چینی ها تمام بازار موبایل دنیا را می خواهند

بر اساس گزارش IDC، در سال ۲۰۱۴ فروش ۳۲/۳ درصد کل بازار دنیا متعلق به چین بود و پیش بینی شده بود که سال به سال با رشد ۱/۲ درصدی همراه باشد، اما سال ۲۰۱۵ این رقم با ۱۹/۷ درصد کاهش همراه شد و به این ترتیب انتظار می رود که تا سال ۲۰۱۹ این …

بر اساس گزارش IDC، در سال ۲۰۱۴ فروش ۳۲/۳ درصد کل بازار دنیا متعلق به چین بود و پیش بینی شده بود که سال به سال با رشد ۱/۲ درصدی همراه باشد، اما سال ۲۰۱۵ این رقم با ۱۹/۷ درصد کاهش همراه شد و به این ترتیب انتظار می رود که تا سال ۲۰۱۹ این رقم با کاهش ۱/۲۳ درصدی در بازارهای مثل هند همراه باشد.
گارتنر هم گزارش داده که فروش گوشی هوشمند در چین سال گذشته با کاهش ۴ درصدی همراه شده که نسبت به سال ۲۰۱۳ آهسته ترین میزان رشد را داشته است.
با این حال چین همچنان بازار مهمی در حوزه موبایل دنیا باقی می ماند اما اکنون تولیدکنندگان چینی درصدد نفوذ به بازارهای اروپا و آمریکا هستند جایی که هنوز نام برند تاثیر بزرگی روی انتخاب خرید دارد و کمپانی ها رقابت بزرگی را برای سودآوری از این بازارها می کنند.
مشتریان انگلیسی عموما برای برندهای شناخته شده سرمایه گذاری می کنند که این موضوع کار را برای تولیدکنندگان چینی سخت می کند.
کمپانی هایی همچون اپل و سامسونگ صدها میلیون پوند در زمینه بازاریابی برای برندشان هزینه می کنند.
با این حال تولیدکنندگان چینی هم به سرمایه گذاری های کلانی برای محصولات کمتر شناخته شده خود پرداخته اند.
حتی بسیاری از تولیدکنندگان چینی هم به تاکتیک های جدیدی دست زده اند تا مشتریان خارجی را جذب کنند. مثلا لنوو اقدام به خرید بخش موبایلی موتورولا از گوگل به قیمت ۱۲/۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ کرد تا بتواند محصولاتش را در آمریکا و اروپا عرضه کند. بر این اساس لنوو قصد دارد محصولاتش را تحت برند موتورولا راهی بازار کند و محصول جدید این شرکت با نام موتو جی به قیمت ۱۷۹ دلار، موتو ایکس و موتو ایکس پلی نیز هر کدام با قیمت مناسبی به بازار اروپا و امریکا عرضه می شوند.
از سوی دیگر شیائومی که با نام اپل چینی شناخته می شود به آهستگی شروع به نفوذ در بازارهای در حال توسعه کرده است و به تازگی به بازار آفریقا و نیز بازار هند وارد شده و توانست یک میلیون دستگاه در مدت کوتاهی پس از ورودش به بازار هند به فروش برساند.
البته موفقیت شیائومی به استراتژی بازاریابی این شرکت بستگی دارد.
این شرکت دستگاه هایش را به شکل آنلاین به فروش می رساند بنابراین هزینه های جانبی مثل توزیع و مالیات از هزینه هایش کسر می شود.
هوواوی هم که عنوان بزرگ ترین سازنده تجهیزات مخابراتی را دارد، با برند آنر مشتریان جوان را مد نظر قرار داده و این گوشی ها را با قیمت مناسبی به فروش می رساند.
مثلا آنر ۷ به عنوان جدیدترین محصول هووای در انگلیس عرضه شده که بدنه آن آلومینیومی است و از صفحه نمایش ۵/۲  اینچی Full HD و دوربین ۲۰ مگاپیکسلی و دوربین ثانویه ۸ مگاپیکسلی سلفی بهره می برد.
تولیدکنندگان چینی تمام تمرکز خود را روی ویژگی های ساده گذاشته اند اما به تازگی شیائومی و هوواوی اقدام به ارایه گوشی هایی با ویژگی های پیشرفته با قیمت مناسب کرده اند.
هوواوی از برند آنر توانست ۲۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۴ به فروش برساند که نسبت به سال قبل از آن یک میلیون دستگاه بیشتر فروخته بود و از این میزان ۱/۵ میلیون دستگاه خارج از چین به فروش رفت.
هدف این کمپانی برای سال ۲۰۱۵ فروش ۴۰ میلیون دستگاه گوشی در سراسر دنیا که ۶ میلیون دستگاه آن خارج از بازار چین به فروش رسید.
از سوی دیگر کمپانی ها به سوی روش های فروش جدید رو آورده اند مثلا فروش گوشی از کانال آنلاین و این موضوع می تواند روی افزایش فروش تاثیر بگذارد، چرا که بسیاری از مشتریان به تازگی اقدام به خرید از کانال های آنلاین کرده اند. بر این اساس به نظر می رسد این موضوع روی فروش گوشی های هوشمند بخصوص در انگلیس تاثیر گذاشته است.
با ورود شرکت های چینی به بازار موبایل دنیا، سامسونگ و اپل به ترتیب با داشتن ۲۲ و ۱۶ درصد سهم، به نظر می رسد کمی احساس خطر کرده اند و خیلی بعید و دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک همین تولیدکنندگان چینی بتوانند بازار موبایل دنیا را تسخیر کنند. چرا که سال ها همین چشم بادامی ها تجهیزات و تکنولوژی های شرکت های بزرگ را در اختیار داشتند و فقط برای آنها مونتاژ می کردند، اما صنعت را از اروپا و آمریکا یاد گرفتند و توانستند برندسازی کنند و هم اکنون از میان ۱۰ برند بزرگ دنیا، دست کم ۵ نام متعلق به چینی هاست.
پس اگر سامسونگ و اپل بخواهند همچنان یکه تاز بازار موبایل دنیا باشند، لازم است که استراتژی های جدید اتخاذ کنند و برای نگه داشتن مشتریان خود تلاش کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا