وزیر خارجه ایتالیا با نظر اسرائیل درباره برجام مخالفت کرد

جنتیلونی در گفت و گو با روزنامه «لاستمپا» در پاسخ به اینکه «خاخام یهودیان، سفر آقای روحانی به ایتالیا را در روز سالگرد هولوکاست غیر قابل تحمل خوانده است»، گفت: سفر آقای روحانی ربطی به این روز ندارد . من نگرانی اسرائیل را درک می کنم، اما با قضاوت اسرائیل در خصوص توافق هسته ای …

جنتیلونی در گفت و گو با روزنامه «لاستمپا» در پاسخ به اینکه «خاخام یهودیان، سفر آقای روحانی به ایتالیا را در روز سالگرد هولوکاست غیر قابل تحمل خوانده است»، گفت: سفر آقای روحانی ربطی به این روز ندارد . من نگرانی اسرائیل را درک می کنم، اما با قضاوت اسرائیل در خصوص توافق هسته ای موافق نیستم زیرا فکر می کنم که برجام نه تنها باعث ایجاد تهدید نمی شود بلکه از آن جلوگیری کرده است. در ماه های آینده خواهیم دید همانطور که امیدوارم، دیپلماسی نتایج مثبت خود را در منطقه ایفا می کند.

وزیر خارجه ایتالیا سپس با اشاره به سفر سه روزه حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به رم و در پاسخ به این سوال که ایتالیا چه دورنمایی از روابط با ایران دارد؟ گفت: معنی سیاسی این سفر بسیار روشن است. روحانی ایتالیا را به عنوان نخستین کشور در سفر به غرب انتخاب کرد و این یک اتفاق نبود بلکه پیامد روابطی است که از ۶۰ سال پیش آغاز شده است و تا امروز ادامه دارد.
وی در عین حال گفت: البته این اولویت در جایی که همه در رقابت برای این بازار هستند، کافی نیست، اما ایتالیا از یک امتیاز کوچک برخوردار است.

جنتیلونی درباره مذاکرات سوریه نیز گفت: آغاز مذاکرات سوریه، هنوز بسیار مقدماتی است. به این معنی که کمیسر سازمان ملل بین طرفین که با هم دیدار نمی کنند، رفت و آمد می کند. راه مذاکرات سخت است و تنش میان کشورهای کلیدی مانند ایران و عربستان نیز آن را غیر قابل نفوذتر کرده است اما راه دیگری برای مقابله کردن با شدید ترین بحران بشری سالهای اخیر، وجود ندارد.
وی همچنین به اوضاع لیبی اشاره کرد و افزود: یک پیشنهاد جدید تا هفته اینده ارائه خواهد شد و طرفین لیبیایی باید مذاکرات را قبول کنند زیرا بدون آن، کمک به ثبات در لیبی حتی برای جامعه بین المللی نیز دشوار خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایتالیا خاطر نشان کرد اگر این تلاش با شکست منجر شود، طرفین لیبیایی از هر امید امنیتی و از سرگیری کنترل اراضی صرف نظر می کنند و بدین صورت بجای یک لیبی با ثبات یک سومالی عظیم خواهیم داشت که آن سوی کانال سیسیل قرار دارد. طبیعتا اگر کشوری احساس تهدید کند، حق دفاع از خود را دارد و می تواند تصمیم به مقابله با داعش با روش هایی که مورد تایید جامعه بین المللی است بگیرد.

وی همچنین در خصوص تحریم های روسیه و امکان لغو آن گفت: اگر در ارزیابی های ماه ژوئن ببینیم که شرایط اجرای توافق مینسک کافی است، خوشحال خواهیم شد که تحریم ها علیه روسیه را لغو یا تعدیل کنیم اما فعلا ارزیابی آن زود است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا