پس زد‌‌‌‌‌‌‌ن هاشمي و پيش كشيد‌‌‌‌‌‌‌ن روحاني

سامان‌صابريان: ولي در چندسال گذشته به دليل رويش وسايل ارتباطي و نيز بازشدن نگاه مردم به مسائل سياسي و همچنين ورود چهره‌هاي بارز و شاخص كه مردم تنها به شخص آنها اعتماد و اطمينان دارند، سنت قديم را شكسته و رويكرد گذشته براي حضور مردم در انتخابات به كلي عوض شده‌‌است. اين روند به ويژه …

سامان‌صابريان: ولي در چندسال گذشته به دليل رويش وسايل ارتباطي و نيز بازشدن نگاه مردم به مسائل سياسي و همچنين ورود چهره‌هاي بارز و شاخص كه مردم تنها به شخص آنها اعتماد و اطمينان دارند، سنت قديم را شكسته و رويكرد گذشته براي حضور مردم در انتخابات به كلي عوض شده‌‌است.
اين روند به ويژه با تقسيم‌بندي‌هاي سياسي كه اين روزها به دليل نگاه هاي متفاوت برند‌هاي سياسي به مسائل روز صورت گرفته ، تغييرات عمده پيدا كرده‌است.براي مثال مي‌توان به جدايي بزرگاني مانند هاشمي،روحاني،ناطق‌نوري و مقتدايي از جريان سنتي جامعتين اشاره كرد. اين انشقاق بزرگ در حالي بيشتر به چشم آمد كه برخي منابع نزديك به سران جامعتين دوري از هاشمي را كليد زدند، دوري از كسي كه به تنهايي مي‌تواند براي انتخابات ليست داشته باشد.
ترفند اختلاف
اين جريان در حركتي تازه‌تر تلاش دارد با جدايي ميان هاشمي‌وروحاني ضعف خود را بپوشاند. در همين راستا، رسانه‌هاي جريان محافظه‌كار كه بارها اخبار بي محتوا و بي‌سند را براي جريان سازي در جامعه و تشويش اذهان منتشر كرده اند، اين‌بار نيز خبري را روي خروجي رسانه‌هاي خود قرارداده و  مدعي شده‌اند، روحاني را براي انتخابات خبرگان همراهي مي‌كنند!متن كامل اين خبر اين‌گونه‌است: «بنا به تصمیم اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در لیست کاندیداهای مورد حمایت جامعتین در انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار گرفت.»
ائتلاف تخيلي
اينكه جامعتين روحاني را در ليست‌ خود قرار دهد يا خير خود جاي تامل است، چرا كه به نظر نمي‌رسد در ليستي كه چهره‌هايي مانند مصباح‌يزدي حضور داشته‌باشند، نام روحاني نيز بگنجد. از سوي ديگر نكته مهم  قبول كردن رئيس‌جمهور براي قرارگرفتن در اين ليست نه‌چندان قوي است. ليستي كه هاشمي را در خود نداشته باشد مانند گذشته توانايي جذب آرا را نداشته و احتمال حضور چهره‌هايي مانند روحاني، علوي و امامي كاشاني در آن و با نبود هاشمي بسيار كم است.
بحران رأي آوري
البته يك نكته در اين اعلام غير رسمي وجود دارد و آن اعتبار بخشيدن به ليستي است كه شايد اين‌ روزها با بحران مواجه است. ليستي كه از يك سو با بحران چهره‌هاي راي‌آور مواجه است و از سوي ديگر براي حفظ بخشي از آراي بدنه اجتماعي راديكال مجبور است به افرادي مانند هاشمي پشت كند. اين پشت كردن به طور حتم ضربات بزرگي به اين ليست وارد خواهد كرد چرا كه همگان در خاطر دارند كه هاشمي‌رفسنجاني بيشترين راي را نسبت به ساير نامزدها در انتخابات دور چهارم خبرگان رهبري به خود اختصاص داده و اين درحالي بود كه باوجود فضاي تخريبي سال ۸۵ و روي‌كار آمدن دولتي كه تمام سعي خود را براي تخريب اين چهره در پيش گرفته بود، ميزان راي آوري او نسبت به دوران اوجش چندان متفاوت نبود.
پيوند راهبردي هاشمي-روحاني
اين جريان‌ها هر اهدافي را كه براي فعاليت‌هاي انتخاباتي خود در پيش‌گرفته اند، چندان دور از ذهن نيست ولي اينكه تلاش كنند با اين اقدامات روحاني را از هاشمي رفسنجاني جدا كرده و وي را به نفع خود مصادره كنند، اقدامي تهي و بي‌اساس است چرا كه روحاني سال‌هاست در محضر هاشمي بوده و پيروزي خود در انتخابات رياست جمهوري را نيز تا بخشي مديون كمك وي مي‌داند.مديون فردي كه وقتي روحاني را از دبيري شوراي‌عالي امنيت ملي كنار گذاشتند، وي را در مركز استراتژيك آماده نگه‌داشت تا روزي كه موقعيت را براي حضور در ميدان آماده كند. امروز نيز ائتلاف روحاني-هاشمي استراتژي‌اي است كه نه با اين «گندم‌هاي ري» و نه حتي با «بهشت‌هاي برين» ديگر قابل معامله نيست و مانند آب كوبيدن در هاونگ است.

ميزان آراي هاشمي در انتخابات قبلي خبرگان
۱۳۶۱    اولین دوره مجلس خبرگان رهبری    دو میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸ رای
۱۳۶۹    دومین دوره مجلس خبرگان رهبری    یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۸۳۴ رای
۱۳۷۷    سومین دوره مجلس خبرگان رهبری    یک میلیون و ۶۸۲ هزار و ۱۸۸ رای
۱۳۸۵    چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری    یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۱۸۷ رای

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا