هیات نظارت بر اجرای برجام انجام تعهدات طرف مقابل را تایید کرده است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس ستاد پیگیری اجرای برجام صبح یکشنبه در حاشیه ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها و دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هیات نظارت بر اجرای برجام به طور مرتب تشکیل جلسه می دهد و به موقع اتخاذ تصمیم می …

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس ستاد پیگیری اجرای برجام صبح یکشنبه در حاشیه ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها و دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هیات نظارت بر اجرای برجام به طور مرتب تشکیل جلسه می دهد و به موقع اتخاذ تصمیم می کند و دولت هم بر اساس آن حرکت خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه شما پیش از این گفته بودید که این هیات اقدامات طرف مقابل را تایید کرده است، پاسخ داد: آنچه من گفتم مربوط به روز اجرایی شدن و تصویب بود. اگر سوال این است که آیا طرف مقابل به تعهدات خود به موقع عمل کرده تا این روزها شروع شود ، پاسخ مثبت است. هیات نظارت آن را تایید کرده است.
عراقچی افزود: از هم اکنون به بعد اگر نقض عهدی در طرف مقابل مشاهده شود ، هیات نظارت رصد می کند و به موقع تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

** قانون محدودیت صدور ویزا

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص محدودیت های صدور ویزا در ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: دولت آمریکا و وزیر خارجه این کشور تعهد کرده اند این قانون را به شکلی اجرا کنند که منافع اقتصادی برجام خدشه دار نشود و ترتیباتی هم اتخاذ کردند تا در قدم اول تجار، بازرگانان وکسانی که برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند دچار مشکل نباشد.
عراقچی افزود: این برنامه مراحل بعدی هم دارد و قرار است در خصوص بقیه کسانی که به ایران سفر می کنند تمهیداتی به خرج دهند.، ما منتظریم ببینیم آیا این ترتیبات در عمل به همان شکل که تعهد شده اجرا می شود؟ آیا خللی در اجرای درست برجام وارد می کند یا نه و پس از آن تصمیم مقتضی اتخاذ خواهیم کرد.
وی در عین حال گفت: تا الان با توجه به رفت و آمدهای اقتصادی و برگزاری سمینارها و همایش های اقتصادی با کسانی که از این جهت مشکلی در سفر ایران به داشته باشند کمتر شده ایم.

** سازمان همکاری های اسلامی در مسیر صحیح گام بردارد

معاون وزیر خارجه در جواب به پرسش دیگری درباره نشست سازمان کنفرانس اسلامی در جده و بیانیه آن اظهار داشت: نشست جده، اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی بود که به درخواست عربستان و بررسی حمله به سفارت آن ها در ایران تشکیل شد.
عراقچی ادامه داد: حضور ما در آن اجلاس به این دلیل بود که سازمان همکاری اسلامی سازمان مهمی در سیاست خارجی ایران است و ما همواره در آن حضور داشته ایم البته بعضی از کشورها به خصوص عربستان همواره سعی کرده اند سازمان را در جهت منافع خود حرکت دهند.
به گفته معاون وزیر خارجه موضع ایران این بود که مشکلات بسیاری مهمتری در جهان اسلام وجود دارند که سازمان همکاری اسلامی باید به آن بپردازد. حمله به سفارت این کشور اگر هم مشکل باشد بزرگترین مشکل جهان اسلام نیست.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: در حالی که بیش از یک سال است دولت فلسطین درخواست برگزاری اجلاس فوق العاده سران را برای بررسی حمله به مسجد الاقصی ارائه کرده است این اجلاس برگزار نمی شود ولی در عرض دوهفته سازمان همکاری اسلامی اقدام به تشکیل چنین جلسه ای و محکوم کردن حمله به سفارت عربستان می کند.
عراقچی یادآور شد: دولت ایران هم حمله به سفارت عربستان را محکوم کرده است. ما دنبال مجازات مسببین آن هستیم و در جده هم این مسئله گفته شد و بسیاری از کشورها تاکید کردند که مشکلات جهان اسلام ناشی از تروریسم، فرقه گرایی و اختلافات در جهان اسلام است که باید به آنها رسیدگی شود .
وی اضافه کرد: بیانیه ای که اجلاس صادر کرد، بیانیه متعادلی نبود . ما در اجلاس هم این را گفتیم .ایران و لبنان خود را از بیانیه جدا کردند و گفتند که آن را قبول ندارند و بسیاری از کشورهای دیگر هم صرفا حمله به سفارت را محکوم کردند و بقیه بخش های بیانیه مورد پذیرش اکثر شرکت کنندگان نبود.
معاون وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد: سازمان همکاری اسلامی باید در مسیر صحیح و در راستای خدمت به جهان اسلام و رسیدگی به چالش هایی همچون فرقه گرایی گام بردارد.
عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات حاشیه ای هم در این اجلاس داشتید، گفت: خیر مذاکرات حاشیه ای نداشته ایم .

** کمک وزارت خارجه به دانشگاه ها

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون همکاری های بین المللی دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه ها باید به سمت بین المللی شدن حرکت کنند چرا که علم و فناوری در یک بستر همکاری مشترک بین المللی رشد بیشتری پیدا می کند. نباید اجازه دهیم ارتباطات یک سویه باشد. لازم است در تعامل با کشورها و دانشگاه های دیگر باشیم تا پیشرفت هر چه سریعتر علم و فناوری را در کشور مشاهده کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور اساتید و دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران اظهار داشت: حضور اساتید خارجی در دانشگاه ها امری مربوط به خود دانشگاه ها است . آن ها باید زمینه حضور اساتید خارجی در دانشگاه ها را فراهم کنند البته با رعایت شرایط و دقت در حساسیت هایی که وجود دارد.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشا ن کرد: پیشرفت علمی کشور در قالب همکاری بین المللی با حضور اساتید و دانشجویان خارجی در ایران و اساتید و دانشجویان ایرانی در خارج شتاب می گیرد و کامل تر خواهد شد.
عراقچی تاکید کرد: سیاست وزارت امور خارجه کمک به این روند است اما اجرای آن با دانشگاه است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا