دیدار با کمیسیون فرهنگی مجلس برای افزایش بودجه

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجبی معمار با بیان اینکه شهرداری تهران به عنوان حامی مالی خانه هنرمندان شناخته می‌شود؛ درباره بودجه این مجموعه توضیح داد: خانه هنرمندان محلی استثنائی در مرکز شهر شناخته می‌شود که همواره مورد حمایت شهرداری قرار دارد اما هزینه‌های خاص خودش را طلب می‌کند. مجموعه کمک‌ها کفایت هزینه‌ها را نمی‌کند که …

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجبی معمار با بیان اینکه شهرداری تهران به عنوان حامی مالی خانه هنرمندان شناخته می‌شود؛ درباره بودجه این مجموعه توضیح داد: خانه هنرمندان محلی استثنائی در مرکز شهر شناخته می‌شود که همواره مورد حمایت شهرداری قرار دارد اما هزینه‌های خاص خودش را طلب می‌کند. مجموعه کمک‌ها کفایت هزینه‌ها را نمی‌کند که بخشی از آن باید از محل فضاهای موجود تأمین شود. دوستان تعرفه تمامی گالری‌ها را بررسی کرده‌اند و بر این اساس می‌توان گفت ما هزینه کمتری نسبت به دیگر محل‌ها طلب می‌کنیم.

او ادامه داد: سعی می‌کنیم برای سال آینده منابع بیشتری جذب کنیم تا درخواست مالی گالری‌ها کمتر شود، اما نباید فراموش کنیم تمام دستگاه‌های کشور از جمله وزارت ارشاد با مشکلات مالی مواجه هستند. الان وضعیت این است و باید با یکدیگر همکاری کنیم، اما اگر گشایش اقتصادی در کشور صورت بگیرد، بنای تقلیل دریافتی از هنرمندان را در دستور کار قرار می‌دهیم.

این مدیر تصریح کرد: اگر مسائل مالی برطرف شود بیلبوردهای خانه هنرمندان هم به تبلیغ آثار و فعالیت‌های هنری اختصاص می‌یابد و در اختیار بنگاه‌های تجاری و اقتصادی قرار نمی‌گیرد.

رجبی معمار در پاسخ به پرسشی پیرامون رایگانی گالری‌ها در دوره‌های گذشته و افزایش کیفیت این فضا بیان کرد: قطعاً باید کیفیت گالری‌ها را ارتقا بدهیم. خانه هنرمندان محل شاخصی است و به همین با تعدد درخواست‌ها مواجه هستیم. باید برای افزایش کیفیت سرمایه‌گذاری کنیم و درنظر داشته باشید بحث دریافتی گالری‌ها متعلق به امروز نیست و ظرف سه سال گذشته آغاز شده است.

او درباره خرید آثار هنری و گنجینه خانه هنرمندان توضیح داد: گنجینه یک آرزو بوده و تنها تعدادی آثار خریداری شده که دیوارهای مجموعه آویخته است. اقبال این روزها به خرید آثار تجسمی و برگزاری حراجی‌ها جالب است اما بعضاً قیمت‌های عجیب و غریبی دارد که امکان سود عده معدودی را فراهم می‌کند. با توجه به بودجه اندک خانه هنرمندان امکان چندانی برای آثار گرانقیمت وجود نخواهد داشت.

او درباره برنامه‌های تماشاخانه ایرانشهر برای کاهش بهای بلیت‌ها و حضور حداکثری مردم اظهار کرد: ظرفیت محدود است آثار برجسته تئاتری در ایرانشهر روی صحنه می‌رود. مجموعه خانه هنرمندان امکان ورود رایگان را فراهم آورده اما در زمینه‌هایی مانند هنر و تجربه و تئاتر بلیت‌فروشی می‌شود. تنها برای دانشجویان تسهیلاتی درنظر گرفته‌ایم. اما درنظر داشته باشید خرید بلیت حمایت از هنرمندان است نه مجموعه ایرانشهر چون ما بلافاصله مبالغ فرخته شده را در اختیار گروه قرار می‌دهیم.

رجبی معمار با بیا اینکه خانه هنرمندان یک “ان جی او” و نهادی غیرحکومتی‌ست؛ درباره افزایش همکاری‌های خارجی گفت: یکی از مسئولیت‌های جدی آقای غفاری همین برقراری ارتباط در حوزه بین‌الملل است و در این زمینه ارتباط خوبی با معاون امور هنری برقرار کرده‌ایم. باید با دیگر مجموعه‌های فرهنگی مانند حوزه هنری، سازمان فرهنگی هنری و معاونت فرهنگی ارتباط سازنده‌ای برقرار کنیم که قطعاً با حفظ استقلال خواهد بود.

مدیرعامل خانه هنرمندان درباره ارتباط بیشتر با سازمان صدا و سیما توضیح داد: رویکرد سازمان صدا و سیما به موسیقی با خانه هنرمندان تفاوت می‌کند. سازمان یک رسانه عمومی است و رویکرد خاص خودش را دارد. در خانه هنرمندان فضای خوبی موجود است که هنرمندان عرصه موسیقی به خوبی می‌توانند از آن بهره ببرند، چنانکه تا امروز نشست‌های تخصصی و اجراهای متنوعی اتفاق افتاده است.

او با تاکید براینکه کل بوستان هنرمندان باید در اختیار علتقه مندان قرار بگیرد خاطرنشان کرد: از عزیزان ارتش هم می‌خواهم بخش باقیمانده دو سه هزار متری را به شهرداری تهران واگذار کنند که امکان تأسیس فضاهای تئاتری را به وجود می‌آورد. همچنین در همکاری با نهاد کتابخانه‌های ملی بزرگترین کتابخانه تخصصی هنر را راه اندازی می‌کنیم.

غفاری در میانه نشست با اعلام خبر راه اندازی اولین بانک جامع هنرمندان کشور اظهار کرد: از تمامی نهادها هم درخواست کرده‌ایم اطلاعات خود را در اختیار ما قرار دهند.

رجبی معمار در همین رابطه توضیح داد: جامعه هنری قدر این فضا را بداند، گرچه آنچه به وجود آمده تطابق چندانی با پیشینه فرهنگی هنری کشور ندارد. اما با توجه به فضای به وجود آمده می‌توان کاستی‌ها را مستقیماً گوشزد کرد.

این مدیر دوباره پیش‌بینی خود از بودجه سال ٩٥ خانه هنرمندان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این هفته جلسه با کمیسیون فرهنگی داشته باشیم چون جمع‌بندی‌ها برای شهرداری ارسال شده ولی پیگیر دریافت بودجه هستیم.

او درباره گسترش شعب خانه هنرمندان در استان‌ها گفت: این موضوعی است که شورای عالی هنری ما باید در مورد آن تصمیم گیری کند. خانه‌های فرهنگ در سراسر استان‌ها فعال است و انجمن هنرهای نمایشی نیز به همین صورت فعالیت می‌کنند. اما اینکه ساخت چنین فضایی عیناً در دیگر استان‌ها اتفاق بیفتد باید بررسی شود چون انجام هماهنگی بین اینها و انجمن‌های نمایش کار ساده‌ای نیست.

رجبی معمار در این نشست از برگزاری مراسم نکوداشت یاد هنرمندان درگذشته سال ٩٤ با عنوان “آیین چراغ خاموشی نیست” در نیمه دوم اسفندماه خبر داد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا