از هت‌تریک فاطمه معتمدآریا تا بازار سیاه برای خرید کارت افتتاحیه

مریم نراقی :افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌های جشنواره همواره برای مخاطبان جذاب بوده است. یکشنبه‌شب هم دوستداران سینما چنان به تالار وحدت هجوم آورده بودند که اگر حضور و ممانعت نیروی انتظامی نبود، درهای تالار وحدت از جا کنده می‌شد و خسارات جبران‌‌ناپذیری رخ می‌داد تا آنجا که از سوی پشت درماندگان پیشنهاد خرید کارت ورود به …

مریم نراقی :افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌های جشنواره همواره برای مخاطبان جذاب بوده است. یکشنبه‌شب هم دوستداران سینما چنان به تالار وحدت هجوم آورده بودند که اگر حضور و ممانعت نیروی انتظامی نبود، درهای تالار وحدت از جا کنده می‌شد و خسارات جبران‌‌ناپذیری رخ می‌داد تا آنجا که از سوی پشت درماندگان پیشنهاد خرید کارت ورود به تالار به مبلغ صدوپنجاه‌هزار تومان هم مطرح شد.
یکی از اتفاقات جذاب مراسم افتتاحیه حضور همسران هنرمندانی بود که بزرگداشت‌شان برگزار شد. مهدی فخیم‌‌زاده، محمدمهدی دادگو، رضا کیانیان و رویا تیموریان هرکدام به همراه همسران‌شان به تالار وحدت آمده بودند و دبیر جشنواره با اهدای لوحی از خدمات همسران این هنرمندان تجلیل کرد.
با وجود تلاش دوستان در روابط‌عمومی جشنواره برای همراهی با رسانه‌ها در پوشش مراسم افتتاحیه، طبق روال هر‌ سال بسیاری از رسانه‌ها منتقد شرایط موجود بودند. برخی از رسانه‌ها از تعداد کارت‌ خبرنگار و عکاس برای پوشش ناراضی بودند. این اعتراض‌ها تا آنجا پیش رفت که یکی از روزنامه‌ها به دلیل نداشتن کارت جشنواره و عدم حضور در افتتاحیه صفحه اول خود را با تیتر «تصور کنید!» خالی گذاشت و نوشت: «علی‌رغم تلاش و پیگیری‌های روزنامه، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر کارت مراسم افتتاحیه جشنواره را در اختیار روزنامه قرار نداد و مانع از حضور خبرنگار و عکاس روزنامه شد.» واقعیت این است که تمام رسانه‌ها علاقه‌مندند تا به بهترین شکل اخبار جشنواره را پوشش دهند و البته این حق آنهاست اما از آن سو بد نیست شرایط موجود را هم سنجید. تالار وحدت ٨٠٠ نفر ظرفیت دارد، تعدادی از عوامل تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره قرار است در تالار حضور داشته باشند. به اینها اضافه کنید خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها، سهمیه میهمانان ارگان‌های مختلف، هنرمندان، نمایندگان مجلس و همراهان وزیران حاضر در مراسم، تیم اجرایی، رادیو، تلویزیون و… بی‌شک در چنین شرایطی همه راضی نخواهند بود و چه بسا عمدا یا سهوا در مورد افراد یا رسانه‌هایی اجحاف صورت می‌گیرد.
یکی از موارد قابل تامل افتتاحیه، پوشش بعضی از هنرمندان و بازیگران بود. در مراسم مهمی چون فرش قرمز در اسکار و دیگر جشنواره‌های مهم این قانون وجود دارد که مدعوین موظفند با لباس رسمی در مراسم حضور پیدا کنند، اما بسیاری از هنرمندان ما گویا به این امر اعتقاد ندارند. در میان بازیگران حاضر در مراسم افتتاحیه‌ پوشش‌های عجیبی به چشم می‌خورد تا جایی که با دیدن بعضی از دوستان فراموش می‌کردی که در مراسم آغازین مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور حضور پیدا کرده‌ای. گاهی احساس می‌کردی با دوستانت برای پیک‌نیک به کوه رفته‌ای یا برای شروع یک مسابقه ورزشی مشغول گرم‌کردن کنار زمین هستی.
امسال هم مانند سال‌های گذشته مسئولان برگزارکننده مراسم تمام تلاش خود را کرده بودند تا آنجا که ممکن است همه اقشار و گروه‌ها را از خود راضی نگه‌ دارند. این رویه شاید مثبت باشد شاید هم نه. آنجا که مهناز افشار بی‌دلیل به‌عنوان مجری کنار احسان کرمی قرار می‌گیرد، بی‌هیچ خلاقیتی، شاید قسمت منفی ماجرا باشد. فاطمه معتمدآریا به دلیل اتفاقاتی که در کاشان برایش افتاده هت‌تریک می‌کند و بیشترین دفعات حضور روی سن را از آن خود می‌کند. این شاید پیام همدلی اهالی سینما باشد به تندروها که دست از بی‌قانونی بردارند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا