تعداد کاربران ۴G از مرز یک میلیارد نفر گذشت

سرعت مناسب ۳G و ۴G ، وجود گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت، توسعه شبکه اینترنت در کشورهایی مانند چین و فعالیت گسترده اپراتورهای تلفن همراه سبب شده است تا پایان سال ۲۰۱۵میلادی تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه(LTE) در جهان به ۰۵/۱میلیارد نفر برسد. چین پیشتاز نسل چهارم تلفن همراه مؤسسه بریتانیایی Ovumدر آخرین گزارش …

سرعت مناسب ۳G و ۴G ، وجود گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت، توسعه شبکه اینترنت در کشورهایی مانند چین و فعالیت گسترده اپراتورهای تلفن همراه سبب شده است تا پایان سال ۲۰۱۵میلادی تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه(LTE) در جهان به ۰۵/۱میلیارد نفر برسد.
چین پیشتاز نسل چهارم تلفن همراه
مؤسسه بریتانیایی Ovumدر آخرین گزارش خود با اشاره به وجود ۰۵/۱میلیارد کاربر۴G در جهان، چین را کشور پیشتاز و پیشرو در این زمینه دانسته که ۳۵درصد از همه کاربران این نسل شبکه تلفن همراه را در دل خود جای داده است.(Ovum یک مؤسسه پژوهشی و مشاوره جهانی در زمینه فناوری است که در سراسر جهان ۱۸۰ تحلیلگر دارد و در زمینه آی تی، تلکام،مدیا و… پیش‌بینی‌ها و گزارش‌هایی دارد. این مؤسسه که در سال ۱۹۸۵ تأسیس و در سال ۲۰۱۲ به عنوان کمپانی تحلیلگر جهانی سال انتخاب شد،اکنون ۲۳ دفتر در ۶کشور دارد.)در گزارش این مؤسسه آمده است LTE بسرعت در امریکای شمالی،ژاپن و کره جنوبی مورد پذیرش کاربران قرار گرفته و در حال حاضر سه چهارم تمام کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در ۵کشور جهان سکونت دارند. طبق این گزارش، چین با ۳۵درصد تعداد کاربران LTE در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن، ایالات متحده امریکا با ۲۱درصد در جایگاه دوم ایستاده است.ژاپن نیز با ۹درصد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه، سومین کشور در این زمینه محسوب می‌شود و چهارمین جایگاه نیز به کره جنوبی رسیده است چرا که۴درصد کاربران LTE در این کشور حضور دارند. پنجمین کشور برتر از نظر تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه نیز بریتانیا با ۳درصد است. برزیل،آلمان،فرانسه و کانادا نیز با دراختیار داشتن حدود ۲درصد کاربران LTE،در رده ‌بندی ششم جهانی قرار گرفته و استرالیا با یک درصد تعداد کاربران ۴G در جایگاه هفتم ایستاده است.
محققان در این گزارش، گسترش منطقه ای کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه را نیز مد نظر قرار داده و در این زمینه عنوان کرده‌اند که در سال ۲۰۱۵ میلادی، آسیاپاسیفیک با سهم ۴۹درصدی همچنان پیشتاز بوده و پس از آن امریکای شمالی با ۳/۲۸ درصد کاربران  قرار داشته است و اروپا نیز در سال ۲۰۱۵ سهم ۴/۱۶درصدی از کاربران جهانی LTE را داشت.
در این گزارش همچنین آمده است که خاورمیانه از نظر علاقه مندان به این فناوری، رشد مناسبی داشته و روسیه نیز دیگر بازار رشد سریع LTE است که تعداد کاربران این فناوری، در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۱۴،چهاربرابر شده است.
مؤسسه Ovum همچنین با اشاره به کشورهای برتر در زمینه تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه، پیش بینی‌هایی نیز برای آینده این فناوری پرطرفدار دارد و محققان آن انتظار دارند که LTE تا سال ۲۰۲۰ روندی رو به رشد و مناسب داشته باشد. این گروه پیش بینی می‌کنند که تا این سال،تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در سراسر جهان به ۶۲/۳میلیارد نفر برسد که در صورت تحقق این پیش بینی، انتظار می‌رود در این زمان، تعداد کاربران LTEدر چین کاهش داشته و به ۲۸درصد برسد و پس از آن ایالات متحده امریکا و هندوستان با ۱۰درصد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه قرار بگیرند و تا پایان سال ۲۰۲۰میلادی،LTE در امریکا و اروپای غربی غالب شود.همچنین پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ ژاپن ۴درصد کاربران۴G را در دل خود جای دهد و این رقم برای هرکدام از کشورهای برزیل،روسیه، اندونزی و آلمان به ۳درصد برسد. همچنین محققان این مؤسسه با توجه به مطالعات خود، انتظار دارند که تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در بریتانیا و کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ به ۲درصد برسد و استرالیا از نظر تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه در بین سایر کشورها قرار بگیرد و رقم قابل توجهی را به خود اختصاص ندهد.
سرعت بالای پذیرشLTE
مؤسسه پژوهشی Ovum همچنین پیش بینی کرده است که سرعت پذیرش LTEدرمیان کاربران بسیار بیشتر و دوبرابر سرعت پذیرش W-CDMA است.(WCDMA یک تکنولوژی نسل سومی یا ۳G است و برای استفاده در ارتباطات تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.)
«مارک نیومن» رئیس بخش تحقیقات مؤسسهOvum در این باره می‌گوید:در کمتر از ۶سال تعداد کاربران نسل چهارم شبکه تلفن همراه(LTE) از مرز یک میلیارد نفر در سراسر جهان گذشته است که نسل سوم شبکه تلفن همراه برای رسیدن به این تعداد کاربر حداقل به ۱۰سال زمان نیاز داشت و این موضوع نشانه علاقه کاربران به استفاده از این فناوری نوظهور است.وی ادامه می‌دهد: همین ویژگی‌ها و مزیت هاست که نشان می‌دهد سرعت بالای انتقال اطلاعات به صورت وایرلس، چقدر حیاتی و ضروری است و به همین دلیل همه اپراتورها به دنبال استفاده از ۴G هستند و این روند ادامه خواهد داشت.
«نیومن» همچنین اضافه می‌کند: استقبال کاربران LTE تا سال۲۰۱۷ سبب ۲برابر شدن تعداد تلفن‌های هوشمند ارزان قیمت و تا سال ۲۰۱۹ حدود ۳برابر شدن این تعداد خواهد شد و همچنین ادامه این روند سبب کاهش بهای سرویس‌های ارائه پهنای باند تلفن همراه می‌شوند. طبق گفته «نیومن»، همچنین تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود ۸۵درصد از کاربران تلفن‌های هوشمند از سرویس‌های۳G و ۴G بهره خواهند گرفت و انتظار می‌رود سالانه میزان سرمایه گذاری در زمینه زیرساخت‌های LTE نیز حدود ۱۰درصد افزایش یابد و در نهایت کاربران LTE از کاربران ۳G پیشی بگیرند. البته سال ۲۰۲۰ از یک جنبه دیگر نیز اهمیت دارد و آن هم اینکه انتظار می‌رود نسل پنجم شبکه تلفن همراه در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در این سال مورد بهره‌برداری رسمی قرار بگیرد.
سریع ترین دانلود ۴G در نیوزیلند
مؤسسه پژوهشی Ovum علاوه بر تعداد کاربران، در بخش‌های دیگر نیز مطالعاتی داشته و در بخشی از گزارش خود آورده است که وقتی پای سرعت دانلود به میان می‌آید، اوضاع نسبت به تعداد کاربران کمی تغییر می‌کند و ایالات متحده امریکا در رتبه مناسبی قرار نگرفته و از ۶۸کشور حاضر در فهرست به رتبه ۵۵ نقل مکان می‌کند. هرچند امریکا همراه با ژاپن،آلمان و سوئد جزو نخستین کشورهای ارائه‌دهنده نسل چهارم شبکه تلفن همراه است ولی این نیوزیلند است که با وجودی که چندسالی بیشتر از ارائه LTE در آن نمی‌گذرد در جایگاه نخست قرار می‌گیرد و مجارستان،جمهوری دومینیکن و مراکش نیز در این زمینه از امریکا پیشی  گرفته‌اند.
طبق این گزارش نیوزیلند،سنگاپور و رومانی به ترتیب با ۳۶مگابیت بر ثانیه،۳۳مگابیت بر ثانیه و ۳۰مگابیت بر ثانیه،۳کشور برتر در زمینه سرعت LTE هستند و پس از آن کره جنوبی با سرعت ۲۹مگابیت بر ثانیه و دانمارک با سرعت دانلود ۲۶مگابیت بر ثانیه قرار دارند. سرعت دانلود LTE در امریکا،۵/۳بار کندتر از نیوزیلند و حدود ۱۰ مگابیت بر ثانیه است، این سرعت برای هندوستان نیز ۱۰مگابیت بر ثانیه ثبت شده و در اندونزی به طور متوسط به ۹مگابیت بر ثانیه می‌رسد. مؤسسه Ovum در گزارش خود به میزان پوشش مناسب نسل چهارم شبکه تلفن همراه نیز اشاره داشته و آورده است که در این زمینه، کره جنوبی با ۹۷درصد،ژاپن با ۹۰درصد،هنگ کنگ با ۸۶درصد،کویت با ۸۶درصد و سنگاپور با ۸۴درصد جزو برترین‌ها هستند که این موضوع نشان از موفقیت کشورهای آسیایی در زمینه پوشش مناسب۴G دارد.  این در حالی است که در نیوزیلند که بیشترین سرعت نسل چهارم شبکه تلفن همراه را دارد تنها شاهد ۵۱درصد پوششLTE هستیم و این رقم در بریتانیا و هندوستان هم به ۵۰درصد می‌رسد.در ایران نیز از شهریور ۹۳ با شکست انحصار و اعطای مجوز راه‌اندازی نسل سوم و چهارم اینترنت تلفن همراه به دو اپراتور اول و دوم، تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده و اکنون بسیاری از شهرهای کشور زیر پوشش ۳G قرار دارند و در زمینه ۴G نیز شاهد موفقیت‌های بسیاری بوده‌ایم. با وجود گسترش نسل چهارم شبکه تلفن همراه در جهان، اپراتورها به سوی نسل پنجم(۵G) خیز برداشته و در تلاشند تا از قافله فناوری‌های نوظهور عقب نمانند. امید می‌رود در کشور ما نیز این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و فناوری‌های نوین بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.
۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا