شیرین‌ترین لحظات زندگی عراقچی

سید عباس عراقچی صبح روز یکشنبه در نشستی در جمع معاونان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در طول مذاکرات صحنه‌هایی را دیدم که به خود و دانشمندان کشورمان افتخار می کردیم و به خود می بالیدیم. امروز آب سنگین ما در بهترین آزمایشگاه‌های دنیا توسط آمریکایی ها تست شده و مشخص شده …

سید عباس عراقچی صبح روز یکشنبه در نشستی در جمع معاونان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در طول مذاکرات صحنه‌هایی را دیدم که به خود و دانشمندان کشورمان افتخار می کردیم و به خود می بالیدیم. امروز آب سنگین ما در بهترین آزمایشگاه‌های دنیا توسط آمریکایی ها تست شده و مشخص شده که از بالاترین خلوص برخوردار است و امروز امریکایی‌ها خواهان آب سنگین ما هستند.

وی ادامه داد: وقتی طرف مقابل در مذاکرات اصرار داشتند که راکتور اراک به خاطر تولید پلوتونیوم و خطر استفاده ازآن در سلاح هسته‌ای مورد ادعای انها، تعطیل شود و ما قبول نمی کردیم و در بن بست بودیم این متخصصان ایرانی بودند که طرحی را ارایه کردند برای بازطراحی قلب راکتور به شکلی که سالانه به جای ده کیلو پلوتوتیوم کمتر از یک کیلو تولید کند. این در حالی بود که آن ها این طرح را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند شدنی نیست. من شاهد بودم که ماه ها جدال علمی بین متخصصان ایرانی و ۱+۵ به ویژه با آمریکایی ها در جریان بود. آمریکایی ها می گفتند این طرح عملیاتی نیست و ما می گفتیم هست. در نهایت ما پیروز شدیم و طرح ایران برای بازطراحی مورد پذیرش قرار گرفت.

عراقچی افزود: یکی از لحظات شیرین زندگی من و نیز در مذاکرات لحظه ای بود که طرف مقابل در آن سوی میز مذاکره تسلیم طرح ایران برای بازطراحی شد و قرار شد راکتور اراک باقی بماند و قلب آن بازطراحی شود.

معاون ظریف گفت: الان در تنظیمات و اسناد امضا شده برای اراک مدرن سازی این راکتور میان چین و یک شرکت ایرانی است و ۱+۵ موظف است در تامین تجهیزات و تاییدات علمی و فنی و غیره کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا