موبایل استرس می آورد

اساتید دانشگاه «کنت استیت» (ایالات متحده) طی پژوهشی جدید شیوه زندگی و نمرات دانش‌آموزان و دانشجویانی را که به میزان بسیار زیاد از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند. محققان در این بررسی می‌خواستند بدانند آیا استفاده از اسمارت فون‌ها باعث تغییری در زندگی اجتماعی و سلامت جوانان می‌شود یا …

اساتید دانشگاه «کنت استیت» (ایالات متحده) طی پژوهشی جدید شیوه زندگی و نمرات دانش‌آموزان و دانشجویانی را که به میزان بسیار زیاد از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند.

محققان در این بررسی می‌خواستند بدانند آیا استفاده از اسمارت فون‌ها باعث تغییری در زندگی اجتماعی و سلامت جوانان می‌شود یا خیر. محققان در بررسی‌های خود ۴۹۶ دانشجو و میزان استفاده روزانه‌شان از تلفن همراه را مورد مطالعه قرار دادند. داوطلبانی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند به پرسش‌ها و تست‌های مختلفی پاسخ دادند تا سطح اضطراب و کیفیت زندگی‌شان مشخص شود.

استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه به سلامت آسیب می‌زند

نتایج این تحقیقات نشان داد، استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه برای سلامت دانشجویان مضر است. در واقع، به دنبال استفاده بیش از حد تلفن‌های همراه، دانشجوها و دانش‌آموزان اضطراب را تجربه می‌کنند؛ علاوه بر این نتایج تحصیلی و کیفیت زندگی‌شان نیز به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

محققان در نتیجه‌گیری خود اظهار داشته اند: «به طور خلاصه، هنگامی که تعداد دفعات استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌های همراه و تلفن‌های هوشمند بیش از حد باشد، نه تنها موفقیت‌های تحصیلی آنها تضمین شده نخواهد بود بلکه سلامتشان هم به خطر خواهد افتاد. مدل آماری مورد استفاده در پژوهش نشان می‌دهد که این نتایج به شکل بسیار گویایی، هشداردهنده هستند». این پژوهش تصریح می‌کند: «جوانان باید میزان استفاده خود از این دستگاه‌ها را به شکل عاقلانه‌ای کاهش دهند تا سلامت، کیفیت سطح زندگی و نتایج تحصیلی‌شان آسیب نبیند».

ارسال پیامک هم می‌تواند باعث استرس شود

این پژوهش جدید، نتایج مطالعه‌ای دیگر را که پیش از این توسط دکتر «کارل مارداک» از دانشگاه «واشنگتن لی» (ایالات متحده) انجام گرفته بود، مورد تأیید قرار می‌دهد. بررسی دکتر «مارداک» نشان داده بود، دانشجویانی که تعداد زیادی پیامک می‌فرستند، کیفیت خواب کمتری دارند و بیشتر از سایرین استرس خواهند داشت.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا