کاهش تعداد اعضای شوراها قطعی شد

شورای نگهبان در بررسی طرح “اصلاح مواردی از قانون تشکیل و انتخابات شوراهای شهر و روستا” درباره مصوبه مجلس مواردی را خلاف قانون اساسی و شرع تلقی کرد و برخی را نیز موافق قانون و شرع اعلام کرده است؛ متأسفانه در این میان در تفسیر نظریه شورای نگهبان اشتباهی رخ داده است که خروجی آن …

شورای نگهبان در بررسی طرح “اصلاح مواردی از قانون تشکیل و انتخابات شوراهای شهر و روستا” درباره مصوبه مجلس مواردی را خلاف قانون اساسی و شرع تلقی کرد و برخی را نیز موافق قانون و شرع اعلام کرده است؛ متأسفانه در این میان در تفسیر نظریه شورای نگهبان اشتباهی رخ داده است که خروجی آن رد کردن کل مصوبه مجلس درباره شوراها است در حالی که واقعیت موضوع این است که شورای نگهبان در نظریه خود در خصوص طرح اصلاح مذکور برخی از موارد را مغایر با شرع و قانون اساسی تلقی کرده و در خصوص برخی دیگر اظهارنظر نکرده است.

وی افزود: مواردی که شورای نگهبان درباره آن نظری ندهد مورد تأیید این شورا است و پس از طی مراحل تبدیل به قانون خواهد شد و لازم‌الاجراست که نمونه آن کاهش تعداد اعضای شوراها است. شورای نگهبان تنها به ۴ مورد از مصوبه مجلس ایراد گرفته و به موضوع کاهش تعداد اعضا ایراد نگرفته است لذا این اصلاحیه یعنی کاهش تعداد اعضا در دوره بعد و پس از طی مراحل قانونی، لازم‌الاجرا است.

روشناسی تاکید کرد: بی تردید چنین کاری موجب تضعیف جایگاه شوراها خواهد بود برای مثال با ۱۵ عضو چطور می‌شود مدیریت شهری مانند تهران را پیش برد و بر آن نظارت کرد. باید در این خصوص تفکر کرد تا راهکار مناسب را پیدا کرد اما در حال حاضر تا شش ماه نمی توان در شورای عالی این موضوع را مطرح کرد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد به صورت خام توسط اعضای مجلس شورای اسلامی مطرح شد و حال توسط شورای نگهبان نیز تایید شده است و باید راهکار مناسب پیش بینی و سپس اقدام شود.

۱۷۶/

دکمه بازگشت به بالا