درخواست ترکیه برای واردات از ایران

به گزارش صبحانه، بعدازظهر امروز هیأتی از بازرگانان ترک که در رأس آن رئیس اتاق بازرگانی غازی آنتب حضور داشت میهمان اتاق بازرگانی تهران بودند تا زمینه‌ همکاری بین ایران و ترکیه را بررسی کنند. نکته جالب توجه اینکه علی‌رغم آنکه انتظار می رفت تا سخن از همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مهم و کلیدی به …

به گزارش صبحانه، بعدازظهر امروز هیأتی از بازرگانان ترک که در رأس آن رئیس اتاق بازرگانی غازی آنتب حضور داشت میهمان اتاق بازرگانی تهران بودند تا زمینه‌ همکاری بین ایران و ترکیه را بررسی کنند.

نکته جالب توجه اینکه علی‌رغم آنکه انتظار می رفت تا سخن از همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مهم و کلیدی به میان آید اما ایوب بارتیک رئیس اتاق بازرگانی غازی آنتب گفت: در زمینه تولید فرش ماشینی و ماکارانی ایالت متبوعش حرف اول را می زند که با ایران در این زمینه می‌توان کار مشترک کرد.

این در حالی است که ایران خود در حوزه تولید فرش ماشینی ظرفیت مازاد دارد و انبارها پر از فرش‌های ماشینی است که باید به دنبال مشتری برای آن گشت و بسیاری از کارخانه‌ها با ۳۰ درصد از ظرفیت خود دراین حوزه کار می‌کنند و در حوزه تولید ماکارانی نیز در صنایع غذایی وضع به همین منوال است.

نکته جالب توجه دیگری که بارتیک رئیس اتاق بازرگانی غازی انتب ترکیه به آن اشاره کرد این بود که مایلیم تا با گرفتن مواد خام از ایران روابط تجاری خود را گسترش دهیم که این سخن دقیقا مغایر با سیاست‌های صادراتی ایران و اقتصاد مقاومتی است، چرا که هم اکنون بسیاری از تولید‌کنندگان ترک مواد اولیه به ویژه در حوزه پتروشیمی را از ایران به صورت خام خریداری کرده و محصولات ساخته شده را پایین‌تر از قیمت تولید داخلی با تعرفه ترجیحی به ایران صادر می‌کنند که صدای تولیدکنندگان این حوزه را درآورده است.

وی همچنین به فرهنگ مشترک دو کشور اشاره‌ای کرد و گفت:‌ ایران پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد که ما می‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی مشترکی داشته باشیم، اما باید به این توجه کرد که اگر حمل و نقل مناسبی وجود نداشته باشد، تمام تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده و به مقصد نمی‌رسد.

وی از ایجاد اتاق مشترک ایالت خود در ایران خبر داد و گفت: ایران برای ما بازار بسیار مهمی محسوب می شود و همانطورکه در اربیل عراق اتاق تجارت باز کرده‌ایم، قصد داریم در ایران نیز این فعالیت را آغاز کنیم.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی غازی آنتب هدف ما صرفا فروش محصولات نیست بلکه ایران برای ما دروازه ورود به آسیای میانه بوده و از آن طرف ترکیه نیز دروازه ورود به اروپا برای ایران محسوب می‌شود.

وی همچنین با توجه به آنکه ایالت متبوعش در زمینه بسته‌بندی جایگاه خوبی دارد، پیشنهاد داد تا از این ظرفیت برای همکاری مشترک استفاده شود.

در این دیدار مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: با توجه به فرهنگ و مذهب مشترک بین دو کشور زمینه برای فعالیت بسیار فراهم است و ما همکاری‌ ترکیه در شرایط سخت تحریم را هیچ گاه فراموش نمی‌کنیم.

وی همچنین حجم تجارت بین دو کشور را ۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط امروز و پس از رفع تحریم‌ها امیدواریم بتوانیم این رقم را با توجه به ظرفیت‌های دو کشور افزایش دهیم و در این راستا باید موانع موجود هر چه سریعتر برطرف شود.

به گفته خوانساری رفع موانع گمرکی و تعرفه‌ای، حمل ونقل و مشکلات بانکی از مهم ترین مشکلات پیش روست.

رئیس اتاق تهران از تردد یک طرفه گردشگران ایرانی به ترکیه نیز انتقاد کرد و افزود: سالانه ۲ میلیون نفر گردشگر ایرانی از ترکیه بازدید می‌کنند، ولی متأسفانه تعداد گردشگران ترک که به ایران سفر می‌کنند، اندک است که جا دارد در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا