فضای پسابرجام نگرانی کار با ايران را کاهش داد

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش فرصت های پس از برجام که از امروز شنبه در وزارت کشور برگزار شد اظهارکرد: اگر بخواهیم در رابطه با شرایط کشور در حال حاضر با آنچه که به نام شرایط پسابرجام و پساتحریم است صحبت کنیم از چند منظر …

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش فرصت های پس از برجام که از امروز شنبه در وزارت کشور برگزار شد اظهارکرد: اگر بخواهیم در رابطه با شرایط کشور در حال حاضر با آنچه که به نام شرایط پسابرجام و پساتحریم است صحبت کنیم از چند منظر می توانیم با یکدیگر به گفتگو بپردازیم.

وی افزود: یک منظر اینکه از طریق برجام از چه وضعیتی جلوگیری شد. شاید نیاز نباشد زیاد به این وضعیت بپردازیم. اما چهره ای از ایران ترسیم شده بود که تهدید صلح و امنیت بین المللی است.

وی افزود: در قالب این مسئله هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی را می توانستند توجیه کنند و هر سال نخست وزیر منفور رژیم صهیونیستی به آمریکا و سازمان ملل می رفت و با دست پری از تحریم ها علیه ایران بازمی گشت.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تحریم ها به حدی رسیده بود که فروش نفت ایران را به صفر می رساند و اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای لغو تحریم ها را میگرفت. یعنی می توانست دست رئیس جمهور آمریکا را برای توافق با ایران ببندد.

وی ادامه داد: آنچه که اسرائیل و کشورهای منطقه از آن نگران هستند این است که این وضعیت را از دست دادند. اینکه حکام سعودی تا این میزان فشار آوردند و رشوه دادند تا مانع برجام شوند، می خواستند مانع از دست رفتن یک سرمایه گذاری طولانی مدت توسط فعالان اقتصادی در ایران شوند.

ظریف گفت: بنابراین یکی از دستاوردهای برجام این بود که این روند را متوقف کرد و ما توانستیم یک مرحله جدیدی را شروع کنیم که در ابتدا با کاهش تحریم ها و سپس با از بین بردن تحریم ها شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نگاه به فرصت های برجام، ارتباط مستقیمی با این دارد که اگر مذاکرات انجام نمی شد، چه اتفاقی می افتاد. آنچه که تلاش های بدخواهان جمهوری اسلامی رقم زده بود، ایجاد فضای روانی بین المللی بود که ما به عنوان فضای ایران هراسی از آن نام می بریم.

ظریف گفت: مثلاً مقامات آمریکائی اعلام کردند که بانکها محدودیت ندارند که حساب LC در ایران باز کنند اما در دوران تحریم این کار صورت نمی گرفت زیرا فضای نگرانی در کار کردن با ایران و هزینه سازی برای آنها وجود داشت.

وی با بیان اینکه برجام مسئله هسته ای ایران را قانونی و کشورها را ملزم به همکاری هسته ای با ایران کرد، گفت: برجام، اتهام به برنامه هسته ای ایران مبنی بر نظامی بودن آن را رفع کرد و باعث رفع تحریم ها شد؛ اما دستاورد بزرگ برجام این بود که فضا را شکست و فضای هزینه مند بودن همکاری با ایران را از بین برد زیرا ما ثابت کردیم پای حرفمان می ایستیم و هیچ کس هم پیش بینی نمی کرد برجام تا دی ماه امسال اجرائی شود و همه فکر می کردند اجرای آن تا فروردین ماه به طول می انجامد.

ظریف افزود: برخی در داخل کشور نگران بودند که اگر ما تعهدات خود را انجام دهیم، آیا آمریکا و اروپا تحریم ها را برمی دارند یا خیر؟ و طرف مقابل هم نگران بود که آیا ایران تعهدات خود را انجام می دهد یا خیر؟ اما فضای پسابرجام نگرانی از کار با ایران را تا حد قابل توجهی کاهش داد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا