همه چیز درباره بلوغ زودرس کودکان

دکتر علایی، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان، معتقد است که: کودکان باید برای داشتن رشد مناسب از یک هرم غذایی متعادل استفاده کنند، این برنامه غذایی باید شامل گوشت، لبنیات، میوه و سبزی ها باشد و باید بدانید که کمبود روی و ویتامین D، کندی رشد را به همراه می آورد، البته کودکان باید …

دکتر علایی، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان، معتقد است که: کودکان باید برای داشتن رشد مناسب از یک هرم غذایی متعادل استفاده کنند، این برنامه غذایی باید شامل گوشت، لبنیات، میوه و سبزی ها باشد و باید بدانید که کمبود روی و ویتامین D، کندی رشد را به همراه می آورد، البته کودکان باید در هنگام شب میزان خواب مناسبی داشته باشند و بطور معمول باید قبل از ساعت ۹ تا ۱۰ حتماً بخوابند زیرا خواب نامنظم تعادل هورمون ها را به هم می ریزد.
تا پیش از اتمام زمان بلوغ عوامل دیگری غیر از ژنتیک، مثل تغذیه و ورزش می تواند علت افزایش یا کاهش رشد کودک و نوجوان شوند بطور مثال می توان گفت ورزش های کششی مانند بسکتبال، والیبال و شنا در افزایش قد تأثیر مثبت دارند.
علایی در مورد بلوغ زودرس عنوان کرد که: اگر نشانه های بلوغ در دختران قبل از سن ۸ سالگی و پسران قبل از ۹ سالگی دیده شود معتقدیم کودک ما دچار بلوغ زودرس شده است، فقط پیش از این سن شامل بلوغ زودرس می شود و دختری که نشانه های بلوغ در ۸ سالگی در او نمایان شود نسبت به هم سن و سال های خود دچار یک بلوغ زودتر از موعد شده اما یک بیماری و امر غیرطبیعی نیست.
ایشان اضافه کردند که: بطور معمول بلوغ های زودرس یا به علت های ناشناخته اتفاق می افتد اما ممکن است وجود تومورها نیز در ایجاد آن تأثیرگذار باشد. به طوری که بلوغ زودرس در پسران نگران کننده تر است و ریشه آن در بیشتر موارد ممکن است تومور باشد در صورتی که در دختران ریشه بلوغ زودرس اکثراً ناشناخته است.
دکتر محمد علایی بیان کرد: جهت پیشگیری از بلوغ زودرس می توان با مراجعه به پزشک متخصص و مشورت با وی و تزریق هر ۲۸ روز یک آمپول از وقوع آن جلوگیری کرد.
ایشان اهمیت پیشگیری از بلوغ زودرس را به طور کلی در دو مورد می داند: اول اینکه قد نهایی کودک کوتاه نشود حال آن که در سن شروع بلوغ قد بسیار خوبی دارد و دوم بروز احساسات جنسی در سن غیرمتعارف صورت نگیرد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا