راز «جوراب دریایی» فاش شد! +عکس

اما کشف چهار گونه جدید این جنبنده عجیب در اقیانوس آرام شرقی دانشمندان را به این نتیجه رسانده که این موجود از اولین گونه‌های حیات است. پروفسور گرگ روز محقق اصلی این پژوهش که در نشریه نیچر منتشر شده می‌گوید: “لقبی که ما به آن داده‌ایم جوراب بنفش است، اینها به معنای واقعی کلمه شبیه …

اما کشف چهار گونه جدید این جنبنده عجیب در اقیانوس آرام شرقی دانشمندان را به این نتیجه رسانده که این موجود از اولین گونه‌های حیات است.

پروفسور گرگ روز محقق اصلی این پژوهش که در نشریه نیچر منتشر شده می‌گوید:

“لقبی که ما به آن داده‌ایم جوراب بنفش است، اینها به معنای واقعی کلمه شبیه جورابی هستند که در آورده‌اید و کف زمین انداخته‌اید.”

با اینکه جنبنده عجیب در سال ۱۹۱۵ شناخته شد اما اولین توصیف علمی آن در سال ۱۹۴۹ انجام گرفت.

این موجود عجیب نه مغز دارد نه چشم نه روده نه سیستم ترشحی نه غده جنسی. تنها سوراخی دارد که غذا از آن وارد و مواد دفعی از آن خارج می‌شود.

دانشمندان با استفاده از یک وسیله از راه دور توانستند برای اولین بار از این موجود در زیستگاه طبیعی‌اش فیلم‌برداری کنند و بررسی ژنتیکی دقیق‌تری روی آن انجام دهند.

پیش از این بررسی ژنتیکی این موجود را از شاخه نرم‌تنان دانسته بود اما به گفته پروفسور روز در آن بررسی به اشتباه فرمول ژنتیکی خوراک این موجود به جای خودش بررسی شده بود.

راز

از چهار گونه جدید، سه گونه بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر طول دارند در عمقی بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر زندگی می‌کردند. گونه چهارم که کوچکتر بود، ۲.۵ سانتی متر طول داشت در نزدیکی لاشه یک نهنگ در عمق ۶۳۱ متری پیدا شد.

تمام آنها در خلیج کالیفرنیا و خلیج مونتری (کالیفرنیا) شناسایی شدند.

به گفته پروفسور روز، این موجودات را باید گونه‌ای ابتدایی از حیات دانست که در پایه درخت تکامل قرار می‌گیرد.

با این وجود هنوز نکات زیادی درباره این موجود ناشناخته است از جمله اینکه به گفته پروفسور روز، “اینکه جنبنده عجیب چگونه غذا می خورد یک راز بزرگ ناشناخته است.”

“ما تا به حال غذا خوردن آنها را ندیده‌ایم.”

“ما جنبنده عجیب را در جاهایی که نرم تنان حضور دارند پیدا می‌کنیم، DNA نرم‌تنان را هم در داخل بدن آنها پیدا می‌کنیم. اما هنگامی که بدن این موجودات را باز می‌کنیم روده آنها خالی است.”

راز
به “جوراب بنفش”، نام علمی جنبنده عجیب چورو داده شده است. چورو نوعی شیرینی اسپانیایی است که در تصویر دیده می‌شود. عکس: MBARI

“آنها دهان بسیار کوچکی دارند اما دندان و خرطومچه مکنده ندارند که بتوانند دو کفه‌ای‌ها را نصف کنند.”

به گفته پروفسور روز “یکی از مهمترین شاخه‌های درخت تکامل اکنون به جای یک گونه چهار گونه جدید دارد” اما برای اینکه تمام اسرار آن فاش شود به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا