خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

دوشنبه ۱۲ بهمن ماه نخستین روز برگزاری جشنواره بود که فیلم‌هایی به نمایش در آمدند و هنرمندانی با حضور بر روی فرش قرمز حسابی بازار عکاسان را گرم کردند. از آن‌جایی که آثار حاضر در سودای سیمرغ و نگاه نو از ساعت ۱۸ در برج میلاد به نمایش در می‌آیند، شلوغی جشنواره هم به ساعات …

دوشنبه ۱۲ بهمن ماه نخستین روز برگزاری جشنواره بود که فیلم‌هایی به نمایش در آمدند و هنرمندانی با حضور بر روی فرش قرمز حسابی بازار عکاسان را گرم کردند.

از آن‌جایی که آثار حاضر در سودای سیمرغ و نگاه نو از ساعت ۱۸ در برج میلاد به نمایش در می‌آیند، شلوغی جشنواره هم به ساعات عصر و غروب می‌رسد.

راه سیمرغ

امسال در محوطه باز روبروی مرکز همایش‌های برج میلاد تونلی با گنبد و طراحی‌های ویژه ساخته‌اند که هنرمندان از آن عبور کنند و به «کاخ» برسند. راه سیمرغ با فرش قرمز و نورپردازی‌های جالب توجه و البته زیبا خوراک تصویری خوبی برای خبرنگاران شده و تقریبا همه بازیگران در جایی از آن عکس دارند.

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

حاتمی‌کیا در برج دیده شد

شب گذشته طی کران فیلم سینمایی «گیتا» که نخستین ساخته مسعود مددی بود، ابراهیم حاتمی‌کیا که با وجود فلیم داشتن در جشنواره در افتتاحیه هم حاضر نشده بود، به جشنواره آمد و به تماشای این فیم نشست. پیمان معادی و کمال تبریزی نیز از دیگر هنرمندانی بودند که «گیتا» را انتخاب کرده بودند.

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

گریه و گریه و گریه

از نکات قابل توجه در روز اول جشنواره میزان بالای گریه در سالن نمایش دهنده فیلم‌ها بود! این طور به نظر می‌رسد که «گیتا» و «نیمه شب اتفاق افتاد» پارامترهای لازم برای اشک ریختن را داشتند و در میانه نمایش این آثار گریه حاضرین به وضوح قابل تشخیص بود.

دومینوی فیلم‌ها

از آن‌جایی که فیلم «گیتا» ناآماده بوده و دیر به برج رسید و وقتی هم رسید به اشکال فنی برخورد، یک ساعتی طول کشید تا فیلم نمایش داده شود، باز هم از آن‌جایی که افراد زیادی برای دیدن آن آمده بودند، تصمیم بر این بود که «گیتا» حتما اکران شود. دست آخر همه چیز مثل دومینو به سمت ساعت ۲ بامداد ریخته شد و فیلم‌‌ها با تاخیرهای زیاد اکران شدند و فیلمی که قرار بود ۱۲ نیمه‌شب تمام شود و همه بروند، ساعت ۲ تمام شد و این بود داستان شب اول جشنواره!

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

نشست‌ پشت نشست!

برنامه‌ها تغییر کرده و حالا نشست‌های خبری که سال‌های قبل بعد از نمایش فیلم‌ها در برج برگزار می‌شد به صبح فردا موکول شده‌اند. حالا ساعت ۱۰ صبح آغاز نشست خبری است، تا ساعت ۱۳ پشت سر هم سه نشست خبری و نقد و بررسی برگزار شد که مورد توجه نسبی رسانه‌ها هم قرار گرفت.

فیلم‌های ناآماده بمانند برای روزهای بعد

در نشست خبری «گیتا» که شب گذشته دیر به کاخ رسیده بود و احتمال می‌رفت ساعت نمایش آن تغییر کند، مسعود مددی کارگردان آن از مسئولان برنامه‌ریزی چنین سولی را پرسید: «چرا از فیلم‌هایی که نسخه آماده آن‌ها تحویل جشنواره شده بود، برای اکران در روزهای اول استفاده نکردید؟ فیلم ما آماده نبود و استرس زیادی برای رساندن آن به برج را تحمل کردیم.چرا باید قرعه روز اول به نام ما زده شود؟»

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

محمدرضا فروتن نیامد!

تنها نگرانی از برگزاری نشست‌های صبح حاضر نشدن هنرمندان است و این اتفاق در نشست خبری فیلم «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه افتاد. در این نشست تنها نیکی مظفری حاضر شد و خبری از محمدرضا فروتن و هانیه توسلی نبود، این در حالی است که فروتن شب گذشته در پردیس ملت و برای فرش قرمز فیلم «عادت نمی‌کنیم» حاضر شده بود. البته او برای فرش قرمز «نقطه کور» هم به برج نیامد!

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

امان از تلویزیون

در روزهای برگزاری جشنواره همه رسانه‌ها برای پوشش بهتر اخبار تلاش می‌کنند و در این میان تلویزیون دو برنامه سینمایی دارد که حالا همان‌ها حاشیه ساز شده‌اند. حامد بهداد و رویا نهالی برای بازی در فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان به برنامه «سینمای ایران» از شبک ۴ دعوت می‌شوند، اما تلویزیون اجازه حضور این دو نفر بر روی آنتن زنده را نمی‌دهد.

این اتفاق بهانه‌ای شد تا در نشست خبری فیلم درباره این موضوع صحبت شود و تینا پاکروان تاکید کند که سینما و تلویزیون باید در کنار یکدیگر باشند و بهم کمک کنند. چون همین بازیگرها هستند که در رسانه ملی بازی می‌کنند. او همچنین به این نکته اشاره کرد که تیزرهای فیلم‌های ایرانی از تلویزیون پخش نمی‌شوند و مردم از فیلم‌های سینما خبر ندارند، در حالی‌که وقتی ماهواره همان تیزرها را بدون اجازه پخش می‌کند، تنور سینمای ایران گرم می‌شود؛ این یعنی پتانسیل فیلم‌های ایرانی بالاست و باید رسانه ملی به کمک سینما بیاید.

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

زارعی و سه اثر متفاوت

مریلا زارعی امسال سه فیلم در جشنواره فیلم فجر دارد؛ «گیتا» که مادر است و البته احساس مادرانه زیادی را هم خرج می‌کند. «بادیگارد» همسری عاشق و «دختر» خواهر، به گفته خودش حضور در این سه نقش برایش چالش زیادی را داشته و امیدوار است نتیجه خوبی بدست آمده باشد.

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

بهدادِ هیجان‌زده

حامد بهداد که در «نیمه شب اتفاق افتاد» بازی کرده، مثل همیشه هیجان‌زدگی خاص خودش را در نشست خبری هم داشت. مخصوصا وقتی صحبت از تلویزیون شد، او تاکید کرد کرد که اگر همه سریال‌های ترکیه‌ای را روی هم بگذاریم، از ‌آن‌ها هیچ‌چیزی بدست نمی‌آید، اما ادبیات و فرهنگ ایرانی منبع خوبی برای آثار مختلف است و باید حمایت شوند، چون سینمای اجتماعی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بهداد تلویزیون ایران را ورشکسته توصیف کرد و گفت: ما همه باهم هستیم و متحدیم، چرا تلویزیون نمی‌خواهد ما توسط خودمان دیده شویم؟ باور کنیم مشکل ما با حجاب و محدودیت‌های شرعی کشورمان نیست، اما تلویزیون اجازه نمی‌دهد هنرمندان با توده ۷۰ میلیونی در ارتباط باشند.

خواندنی های دومین روز جشنواره فجر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا