همه بیماری‌های ویروسی دام در سال‌های اخیر وارداتی بوده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد صفوی در حاشیه پنجمین کنگره دامپزشکی طیور ایران، در جمع خبرنگاران در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: جای خوشبختی است که در حوزه‌های دامپزشکی سمینارهایی به این شکل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که این امر نشان‌دهنده مدیریت مناسب بر این بخش است. وی افزود: محور این کنگره …

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد صفوی در حاشیه پنجمین کنگره دامپزشکی طیور ایران، در جمع خبرنگاران در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: جای خوشبختی است که در حوزه‌های دامپزشکی سمینارهایی به این شکل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که این امر نشان‌دهنده مدیریت مناسب بر این بخش است.

وی افزود: محور این کنگره بیماری‌های ویروسی پرندگان از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل، برونشیت، گامبرو و بیماری‌های نوظهور و مدیریت آنها در جهنده‌ها است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که تهدید بیماری‌های واگیر پرندگان از کشورهای پیرامون که درگیر مسائل تروریستی و امنیتی هستند به وجود آمده و طبیعی است که سطح دامپزشکی آنها افت کند.

صفوی اضافه کرد: بیماری‌های ویروسی که در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ایم همه از بیرون کشور به ایران آمده‌اند.

وی با اشاره به شرایط پساتحریم تصریح کرد: در این شرایط امکان انتقال تکنولوژی از خارج از کشور به ایران فراهم می‌شود و بخش دام و طیور ما ظرفیت مناسبی برای صادرات پیدا می‌کند که در این شرایط نقش دامپزشکی برجسته‌تر می‌شود.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال تسنیم که با چه بیماری‌هایی در بخش پرندگان مواجه هستیم و بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی کشور وارد می‌کنند، گفت: بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت، بیماری‌های تنفسی و گامبرو همیشه با آنها درگیر هستیم که این بیماری‌ها زمینه‌ساز بیماری‌هیا دیگری هستند و معضل آنها با هم رخدادن آنهااست.

وی یادآور شد که تلفیق این بیماری‌ها مشکل‌ساز است و اینکه در تلفیق این بیماری‌ها بتوانیم بگوییم که کدام یک بیشترین خسارت را به بخش صنعت طیور وارد کرده است، موضوع مهمی است.

صفوی در خصوص بیماری آنفلوآنزای پرندگان گفت: بیماری آنفلوآنزا به دلیل رویدادهایی که در کشور داشته‌ایم، در سال جار مهم شده و چند بار در کشور مشاهده شده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که چند بار گرفتار بیماری آنفلوآنزا در سال جاری بوده‌ایم، گفت: اطلاعات آن در اختیار من نیست اما سازمان دامپزشکی در صورت لزوم اطلاعات آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال تسنیم که سالانه چه تعداد دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی و دکترای فوق تخصصی دامپزشکی در کشور جذب می‌شود گفت: در حوزه دامپزشکی دو نهاد داریم که باید در مورد پذیرش دانشجو در حوزه دامپزشکی نظر دهند که یکی از آنها وزارت علوم و گروه دامپزشکی شورای برنامه‌ریزی و گسترش است که رئیس آن دکتر پیغمبری و بنده نیز عضو آن هستم. این گروه باید نظر دهند که یک دانشگاه صلاحیت لازم، علمی و تشکیلاتی برای پذیرش دانشجو در رشته‌های دامپزشکی را دارد یا خیر.

صفری گفت: تعداد اساتید و امکانات دانشگاه‌ها قبل از پذیرش دانشجو باید مورد تایید یا عدم تایید این شورا قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور تاکید کرد: در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی نیز اشاره شده است که وزارت جهاد کشاورزی مکلف است که تعداد موردنیاز دانشجوی خود را در رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی از جمله دامپزشکی از لحاظ تعداد و جنسیت تعیین و اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد که برای سال جاری ۴۰۰ نفر دکتر متخصص دامپزشکی به وزارت علوم اعلام شد و این وزارتخانه نیز این تعداد را اعلام کرد که به صورت ۵۰-۵۰ از لحاظ جنسیتی مشخص شد که این رقم ممکن است در سال آینده به ۶۰-۴۰ به نفع آقایان تغییر کند.

صفری تاکید کرد: ما از لحاظ تعداد دانشجوی موردنیاز در حفظ شأن منزلت حرفه برای پذیرش دانشجو اعمال نظر می‌کنیم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ادامه داد: در دستورالعمل دامپزشکی تاکید شده است که فارغ‌التحصیلان نیز می‌توانند عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور شوند که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند و ما از پذیرش دانشجویانی که مورد تایید وزارت علوم نیستند معذوریم.

وی گفت: در یک سال و چند ماه اخیر مکاتبات فراوانی با وزارت علوم، ریاست جمهوری، رئیس مجلس، کمیسیون‌های کشاورزی، بهداشت و آموزش مجلس، وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد انجام شد و از نحوه پذیرش دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه آزاد انتقاد شد.

صفری تصریح کرد: برای اولین بار در ایران مشاهده شد که دانشگاهی که دکترای عمومی دامپزشکی ندارد در حال گرفتن دانشجوی تخصصی دامپزشکی است که این دانشگاه شرایط لازم را برای پذیرش نداشت.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: دانشگاه آزاد ظرفیت‌های بسیار بزرگ برای پذیرش دانشجو دارد اما اصلا صلاحیت پذیرش دانشجوی دکترای دامپزشکی ندارد.

* وزارت علوم عدم صلاحیت دانشگاه آزاد را در پذیرش دانشجوی دامپزشکی اعلام کرد

وی افزود: براین اساس وزارت علوم مشخص کرد که از این به بعد یعنی از یکم دیماه سال جاری باید گروه دامپزشکی شورای گسترش دانشگاه‌های پذیرنده دانشجوی دامپزشکی را مورد تایید صلاحیت قرار دهد و عدم صلاحیت دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم اعلام شد.

صفری گفت: ما به تفکر توسعه علم و دانش احترام قائل هستیم زیرا موجبات نشر شکوفایی در هر جامعه می‌شود و ما هم به دنبال آن هستیم اما به آن معنی نیست که بدون تفکر و نیاز واقعی و حرفه‌ای و بدون شرایط لازم در واحدها دانشجو پذیرش کنیم. این کارها نه تنها به ترویج علم و دانش کمک نمی‌کند بلکه ضددانش است.

وی خاطرنشان کرد: جوانهای مردم ۶ تا ۷ سال در دانشگاه‌ها معطل می‌شوند تا برای گرداندن دانشگاه درآمد ایجاد شود اما وقتی به بازار کار می‌روند بازار کفایت لازم برای جذب آنها را ندارد.

صفری تاکید کرد: به زودی جلسه‌ای با رئیس دانشگاه آزاد در این خصوص برگزار می‌شود و این موضوع اعلام می‌شود که ادامه این روند به صلاح دانشگاه آزاد و جامعه نیست.

وی ادامه داد: در حوزه دکترای تخصصی دامپزشکی باید ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر جذب شود در حالی که دانشگاه آزاد به تنهایی ۵۱۰ نفر دانشجوی دکترای تخصصی جذب کرده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: در حوزه دکترای عمومی دامپزشکی نیز وزارت علوم ۷۰۰ نفر ظرفیت پذیرش دانشجو اعلام کرده است که این رقم اکنون بالای ۱۵۰۰ نفر شده و اعداد و ارقام آن از دست ما در رفته است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا