توهین به سیمین سینمای ایران؛ به کدامین جرم؟!

واکنش و اظهارات امام جمعه کاشان درباره حضور خانم فاطمه معتمد آریا بازیگر سرشناس، معتبر و محبوب سینمای ایران در این شهر اسباب شگفتی را فراهم ساخته است. این بازیگر روز یکشنبه چهارم بهمن، برای شرکت در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «یحیی سکوت نکرد» در سینمای شهر کاشان، به همراه کارگردان فیلم به کاشان …

واکنش و اظهارات امام جمعه کاشان درباره حضور خانم فاطمه معتمد آریا بازیگر سرشناس، معتبر و محبوب سینمای ایران در این شهر اسباب شگفتی را فراهم ساخته است.
این بازیگر روز یکشنبه چهارم بهمن، برای شرکت در جلسه پرسش و پاسخ فیلم «یحیی سکوت نکرد» در سینمای شهر کاشان، به همراه کارگردان فیلم به کاشان سفر کرده بود و هر چند با استقبال فراوان رو به رو شد اما اظهارات امام جمعه ساعاتی قبل از نشست فضا را تغییر داد و جمعی هم دست به اعتراض زدند.
علت اعتراض آقای عبدالنبی نمازی در برخی گزارش ها نوع حجاب خانم معتمد آریا ذکر شده حال آن که تصاویر مخابره شده مورد خاصی را نشان نمی دهد و حداقل از حجاب متعارف در میان خانم های هنرمند بیشتر بوده و اگر باعث رنجش حاضران می شد خود آنان می توانستند اعتراض کنند و نیاز به دخالت دیگران نبود. این را نیز همه می دانند که معتمد آریا نه به خاطر چهره و چشم آبی که به سبب توانایی های هنری وارد سینما شده است و بازیگر واقعی است.
در بعضی اخبار هم آمده بود امام جمعه کاشان، از دعوت یک چهره «ممنوع التصویر» انتقاد کرده است. این درحالی است که در تعریف صدا و سیما خیلی ها ممنوع التصویر هستند و مدام هم این فهرست تغییر می کند و قابل تعمیم به جامعه نیست.
ضمن این که به فرض صدا و سیما هم ممنوع التصویر کرده باشد برای اداره صدا و سیمای کاشان الزام آور است نه دیگران و تازه ممنوع الفعالیت و ممنوع النطق و ممنوع البیان که نشده است! مثل این است که صدا و سیما با علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال مشکل دارد و به همین خاطر او را ممنوع التصویر کند. آیا هیچ ورزشگاهی دیگر نباید او را دعوت کند؟
سومین دلیل اعتراض هم این است که «چگونه یک نفر که سمتی هم ندارد در گوشه نهادی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران درخواست اعزام هنرپیشه ای که دارای وضعیت مناسبی نیست به کاشان می دهد»؟ در هر یک از این واژه ها تحقیر مستتر است. تحقیر ارشاد، تحقیر هنر و تحقیر هنر پیشه. به چه جرمی معلوم نیست؟ آیا با سفیر هنری این گونه برخورد می کنند؟
اصل موضوع اما به این پیچیدگی نیست. یک فیلم دارای مجوز را نمایش می داده اند و کارگردان و بازیگر را هم دعوت کرده اند. عده ای از مردم هم برای تماشا و پرسش و پاسخ آمده اند. این همه ابراز نگرانی و اتهام دیگر چه ضرورتی دارد؟ موضوع نشست هم یک فیلم مشخص است. نه زندگی هنرمند.

شگفت آورتر از همه این که امام جمعه محترم از کاشان به عنوان شهر اخلاق و معنویت نام برده اند – که حق هم چنین است – و در عین حال به حضور خانم معتمد آریا اعتراض کرده اند و عده ای جوان هم از سر احساس یا به صورت تشکیلاتی رکیک ترین الفاظ را علیه بازیگر محبوب سینمای ایران به کار برده اند.
مردم شریف و متدین کاشان قطعا از این رفتارها و گفتارها برائت می جویند و با ضرس قاطع می توان گفت چنین الفاظ موهنی را هرگز بر زبان نمی آورند.
فاطمه معتمد آریا به سیمین سینمای ایران اشتهار دارد و بازیگری بسیار مورد احترام و اعتبار است و به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی ایران حق دارد به هر جای این سرزمین سفر کند و در هر برنامه قانونی شرکت جوید و برای استفاده از این حق نیاز به کسب اجازه فوق العاده ندارد.
امام جمعه محترم البته به دلایل مختلف ممکن است علاقه ای به هنر سینما یا هنرهای دیگر نداشته باشند. اشکالی هم ندارد. اما مگر مهم ترین فستیوالی که همه ساله در سالگرد انقلاب برگزار می شود مربوط به سینما نیست و مگر جز این است که سینماگران بیشترین خدمت را در تمام دهه های فجر ارایه داده اند؟ مگر می توان هر محصول هنری را با سلیقه مسوولان منطقه ای انطباق داد؟
نمی توان هم زمان به هنرمند این مملکت هم به خاطر ایفای نقش در یک فیلم و شرکت در یک برنامه خبری اهانت کرد و هم هنرمند دیگر را به سبب حضور در یک شبکه خارجی مورد شماتت قرار داد. زیرا چه بسا همین رفتارها عده ای را به کوچ وادارد هر چند که خانم معتمد آریا دل بسته این خاک است و سال ها پیش که ناگزیر از اقامتی کوتاه مدت در خارج از ایران شد همان گونه زندگی کرد که در ایران می زیست.
هنرمندان را مردم دوست می دارند. فاطمه معتمد آریا را نیز طبعا. خاصه این که معتمد آریا خانم است و خوش بختانه استقبال مردم کاشان از بازیگر و هنرمندچنان بوده که خاطر او و کارگردان مکدر نشده است. اینها در تلویزیون جمهوری اسلامی و در سینمای جمهوری اسلامی بازی کرده اند. از اسراییل که نیامده اند!
خوب است امام جمعه محترم کاشان به معترضان ناسزاگو یادآوری کند مودب باشند. بیان سخنان زشت زیبنده نیست و در شهر تاریخی و زیبای کاشان نازیبنده تر است.
مردم ایران، کاشان را با شعر سهراب سپهری و زلال می شناسند. انتقادی اگر باشد نه متوجه هنرمند میهمان که به جانب کسانی باید باشد که فضای اخلاقی و معنوی کاشان را با الفاظ زشت آلودند. کسانی که دوست دارند جلسه عادی هنری را به نشست بررزسی همه اقوال و افعال هنرمند از کودکی تا نوجوانی و جوانی و بزرگ سالی بدل کنند. کسانی که از یک سو از گسترش شبکه های ماهواره ای ابراز نگرانی و از جانب دیگر عرصه را بر خدمتگزاران فرهنگ و هنر تنگ می کنند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا