آشنایی با سردارانی که «فتح» گرفتند

اهدای نشان “فتح” از سوی رهبر معظم انقلاب به فرمانده نیروی دریایی سپاه و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، اتفاقی بود که بار دیگر اهمیت این اقدام مهم و قاطع فرزندان انقلاب اسلامی …

اهدای نشان “فتح” از سوی رهبر معظم انقلاب به فرمانده نیروی دریایی سپاه و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، اتفاقی بود که بار دیگر اهمیت این اقدام مهم و قاطع فرزندان انقلاب اسلامی را نشان داد و برجسته کرد.

این رخداد مهم که موجب شد بار دیگر، نام فرماندهانی به جمع رزمندگانی که مفتخر به دریافت این نشان شده اند اضافه شود، از جهات مختلفی حائز اهمیت و بررسی است و بر این اساس، مشرق به این موضوع خواهد پرداخت که نشان “فتح” چیست و تاکنون کدام فرماندهان نیروهای مسلح مفتخر به دریافت این نشان از فرمانده معظم کل قوا شده اند؟

از زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفته اند، ایشان بنا به مناسبت های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی رتبه و رزمندگان جان بر کف نیروهای مسلح کرده اند که اولین آن، روز ۵ مهرماه سال ۱۳۶۸ بوده است.

در آن روز که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می شد، ۵۴ نفر ازفرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفاء کرده بودند، طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند.

در مراسم مذکور، محسن رضائی و امیر شهید صیاد شیرازی فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت المقدس و همچنین یکی از بستگان بسیجی نام آور و پرافتخار “شهید حسین فهمیده” نشان درجه یک فتح را دریافت کردند. همچنین در این مراسم به ۲۱ تن از فرماندهان سپاه و ارتش و یک تن ازجهادگران نشان درجه دو فتح و به ۲۹ تن دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در علمیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت داشته اند نشان درجه سه فتح تعلق گرفت که توسط حضرت آیةالله خامنه ای به آنان اعطاء شد.

رهبر انقلاب در مراسم مذکور همچنین خطاب به فرماندهان نیروهای مسلح تاکید کردند: « این نشان، اولاً نشان سپاسگزارى و قدردانى جمهورى اسلامى از شما عزیزانى است که خدمتى بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلى، از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنى است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشوارى از زندگى و تاریخ جمهورى اسلامى، صاحبان این نشانها، چه فداکارى‌یى نشان دادند و چه عظمت انسانى‌یى از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، والّا قدر کار شما بیش از اینهاست و امیدواریم که همه‌ ملت و کشور و مسؤولان، قدر شما و مجاهداتتان را بدانند و ان‌شاءاللَّه همیشه از شما قدردانى کنند.»

از جمله مشهورترین فرماندهانی که در این مراسم مفتخر به دریافت نشان فتح شدند، می توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیر خلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفرد نیاکی، برادر پاسدار علی شمخانی، برادر پاسدار سید رحیم صفوی، برادر پاسدار غلامعلی رشید، برادر پاسدار شهید غلامحسین افشردی، برادر پاسدار شهید مهدی باکری، برادر پاسدار شهید مهدی زین الدین، برادر پاسدار شهید حسین خرازی، برادر پاسدار شهید حاج ابراهیم همت، برادر پاسدارعزیز جعفری، برادر پاسدارقاسم سلیمانی و برادر پاسدار (شهید) احمد کاظمی اشاره کرد.

چند ماه بعد و در ۱۵ بهمن همان سال، به میمنت ایام مبارکه دهه فجر، ۲۱۰ تن از فرماندهان و نیروهای برجسته و فداکار ارتش و سپاه که در دو عملیات پیروزمند کربلای پنج و کربلای هفت نقش مؤثر و مهمی را بر عهده داشتند به افتخار دریافت نشان فتح از دست حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا نائل شدند.

فتح
اعطای نشان فتح به چند تن از خلبانان نیروی هوایی ارتش حاضر در دفاع مقدس

ایشان در این مراسم نیز تاکید کردند: « امیدواریم که خداى متعال به شما کمک کند و ان‌شاءاللَّه این توفیق را هم به ما بدهد که بتوانیم یاد رزمندگان عزیز و شجاعتهاى بزرگ آنها را همیشه زنده بداریم. این، یک وظیفه‌ قطعى بر عهده‌ ماست و اهدا و تقدیم این نشان به شما نیز به‌همین معناست. این اقدام، بزرگداشت شجاعت و فداکارى ‌یى است که در آن برهه از شما صادر شد و این چیز کوچکى در مقایسه با آنهاست. آنچه مهمتر و بزرگتر است، سپاس الهى و پاداشِ معنوىِ تمام نشدنى است.»

فرمانده معظم کل قوا در ۱۳۶۹ و به مناسبت هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از اشغال متجاوزین بعث عراق نیز نشان درجه یک و درجه دو فتح را به ۷۶ تن از فرماندهان، رزمندگان و بازماندگان شهدای عملیات فتح المبین و بیت المقدس اعطاء کردند.

همچنین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز نشانهای درجه سه فتح را از دست مقام معظم رهبری دریافت و پس از پایان این مراسم به نمایندگی از سوی فرماندهی کل قوا به ۴۱۰ تن ازفرماندهان و رزمندگان منتخب اسلام که در این دو عملیات پیروزمند حضور فعال داشته اند، اعطاء کرد.

در اولین روز شهریورماه سال ۱۳۶۹ نیز، همزمان با آغاز هفته دولت، مقام معظم رهبری به پاس زحمات و فداکاریهای آقای هاشمی رفسنجانی در طول جنگ تحمیلی نشان درجه یک فتح را به وی اعطا فرمودند.

نگاهی به طراحی نشان فتح

بررسی های مشرق نشان می دهد نشان فتح از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

آنطور که سردار افشار معاون وقت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۱۳۶۸ اعلام کرده بود: “نشان فتح” به عنوان سمبل عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام و نشانی برای فاتحان عملیات‌های پیروز رزمندگان اسلام انتخاب شده است و دیگر نشان ها نیز به نیروهای مؤثر در خدمات رزمی، فعالیت های پشتیبانی، ایثارگران، جانبازان، و مبتکرین در اختراعات و اکتشافات صنایع نظامی، امدادگران و فعالین در امور هنری اعطاء خواهد شد.

اعطای نشان نصر به فرماندهان

سالها بعد و در دوم خرداد ۱۳۷۹، همزمان‌ با فرارسیدن‌ سالروز عملیات‌ پیروزمندانه‌ بیت‌المقدس‌ و فتح‌ خرمشهر، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و فرمانده‌ کل‌ قوا به‌ جمعی‌ از فرماندهان‌ و مسؤولان‌ پشتیبانی‌ دفاع‌ مقدس‌ نشان‌ “درجه‌ یک‌ نصر” اعطا کردند.

از جمله مسئولانی که مفتخر به دریافت نشان نصر شدند، سرلشکر بسیجی‌ دکتر سید حسن‌ فیروزآبادی‌، امیر سلیمی‌ مسؤول‌ دفتر مشاورت‌ امام‌ (ره‌) در امور دفاعی‌ و مسؤول‌ ستاد جنگهای‌ نامنظم‌ و وزیر دفاع‌، حجت‌الاسلام‌ دکتر حسن‌ روحانی‌ رئیس‌ ستاد پشتیبانی‌ جنگ‌، سردار افشار رئیس‌ ستاد مرکزی‌ سپاه‌ در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌، محسن‌ رفیق‌‌دوست‌ مسؤول‌ تدارکات‌ سپاه‌ و وزیر سپاه‌ در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌، سردار جلالی‌ وزیر دفاع‌ و مهندس‌ فروزش‌ مسؤول‌ ستاد پشتیبانی‌ جنگ‌ جهاد سازندگی‌ بودند.

فتح
۳ نشان فتح که به دست فرمانده معظم کل قوا به سردار حاج قاسم سلیمانی باعطا شده است

فرمانده کل قوا در ششم مهرماه سال ۱۳۷۶ نیز سید‌مرتضی سنایی طراح هواپیمای آذرخش و فرزند شهید ستاری را به دریافت نشان درجه یک هنر مفتخر کردند و پس از آن در سال ۹۲، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دریافت نشان فتح یک از دست فرمانده معظم کل قوا نائل شد.

از آن سال تاکنون، خبری رسمی درباره اعطای نشان توسط رهبر معظم انقلاب به فرماندهان نیروهای مسلح منتشر نشده بود و تنها فرماندهی که توانست نشان رسمی دریافت کند، ناوسالار یکم پاسدار ابوالقاسم آمانگاه فرمانده‌ مرزبانان دستگیر کننده متجاوزان انگلیسی در آب‌های کشورمان بود که نشان درجه‌ ۳ لیاقت از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق کشورمان دریافت کرد.

بالاخره پس از گذشت بیش از ۲ سال از آخرین فرمانده ای که نان فتح دریافت کرده بود، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا نائل شدند با این اوصاف، حالا سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر سلیمانی فرمانده سپاه قدس، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی و سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، دارای نشان فتح هستند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا