خرید ۲۰ فروند هواپیما از «ای‌ تی‌ آر»

این قرارداد در حالی به امضای مدیران عامل شرکت هواپیمایی ایران(هما) و «ای‌تی‌آر» رسید که پیش‌تر نیز ایران با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما به توافق رسیده بود. براساس این توافق‌نامه اعلام شد ۸۵ درصد مبلغ خرید اين هواپيماها ازسوی فروشنده تامين مي‌شود و ۱۵ درصد باقی‌مانده از پول هواپیما نيز به‌تدريج …

این قرارداد در حالی به امضای مدیران عامل شرکت هواپیمایی ایران(هما) و «ای‌تی‌آر» رسید که پیش‌تر نیز ایران با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما به توافق رسیده بود. براساس این توافق‌نامه اعلام شد ۸۵ درصد مبلغ خرید اين هواپيماها ازسوی فروشنده تامين مي‌شود و ۱۵ درصد باقی‌مانده از پول هواپیما نيز به‌تدريج از سوی ایران پرداخت می‌شود.

روز گذشته مدیر عامل ایران ایر در رابطه با جزئیات خرید این ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از تحویل گرفتن پنج تا هشت فروند از این تعداد تا پایان سال ۲۰۱۶ خبر داد. وی در ارتباط با تامین مالی ۱۵ درصدی پول خرید هواپیماها نیز گفته این پول از سوی صندوق توسعه ملی تامین می‌شود. با توجه به توافقات صورت گرفته در حوزه هوایی کشور پس از رفع تحریم‌ها، متولیان حوزه حمل‌ونقل هوایی تبدیل تهران به مرکز ثقل صنعت هوایی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ در این راستا وزیر راه و شهرسازی نیز امضای قراردادهای خرید هواپیما و توسعه فرودگاه‌ها را نشان از پذیرش ثبات و پایداری ایران در عرصه‌های مهم جهانی می‌داند.

روز گذشته قرارداد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با «ای‌تی‌آر» در حالی به امضا رسید که به گفته متولیان، ایران‌ایر این هواپیماهای ۷۰ نفره را برای پروازهای کوتاه‌برد از این شرکت ایتالیایی-فرانسوی خریداری می‌کند و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها در سال جاری میلادی تحویل ایران ایر شود.

هواپیمای ‌ای تی آر۶۰۰-۷۲ دارای دو موتور توربوپراپ است و ازسوی شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود. توربوپراپ نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود. این نوع موتور‌ها برای هواپیما‌هایی با برد کم و سرعت زیر ۷۰۰ کیلومتر در ساعت مناسب و به دلیل مصرف سوخت و تعمیرات ارزان‌ترشان نسبت به موتور‌های توربو فن دارای صرفه اقتصادی هستند.

این هواپیما‌ها معمولا برای مسافت‌های زیر ۷۰۰ کیلومتر مناسب هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت هواپیماسازی‌ای تی آر نیز از امضای قرارداد یک میلیارد یورویی این شرکت با ایران برای خرید هواپیما تایید و اعلام کرد: براساس این قرارداد ایران سفارش خرید ۲۰ فروند هواپیمای‌ای تی ار ۶۰۰-۷۲ را ارائه داده است و راه ارائه سفارش برای ۲۰ فروند دیگر را باز گذاشته شده است. براساس این گزارش، ظرفیت مسافر هواپیماهای ۶۰۰-۷۲ برابر با ۶۸ تا ۷۸ صندلی است و حداکثر قدرت در زمان بلند شدن این مدل هواپیما نیز برابر با ۲۷۵۰ اسب بخار در هر موتور است و حداکثر وزن این هواپیما نیز در زمان بلند شدن ۲۳ هزار کیلو است. از سوی دیگر حداکثر بار هواپیماهای ۶۰۰-۷۲ برابر با ۷۵۰۰ کیلو و حداکثر مسافت پروازی با تمام ظرفیت مسافری نیز برابر ۱۶۶۵ کیلومتر است.

روز گذشته در مراسم گرامیداشت بازگشت تاریخی حضرت امام(ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ به میهن اسلامی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: با اجرای برجام، ایران به جایگاه تعادل در منطقه خاورمیانه بازگشت و این اتفاق بزرگی است که نماد تمدن ایران شهری را بار دیگر در این منطقه جغرافیایی نشان داد.

وی گفت: ایران در عرصه‌های جهانی در حال بازآفرینی جاده ابریشم در روزگار نوین است و در این راستا درصددیم حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی، ریلی و جاده‌ای خود را بازسازی کنیم تا بتواند بار دیگر انقلاب اسلامی و تمدن ایرانی را در جهان بازآفرینی کند. همچنین در حاشیه این مراسم، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تحویل پنج تا هشت فروند از ۱۱۸ هواپیمای خریداری‌شده از شرکت ایرباس تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

فرهاد پرورش افزود: بعید است تا پایان امسال ایرباس بتواند تعدادی از هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهد. وی اظهار کرد: با توافق برجام مذاکرات ایران ایر از سال گذشته با ایرباس آغاز شد و این شرکت نیز برای تحویل هواپیماهای مورد نیاز شرکت هما در سال ۲۰۰۷ اعلام آمادگی کرده بود اما با اصرار ما قرار شد ایرباس تحویل این هواپیماها را از سال ۲۰۱۶ طبق فهرست سفارش ایران ایر آغاز کند. پرورش یادآور شد: با ورود هواپیماهای جدید، ایران ایر بار دیگر به جایگاه واقعی خود در منطقه دست پیدا می‌کند زیرا زمانی این شرکت پنجمین شرکت بزرگ جهان بود و امیدواریم با ورود هواپیماهای نو بتوانیم پروازهای خود را در مسیرهای بین‌المللی دوربرد آغاز کنیم.

مدیرعامل ایران ایر افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به ۲۹ نقطه جهان پرواز می‌کند اما با ورود هواپیماهای جدید درصددیم تعداد مسیرهای بین‌المللی خود را افزایش دهیم. وی اظهار کرد: هم اکنون در هفته سه بار به لندن پرواز می‌کنیم اما با ورود ناوگان نو، ایران ایر می‌تواند تعداد پروازهای خود را به لندن در هفته به ۶ تا ۹ پرواز افزایش دهد. پرورش یادآور شد: طبق تفاهمی که با ایرباس انجام شده ۱۱۸ فروند هواپیما در یک دوره ۸ تا ۱۰ ساله به ایران ایر تحویل داده می‌شود و ما امیدواریم با نهایی شدن قرارداد زمان دقیق تحویل این هواپیماها تعیین شود. وی گفت: طبق تفاهم انجام شده با ایرباس، ایران ایر ۴۵ فروند هواپیمای ۳۲۰ و ۳۲۱، همچنین ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیمای ۳۸۰ را تحویل ایران ایر می‌دهد و در قرارداد نیز برای تغییر نوع هواپیماها مواردی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به استفاده از هواپیماهای بزرگ ۳۸۰ ایرباس در فرودگاه‌های ایران افزود: برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر در فرودگاه‌ها باید زیرساخت‌های آن آماده شود؛ ما با ورود این ناوگان می‌توانیم بار دیگر پروازهای خود به نقاط دور جهان از جمله کانادا، سئول و توکیو را آغاز کنیم. پرورش گفت: ایرانی‌ها سالانه پنج میلیارد دلار برای سفر به ایران به شرکت‌های خارجی پرداخت می‌کنند و این نشان می‌دهد تعداد هواپیماهای شرکت‌های ایرانی و مسیرهای بین‌المللی ما کافی به نظر نمی‌رسد. وی درخصوص تامین ۱۵ درصد از منابع مالی خرید ۱۱۸ فروند ایرباس ازسوی ایران ایر اظهار کرد: سال گذشته مصوبه‌ای در صندوق توسعه ملی به تصویب رسید تا ایران ایر بتواند برای خرید هواپیماهای نو از منابع مالی این صندوق استفاده کند و ما درصددیم بخشی از این ۱۵ درصد را از محل آن تامین کنیم.

۱۷۶/

پرورش افزود: بخشی دیگر از این منابع را می‌توانیم از فاینانس خارجی و بانک‌های داخلی تامین کنیم و اگر این قضیه عملی نباشد ایرباس وعده داده است از طریق فاینانس بخشی از این ۱۵ درصد را تامین کند. وی گفت: همه این هواپیماها به‌صورت اجاره به شرط تملیک خریداری شده و با پرداخت اقساط آن مالکیت این هواپیماها به ایران ایر منتقل می‌شود.

وی رقابت با ایرلاین‌های خارجی، توسعه بخش فنی و مهندسی و افزایش درآمد را از مزیت‌های ورود ناوگان هوایی نو به ایران ایر دانست و افزود: افزایش مسیرهای داخلی و خارجی نیز می‌تواند بنیه مالی ایران ایر را تقویت کند. مدیرعامل ایران ایر اظهار کرد: به دلیل نبود هواپیمای مناسب، ایران ایر پرواز به توکیو یا سئول را از مدت‌ها پیش متوقف کرد اما با این خریدها، ایران ایر می‌تواند علاوه بر برقراری پروازها به این دو نقطه، پرواز در مسیر سنگاپور را نیز آغاز کند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا