دلایل تصمیم مجلس برای واگذاری تصویب قانون جدید بانکداری بدون ربا به کمیسیون اقتصادی

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ محمدجواد کولیوند، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری تصویب قانون جدید بانکداری بدون ربا به کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اصل ۸۵ قانون اساسی اجازه می‌دهد که در صورتی‌که صحن علنی صلاح بداند، این اختیار را به کمیسیون بدهد که مصوبه‌ای که کمیسیون دارد به عنوان مصوبه …

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ محمدجواد کولیوند، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری تصویب قانون جدید بانکداری بدون ربا به کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اصل ۸۵ قانون اساسی اجازه می‌دهد که در صورتی‌که صحن علنی صلاح بداند، این اختیار را به کمیسیون بدهد که مصوبه‌ای که کمیسیون دارد به عنوان مصوبه صحن باشد و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.

واگذاری تصویب طرح بانکداری بدون ربا به کمیسیون اقتصادی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قانون برنامه و بحث بررسی بودجه در مجلس مطرح است، مجلس تصمیم گرفت این موضوع را به کمیسیون اقتصادی واگذار کند و نظر کمیسیون اقتصادی هم نظر مجلس محسوب می‌شود.

کولیوند در پاسخ به این پرسش که آیا این امر قطعی شده یا هنوز احتمال بررسی در صحن علنی مجلس وجود دارد؟ گفت: این امر قطعی شده و قرار است در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تصویب به شورای نگهبان رفته واگر ایرادی گرفته نشود به صورت یک قانون موقت پنج ساله اجرا خواهد شد.

اجرای موقت؛ نقطه قوتی برای قانون جدید بانکداری بدون ربا

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معمولا قانونی که باید با قانون‌های قبلی ادغام شود، مدتی اجرای آزمایشی برای آن در نظر گرفته می‌شود که اشکالات و نقاط ضعف و قوت آن روشن شود و این رویه در همه جای دنیا مرسوم است.

وی افزود: در همه جای دنیا مرسوم است که قوانین دارای مشکل را به صورت آزمایشی اجرا کرده و بعد از پایان پنج سال، اگر اشکالات آن برطرف شود، تبدیل به قانون دائمی خواهد شد و بنده معتقدم این اجرای موقتی، نقطه قوتی برای آن محسوب می‌شود.

رفع مشکلات کنونی قانون عملیات بانکی بدون ربا

نماینده کرج و اشتهارد در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا این قانون جدید، بخشی از مشکلات نظام بانکی را برطرف خواهد کرد؟ گفت: بنده معتقدم چنین اتفاقی رخ خواهد داد؛ چراکه بر روی آن کار بسیاری صورت گرفته تا مشکلاتی که در نظام بانکی وجود دارد را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ؛ عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در پایان تأکید کرد: در طرح جدید بانکداری بدون ربا در زمینه موارد مهمی همانند جریمه تأخیر، سودهای بالای بانکی و…. بسیار کار شده و به نظرم این قانون می‌تواند دست‌کم بخشی از مشکلات نظام بانکی را برطرف کند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا