نظام مندی در قیمت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش خبرنگار موبنا، نظام تنظیم قیمت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور با هدف صيانت از حقوق مصرف‌کنندگان و ارائه کنندگان این خدمات، بهبود فضای رقابت و رشد اقتصاد ملی، تدوین می شود. این سازمان برای حمايت از حقوق مصرف کنندگان بخش ICT کشور، حصول اطمينان از رقابت سالم و تداوم ارائه خدمات …

به گزارش خبرنگار موبنا، نظام تنظیم قیمت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور با هدف صيانت از حقوق مصرف‌کنندگان و ارائه کنندگان این خدمات، بهبود فضای رقابت و رشد اقتصاد ملی، تدوین می شود.
این سازمان برای حمايت از حقوق مصرف کنندگان بخش ICT کشور، حصول اطمينان از رقابت سالم و تداوم ارائه خدمات و رشد کيفی آن ها، اقدام به تعریف چندين پروژه مرتبط به هم برای دستيابی به استراتژی واحدی در خصوص تنظيم مقررات در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کرده است.
يکی از اين پروژه‌ ها، تدوين مدل عملياتی برای تعيين تعرفه خدمات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است که هدف از انجام آن ن پروژه، تعيين استراتژی و خط­‌ مشی تنظيم تعرفه خدمات این بخش، تدوين کليه دستورالعمل­ ها، آيين­‌نامه­‌ها، مصوبات، فرآيندها و روال­های مرتبط با تنظيم تعرفه و دستيابی به مدلی برای تعيين تعرفه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات براساس تجارب داخلی و بين­‌المللی با توجه به وضعيت رقابت در بازارهای خدمات است.
چشم ‌انداز مدنظر برای این طرح، ايجاد رقابت سالم در بازار و تنظيم مقررات در مواقع ضروری است. همچنین رگولاتوری هدف از تنظيم تعرفه را صيانت از حقوق مصرف­‌کننده و ارائه‌کنندگان خدمات، بهبود رقابت و رشد اقتصاد ملی اعلام کرده است. در این راستا در بعضی از مواقع، تنظيم مقررات برای برخورد با رفتارهای برهم زننده تعادل بازار، به­‌ویژه رفتارهای اپراتورهای قدرت مسلط بر بازار، ضروری است.
براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای رهیافت مدنظر خود در تنظيم قيمت خدمات، با اعلام فراخوان از تمامی ذینفعان و صاحبنظران این بخش خواسته نظرات تخصصی خود را ارائه دهند. در این فراخوان با انتشار نظرسنجی در قالب ۱۲ پرسش از صاحبنظران و فعالان اين حوزه، دعوت شده تا با مطالعه اين سند و پاسخ به پرسش­های طرح شده در هر بخش، اين سازمان را در راستای انجام وظيفه خود ياری دهند.
مباحث مدنظر در این نظرسنجی مربوط به ساختارها و سطوح قیمتهای خرده فروشی و عمده فروشی، عوامل کلیدی تاثیرگذار بر قیمت خدمات، اهداف تنظیم قیمت در بازار، رشد اقتصاد ملی، هزینه نرخ برگشت سرمایه و رهیافت پیشنهادی برای کنترل موثر قیمت در بازار خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، است و مهلت پاسخگویی به اين نظرسنجی تخصصی نیز ۲۱ بهمن ماه اعلام شده است.
نظام تنظیم قیمت خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در حالی از سوی رگولاتوری تدوین می شود که پیش از این فرمول تنظیم قیمت و تعرفه گذاری در حوزه ارتباطات کشور از سوی شورای رقابت تدوین شده بود، اما به دلیل اختلافات میان این شورا و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این فرمول برای تعیین تعرفه های این بخش، کاربردی نشد.

۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا