افتتاح بيش ازهزارپروژه بهداشتي درماني به ارزش ۱۳ هزار ميليارد ريال در ايام دهه فجر

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری دیروز به بهره برداری پروژه های بهداشت درمان دردهه فجر اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۶۱۳ تخت جدید در ۲۷ بیمارستان با اعتباری بالغ بر ۷۱۶ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. وی همچنین به بهره برداری از ۱۳۵۰ تخت مراقبت های ویژه در بیمارستان های …

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری دیروز به بهره برداری پروژه های بهداشت درمان دردهه فجر اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۶۱۳ تخت جدید در ۲۷ بیمارستان با اعتباری بالغ بر ۷۱۶ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

وی همچنین به بهره برداری از ۱۳۵۰ تخت مراقبت های ویژه در بیمارستان های کشور با اعتبار ۸۹۹ میلیارد ریال خبر داد و گفت: ۶۹۱ باب خانه بهداشت روستایی و ۹۳ مرکز بهداشتی درمانی در مجموع با اعتبار ۱۳۰۷ میلیارد تومان در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسد.

حریرچی به مقایسه چند شاخص سلامت جامعه در قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: اولین شاخص، میزان مرگ و میر زیر پنج سال است که این شاخص قبل از انقلاب ۱۷۴ مرگ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده بوده است؛ این در حالی است که اکنون میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال براساس آمار WHOدر ایران ۱۷ نفر از هر ۱۰۰۰ تولد زنده است.

وی دومین شاخص را میزان مرگ و میر مادران عنوان کرد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم ما کاهش آمار مرگ و میر مادران است. به طوری که قبل از انقلاب میزان مرگ و میر مادران ۲۴۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده، اما اکنون به میزان ۱۹.۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. همچنین سومین شاخص، میزان امید به زندگی است که قبل از انقلاب ۵۵ سال بوده و اکنون ۷۴ سال است. اینها دستاوردهای بسیار مهمی است. یکی دیگر از شاخص‌های ما میزان پوشش واکسیناسیون است که اکنون به بالای ۹۸ درصد رسیده است.

وی در ادامه به موضوع سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: ۷۲ درصد مرگ ها در ایران ناشی از بیماری های غیرواگیر است که مرگ های سرطانی ۱۲ درصد این مرگ و میرها را شامل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت میزان بروز سرطان در مردان ایرانی را ۱۳۴ در ۱۰۰ هزار نفر و میزان بروز سرطان در زنان را ۱۲۸ در ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بروز سرطان در حال افزایش است.حریرچی در عین حال به عوامل محیطی به عنوان عامل افزایش سرطان ها اشاره کرد و گفت: گزارش های ما نشان می دهد میزان ذرات معلق در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در ایران ۱۱۵.۴ میکروگرم در هر متر مکعب است در حالی که این عدد در سطح جهانی ۴/۶۱ است.

سخنگوی وزارت بهداشت هزینه مستقیم و غیرمستقیم سرطان در کشورمان را سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۳ هزار میلیارد آن مربوط به تشخیص و درمان سرطان هاست.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره میزان نیترات در آب تهران و ارتباط آن با سرطان با بیان اینکه میزان نیترات و نیتریت در آب تهران رصد می‌شود، گفت: استاندارد نیترات و نیتریت ما جزو بالاترین استانداردهای تعریف شده بود و حتی معیارمان از برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی ۱۰ برابر سختگیرانه‌تر است. البته در گذشته در برخی مناطق به دلیل کم آبی از میزان استانداردی که تعیین کرده بودیم، تخطی می‌شد، اما اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان نیترات آب مصرفی ما میزان معقولی است.

حریرچی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ما در باره نبودراهنمای ملی سلامت برای شیمی درمانی با اشاره به پرهزینه بودن درمان سرطان گفت: در کشور ما میزان مصرف داروهای شیمی درمانی از نرم معمول راهنماهای موجود و معتبر جهان بالاتر است.

بنابراین برخلاف تصور برخی از پزشکان، مصرف زیاد داروهای شیمی درمانی خیلی هم مناسب نیست. راه حل کاهش مصرف این داروها این است که ابتدا پزشکان ما به راهنماهای بالینی وفادار و مقید باشند؛ چرا که در زمینه سرطان گایدلاین‌ها در دسترس هستند و راه حل دوم این است که وزارت بهداشت و بیمه‌ها در پرداخت‌های خود ملاحظاتی مبنی بر میزان تجویز دارو مطابق گایدلاین‌ها داشته باشند.

باید توجه کرد که در نظام‌هایی که پرداخت از جیب زیاد است، نهادینه‌سازی گایدلاین مشکل است. بنابراین ما باید نقش تولیت و سیاست‌گذار را افزایش داده، تامین منابع مالی را بالا برده و تعهد حرفه‌ای به گایدلاین‌ها را هم در جامعه پزشکی و هم در میان مردم افزایش دهیم. مردم باید توجه کنند که گاهی تاثیر شیمی درمانی در بقای فرد تنها ۲ درصد است.قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده و از افزایش رفتارهای پرخطر در میان نوجوان‌ها خبر می‌دهد، گفت: آمارهایی که در این تحقیق آمده است تکان دهنده است. آمار رفتارهای پرخطر در حدی است که باید اقدام جدی در این زمینه انجام دهیم. چرا که آمارها قابل توجه می‌نمایند. حتما باید با آنها مقابله کنیم. راه حل این مسائل سرپوش گذاشتن روی آنها نیست بلکه باید آموزش داده و پیشگیری کنیم.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا