ساختمان موزه تاریخی بوکان در دهه فجر کلنگ زنی می شود

به گزارش زریان، «جلیل جباری» روز یک شنبه (۱۱ بهمن ماه) در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به برنامه های اجرایی این اداره در دهه فجر امسال تصریح کرد: در دو شهر مهاباد و پیرانشهر با حضور مقامات شهری و استانی ۲ …

به گزارش زریان، «جلیل جباری» روز یک شنبه (۱۱ بهمن ماه) در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به برنامه های اجرایی این اداره در دهه فجر امسال تصریح کرد: در دو شهر مهاباد و پیرانشهر با حضور مقامات شهری و استانی ۲ واحد هتل و مهمانپذیر جدید افتتاح شده و در شهرستان بوکان نیز ساختمان موزه تاریخی این شهرستان کلنگ زنی خواهد شد.

پیش از این «اسعد جمیانی» رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان در خصوص موزه تاریخی بوکان به خبرنگار زریان گفته بود: در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان بوکان که چند ماه قبل با حضور مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، طرح احداث موزه در این شهرستان تصویب شد.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد که ۷۵۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی به شهرداری بوکان اختصاص پیدا کند و شهرداری ۲۵۰ میلیون تومان به همراه یک قطعه زمین به پروژه احداث موزه اختصاص دهد.

جمیانی در ادامه گفت: به همت شهردار بوکان و با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر بوکان زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در خیابان ساحلی و درنزدیکی فاصل هتل ایزدی احداث موزه در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قرار گرفته است.

وی در ادامه از عقد یک تفاهمنامه با شهرداری بوکان خبر داد و اظهار داشت:بر اساس این تفاهمنامه با راه اندازی موزه بخش گالری آثار باستانی در اختیار اداره میراث فرهنگی خواهد بود و دیگر بخشهای مانند محل فروش صنایع دستی به صورت مشارکتی با شهرداری بوکان اداره می شود.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان ضمن اشاره به اعلام فراخوان طراحی معماری ساختمان موزه این شهرستان گفت: ساختمان این موزه با تاکید بر گالری آثار باستانی ساخته می شود که این ساختمان شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول است.

وی در ادامه به تشریح ساختار ساختمان موزه بوکان پرداخت و گفت: در زیرزمین تاسیسات، انبار، آزمایشگاه، مرمت آثار، در همکف ورودی لابی، ساختمان اداری اداره میراث و گردشگری، بخش آموزش، سالن اجتماعات، بخش آموزش، بوفه، سرویس بهداشت و نمازخانه و در طبقه اول گالری آثار باستانی، آرشیو و کتابخانه قرار دارد.

وی هزینه ساخت این موزه را سه میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: اعتبارات لازم برای ساخت ابنیه موزه در جریان سفر رئیس جمهور به بوکان تامین می شود و تجهیز موزه را اداره کل میراث فرهنگ و گردشگری استان متقبل شده است.

جمیانی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر اعتبارات ساخت این موزه تامین شود موزه باستانی بوکان در ۲۴ ماه آینده ساخته می شود و کلیه آثار باستانی بوکان به همراه آجرهای قلایچی در زمان افتتاح موزه از ارومیه به بوکان آورده می شود و در موزه این شهر قرار می گیرند.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان ضمن آنکه از ایجاد نمایشگاهی دائمی از آثار «عثمان رحمانزاده» مشهور پدر ژپتوی ایران تحت عنوان نمایشگاه مردم شناسی در این موزه خبر داد، تصریح کرد: موزه بوکان اولین موزه استان آذربایجان غربی است که ساختمان آن دارای طراحی ویژه موزه خواهد بود و موزه شهرهای نقده و میاندوآب تنها نمایشگاه است که به عنوان موزه استفاده می شوند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا