نیروهای نظامی افغان توان هر گونه مقابله با هراس افکنان را دارد

اخیراً جنرال جان نیکلسون، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان در نطق خود در کنگره آمریکا اوضاع امنیتی در افغانستان رو به وخامت توصیف کرده و نیروهای افغان را قادر به تامین امنیت در این کشور ندانست. بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان نظامی افغان نظری کاملا متفاوت با این ژنرال امریکایی را دارند و …

اخیراً جنرال جان نیکلسون، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان در نطق خود در کنگره آمریکا اوضاع امنیتی در افغانستان رو به وخامت توصیف کرده و نیروهای افغان را قادر به تامین امنیت در این کشور ندانست.
بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان نظامی افغان نظری کاملا متفاوت با این ژنرال امریکایی را دارند و معتقدند که با مهیا کردن تجهیزات نظامی و باورمندی به نیروهای نظامی افغان، به سهولت امنیت در این کشور تامین می شود و این موضوع را این نیروها بعد از خروج نیروهای خارجی از خود به نمایش گذاشته اند.

برهمین اساس خبرنگار شفقنا افغانستان در گفتگوی اختصاصی با علی اکبر جمشیدی، عضو پیشین کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای این کشور، در رابطه با ارزیابی چشم انداز امنیتی افغانستان داشته که مشروح آن به شرح زیر می باشد:
این عضو پیشین مجلس سنا بر این باور است که چشم انداز امنیتی از دو بعد باید بررسی شود؛ یک بعد وضعیت پس از به ثمر رسیدن گفتگوهای صلح است و بعد دیگر، وضعیت امنیتی است که گفتگوهای صلح بدون نتیجه به پایان برسد.
وی تصریح می کند که حالا گفتگوهای صلح جان تازه ای گرفته و جدی شده است.
آقای جمشیدی در رابطه با این خوشبینی می گوید: با توجه به عدم صداقت پاکستان و گروه طالبان در تجربه های پیشین مذاکرات، در این دور از گفتگوها افغانستان با پادرمیانی ایالات متحده و چین حاضر به شرکت در روند نشست های چهارجانبه شد. بنابراین با اعتماد به اینکه هر فیصله از این نشست ها، از سوی امریکا و چین تضمین شود می توان شانس ضمانت اجرایی تعهد ها را بالا دانست.
وی تأکید می کند که نظارت ایالات متحده و چین در این پروسه، جدی خواهد بود
این آگاه امور همچنین رویکرد طرف پاکستانی را در این دور از نشست ها کاملاً متفاوت می خواند و در این رابطه به گفتۀ صدراعظم پاکستان اشاره می کند: نواز شریف گفته هر مجموعه ای از گروه طالبان که از روند صلح سر باز زند، توسط پاکستان و افغانستان، از هر ابزاری علیه سرکوب آنان استفاده می شود.
بر مبنای همین دلایل، جمشیدی معتقد است که این امکان وجود دارد که پروسۀ صلح به نتیجه ای مثبت رسیده و درگیری ها در افغانستان کاهش یابند و گروه های مسلح، یکی پس از دیگری به صلح بپیوندند.
این عضو پیشین مجلس سنا با اشاره به نظریاتی که اعتقاد به وخامت اوضاع امنیتی افغانستان دارند می گوید، تحولات جدید همچون خط لولۀ گاز تاپی و نیازمندی های پاکستان و هند به انرژی آسیای میانه نیز می تواند پیوند منافعی را میان ما و پاکستان و هند ایجاد کند.
وی معتقد است که این تحولات پتانسیل این را دارد که دید این کشورها به افغانستان را از منظر نظامی و امنیتی به دیدگاه اقتصادی تغییر دهند و شاهد کاهش و پایان جنگ های نیابتی در خاک افغانستان باشیم.
وی با اشاره به بعد دیگر چشم انداز امنیتی می گوید: اگر گفتگوهای صلح به نتیجه نرسند، نیروهای امنیتی ما توانایی بالای مقابله با هراس افکنان را دارند.
این عضو پیشین کمیسیون امور دفاعی مجلس سنا ابراز داشت: یک انتقاد وجود دارد که تا کنون از توانایی نیروهای امنیتی، استفاده درست صورت نگرفته و حالا هم همین ضعف دیده می شود.
آقای جمشیدی بر این باور است که قوای امنیتی افغانستان همیشه در موضع تدافعی قرار دارند.
این آگاه امور در این رابطه به سقوط ولایت قندوز اشاره کرده و می گوید: به طور مثال، سقوط قندوز به دلیل ضعف نیروهای مسلح صورت نگرفت بلکه به دلیل عدم تدبیر و پلان جنگی، و نیز معامله های پنهان با دشمن سقوط کرد.
اما در عملیات بازپس گیری، نیروهای امنیتی بلافاصله این ولایت را از وجود دشمن تصفیه کردند که نشان از ظرفیت جنگی این نیروها دارد.
این عضو پیشین مجلس سنا معتقد است که اخیراً اراده ای برای نظم و سوق ادارۀ بهتر بر نیروهای مسلح کشور از سوی رهبران بخش های امنیتی صورت گرفته است.
زمانی که دلیل این ادعا را پرسیدیم، وی به جابجایی های اخیر جنرالان مهم نظامی در بخش های مختلف، و قوماندانی های قول اردوها و قوماندانی های امنیه، و تغییراتی در جهت سوق و ادارۀ جدید اشاره کرده می گوید: مدیریت وزارت داخله و دفاع، اخیراً دقت نظر بیشتری از خود نشان داده اند که به نظر می رسد موجب کاهش فساد اداری و تقویت قوای امنیتی افغانستان شود.
آقای جمشیدی می گوید: همچنین در قسمت انگیزه بخشی به نیروهای امنیتی نیز کارهایی صورت گرفته است؛ در دولت آقای کرزی تبعیض و فساد در حدی بود که اگر یک سرباز دولت، یک طالب را هدف قرار می داد همان سرباز از سوی قوماندانش مورد مؤاخذه قرار می گرفت، اما از دوران حکومت وحدت ملی به سربازان دولت دستور داده شده که هر کسی که در مقابل تان سلاح به دست گرفت، اجازه دارید تا وی را به عنوان دشمن نظام از بین ببرید.
وی می گوید: همین امر موجب افزایش مورال و انگیزۀ قوای دولتی و تضعیف روحیۀ دشمن شده است.
این آگاه امور همچنین توجه بیشتر جامعۀ جهانی را نیز به مثابه یکی از عوامل خوشبین کنندۀ دورنمای وضعیت امنیتی یاد می کند: پس از کمک های هند و ایالات متحده، حالا قوای هوایی مسلح کشور صاحب چند جت و بالگردهای جنگی است و قرار است بزودی تعدادی طیاره های بی پیلوت نیز از طرف امریکا به افغانستان داده شود.
وی تصریح می کند که: هرچند که پاکستان و طالبان درصدد بازی با افغانستان باشند و یا طالبان نخواهند به روند صلح بپیوندند، نیروهای امنیتی ما این توان را دارند که بتوانند با هر نوع ناامنی مقابله کنند.
این عضو پیشین کمیسیون امور دفاعی مجلس سنا می افزاید: قوای نظامی کشور از زمان در دست گیری مسئولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی، این توانایی را داشتند و دارند که با هراس افکنان مبارزه کنند. حکومت افغانستان موافق صلح است، اما گروه هایی از طالبان که نخواهند تن به صلح دهند، قوای امنیتی توانایی هر گونه مقابله با آنان را خواهند داشت.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا