شکایت برای لغو توافق هسته‌ای

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ امضا شده و اکنون به مرحله اجرایی نیز رسیده است اما با این وجود لوئی گومرت نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس به دنبال بردن این توافق به دادگاه برای متوقف و به چالش کشیدن آن است. گومرت گفت: این آخرین شانس برای از ریل خارج کردن توافق است تا زمانی که …

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ امضا شده و اکنون به مرحله اجرایی نیز رسیده است اما با این وجود لوئی گومرت نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس به دنبال بردن این توافق به دادگاه برای متوقف و به چالش کشیدن آن است.

گومرت گفت: این آخرین شانس برای از ریل خارج کردن توافق است تا زمانی که باراک اوباما در کاخ سفید حضور دارد.

براساس این گزارش، علیرغم اینکه توافق به مرحله اجرا نیز رسیده است سناتور گومرت می‌گوید که قانون نیز در این زمینه از او حمایت می‌کند.

وی که قبلا قاضی بوده و اکنون عضو کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا است افزود: این توافق معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای را از چند بعد مخدوش می‌کند. شما نمی‌توانید یک معاهده را با چیزی که معاهده نیست تغییر بدهید. این توافق مسائلی ارائه می‌کند که فقط از طریق یک معاهده می‌توانید به آن برسید.

گومرت مدعی شد؛ این یک مساله مناسب برای دادگاه است و اگر دادگاه آن را به عنوان یک معاهده مورد تایید قرار بدهد رئیس جمهور می‌تواند به آن عمل کند اما واضح است که هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: یک مساله مهم دیگر نیز وجود دارد؛ کنگره نیز هرگز این توافق را به عنوان یک معاهده اعلام نکرده و مورد تایید قرار نداده است؛ دو سوم نمایندگان سنا باید به آن رای مثبت بدهند تا این توافق به عنوان یک معاهده مورد تایید قرار بگیرد.

وی تاکید کرد که این توافق همه شرایط را برای به دادگاه رفتن داراست و دولت نباید با آن مانند یک معاهده رفتار کند درحالیکه مورد تایید قرار نگرفته است.

گومرت در پایان گفت: از آنجا که سنا(یا حداقل رهبران سنا) جرات و شهامت ان را ندارند که قانون اساسی و یا آنچه که مورد نیاز است را انجام دهند پس آن را در دادگاه به چالش می‌کشیم.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا