واقع سدیم و پتاسیم رابطه معکوس با یکدیگر دارند و با افزایش یکی، از میزان دیگری کاسته می شود. نکته دیگر مصرف کم کلسیم و منیزیوم بخصوص در سنین سالمندی است. مصرف زیاد مکمل ها یا مواد غذایی سرشار از کلسیم همچون محصولات لبنی کم چرب، دانه های کنجد یا سبزیجات با برگ سبز تیره می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. منیزیوم در برنج سبوس دار، تخمه آفتابگردان، جو و نان گندم یافت می شود.
همچنین مصرف الکل خطر پرفشاری خون و سکته مغزی را افزایش می دهد. افراد دائم الخمر که به طور مرتب الکل می خورند بعد از چند روز امساک از مصرف الکل، افت قابل ملاحظه ای را در فشار خونشان مشاهده می کنند.
مصرف زیاد و منظم آنتی اکسیدان ها در قالب میوه ها و سبزیجات بخصوص هویج و اسفناج در برنامه غذایی باعث محافظت در برابر فشار خون بالا می شود و سکته مغزی را به نصف تقلیل می دهد. سیر نیز اثرات کاهنده فشارخون دارد به خصوص که منظم مصرف شود.
البته لازم به توضیح است افراد مبتلا به پرفشاری برای کنترل فشارخون همراه با مراعات غذایی لزوما باید از داروهای شیمیایی و براساس تجویز پزشک و معمولا تا آخر عمر استفاده کنند.
این را هم بدانید مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B، E و سلنیوم خطر تجمع پلاکتی را کاهش می دهد و بدین وسیله خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به فشار خون بالا تقلیل می یابد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا