پایان تولید ٤٠٥ و ٢٠٦ و جبران بدعهدی پژو در قرارداد جدید

سفر ٢‌روزه حسن روحاني به فرانسه، در ادامه سفر به ايتاليا قراردادهايي را قطعي كرد كه مي‌تواند ايران را به تحقق چشم‌انداز‌هاي اقتصادي‌اش در آينده اميدوار‌تر از پيش كند. اين اسناد كه در عمل افق و نقشه راه همكاري‌هاي همه‌جانبه و مشترك دوكشور را ترسيم مي‌كند، روزهای به یاد ماندنی را برای فرانسوی‌ها در کاخ …

سفر ٢‌روزه حسن روحاني به فرانسه، در ادامه سفر به ايتاليا قراردادهايي را قطعي كرد كه مي‌تواند ايران را به تحقق چشم‌انداز‌هاي اقتصادي‌اش در آينده اميدوار‌تر از پيش كند. اين اسناد كه در عمل افق و نقشه راه همكاري‌هاي همه‌جانبه و مشترك دوكشور را ترسيم مي‌كند، روزهای به یاد ماندنی را برای فرانسوی‌ها در کاخ الیزه به ثبت رساند و حالا قرار است، دوکشور روزهای متفاوتی را در زمینه همکاری‌های مشترک اقتصادی دنبال کنند. بعد از خرید ١١٨ ایرباس، بازشدن پای توتال به فرانسه، سرمایه‌گذاری گروه فيوز در ايجاد كارخانه توليد آند، نوبت به خودروسازان دوکشور رسید. پژو که از همان روزهای نخست توافق لوزان بیش از دیگر خودروسازان مطرح دنیا درجاده مخصوص رفت‌وآمد داشت، توانست بعد از ٢٣‌سال بازار از دست رفته خود را احیا کند و قرارداد شرکت پژو و ایران‌خودرو با حضور رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر فرانسه، دیگر مسئولان عالی‌رتبه دوکشور، براساس رویکرد و استراتژی جدید ایران‌خودرو تنظیم و نهایی شده است.
رویکردی که ادعا شده، ایجاد شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی، سرمایه‌گذاری مستقیم و نقدی پژو در ایران، انتقال فناوری و تولید محصولات به‌روز دنیا و استفاده از بازار صادراتی محصولات پژو در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از مهم‌ترین محورهای آن به شمار می‌رود.گویا این‌بار دیگر قرار نیست که ایرانی‌ها پاي قراردادي را امضا كنند كه امتيازهاي قديمي این همکاری قدیمی را تشديد مي‌كند و منافع طرف فرانسوی را دنبال کند. به‌طوری که برای نخستین‌بار یکی ازخودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در کل فرآیند و زنجیره صنعت خودرو ایران حضور پیدا خواهد کرد. حال پیش‌بینی می‌شود براساس این توافقنامه طی پنج‌سال آینده ٤٠٠‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری مشترک در ایران صورت گیرد. این سرمایه‌گذاری زمینه را برای توسعه زیرساخت‌های تولید رقابتی به منظور ساخت، راه‌اندازی و فروش مدل‌های ٢٠٨، ٢٠٠٨ و ٣٠١ پژو که دارای جدیدترین تکنولوژی‌های فنی هستند، فراهم خواهد کرد.
انتظارها از پسابرجام بیش از اینها بود
دراین میان برخی از کارشناسان براین باورند که قراردادهای جدید در زمینه صنعت خودرو به‌گونه‌ای بهتر می‌توانست دنبال شود. ابوالفضل خلخالی استاد دانشکده خودرو با بیان این‌که همکاری مشترک در قالب واردات خودرو به صورت CKD و مونتاژ آن در ایران به سال‌های بسیار گذشته برمی‌گردد، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: درشرایط پساتحریم و برجام انتظار می‌رفت که نوع قراردادها براساس انتقال تکنولوژی ساخت به داخل و خرید پلت فرم جدید شکل گیرد. او درحالی قیمت تمام‌شده مونتاژ خودرو در ایران را بسیار بالاتر از ساخت خودرو درکشور مبدأ می‌داند که به گفته او قراردادهای جدید تنها مسکنی کوتاه‌مدت برای پویایی و ایجا رونق صنعت خودرو بوده و در درازمدت جوابگو نیست.
مذاکرات بی‌سابقه در کاخ الیزه
اما محمدرضا نجفی‌منش یکی از هم‌سفران حسن روحانی، در سفر به فرانسه و ایتالیا بود که نظری متفاوت دراین‌باره دارد. او امروز عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه است و پیش از این هم رئیس انجمن قطعه‌سازان ایران بود، طی روزهای گذشته پای میز مذاکره با خودروسازان فرانسوی در کاخ الیزه بود. مذاکراتی که او در عمر کاری خود در این صنعت آن را بی‌سابقه می‌داند.
او توضیح می‌دهد: این سفر تفاوت‌هایی با قبل دارد، ازجمله همراهی هیأت وسیع‌تری. نجفی‌منش ادامه می‌دهد: همین چند روز پیش که رئیس‌جمهوری چین در ایران حضور داشت، حدود ٨٠٠نفر وی را همراهی می‌کردند. خوشبختانه این رویه در ایران هم اجرایی شد و در سفر به فرانسه فعالان اقتصادی ایران با هدف همکاری اقتصادی با همتایان فرانسوی خود، روحانی را همراهی کردند و همراهی که موجب شد تیم اقتصادی کشور دست پر به ایران بازگردند.
آزموده را آزمودن خطاست
عضو انجمن قطعه‌سازان ایران در ادامه سخنان خود همراهی فعالان بخش خصوصی در سفر به قلب اروپا را نشان‌دهنده عزم دولت برای گسترش و توسعه صنعت و اقتصاد دانست و گفت: با توجه به قراردادهایی که منعقد شد می‌توان ادعا کرد که تحولی بزرگ در راه صنعت خودروسازی است. او با اشاره به همکاری‌های گسترده ایران و فرانسه در زمینه صنعت خودروسازی طی سال‌های پیش ازتحریم گفت: همکاری‌های دوکشور بعد از اعمال تحریم‌ها و افزایش فشار ازسوی دولت آمریکا برای قطع روابط، آنها مجبور شدند ما را رها کنند. هرچند که این عمل خواست طرف فرانسوی نبود ولی به ‌هرحال آنها ما را رها کردند.نجفی‌منش تأکید کرد: همین امر موجب شد تا در دوره جدید توجه بیشتری به قراردادهایی که نوشته می‌شود، داشته باشیم تا مانند گذشته دچار مشکل نشویم چراکه آزموده را آزمودن خطاست.  او در پاسخ به برخی منتقدین که قرارداد جدید را نوعی مونتاژ کاری می‌دانند، گفت: براساس قرارداد منعقدشده ٤٠‌درصد ساخت ٣ خودرو جدید باید در داخل صورت گرفته و ٣٠‌درصد تولیدات نیز باید صادر شود؛ مفادی که نشان می‌دهد که ایران قرار نیست تنها مونتاژ کار محصولات پژو باشد. نماینده صنعت خودرو در سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا در پاسخ به این سوال که آیا پژو خسارتی را بابت ترک ایران و ٢٣‌سال بدعهدی خود پرداخت خواهد کرد، با بیان این جمله که نمی‌توان تمام جزییات مذاکرات صورت گرفته با فرانسوی‌ها را رسانه‌ای کرد، افزود: ترتیبات لازم برای تسویه‌حساب بین دوکشور و جبران ضرر‌های وارده به صنعت خودروسازی ایران داده شده است. به گفته او نحوه جبران خسارت ناشی از ترک ایران در قرارداد با پژو گنجانده شده و هیچ نگرانی دراین خصوص وجود ندارد.
پژو ٤٠٥ و ٢٠٦ به مرور از رده خارج می‌شوند
یکی دیگر از مفاد قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو، ساماندهی تولید پژو ٤٠٥ و پژو ٢٠٦ است که رئیس سابق انجمن خودروسازان در این رابطه با بیان این‌که زمان توقف خط تولید پژو ٤٠٥ و پژو ٢٠٦ فرا رسیده است، اظهار داشت: این دو محصول همچون محصولات پیکان نیز عمر مشخصی دارند و باید به مرور زمان از رده خارج شوند. او با بیان این‌که قرار نیست کارخانه جدیدی احداث شود و ظرفیت موجود در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی جوابگوی نیاز است، گفت: در قرارداد منعقدشده تأسیس شرکت مشترک آورده شد که این امر لزوما به معنای احداث کارخانه جدید یا خرید تجهیزات از شرکت‌های فرانسوی نیست.

بررسی وضع تازه واردهای صنعت خودرو ایران

پژو ٢٠٨ یک خودروی سوپرمینی ساخته شده توسط شرکت پژو است. نخستین ٢٠٨ در ‌سال
٢٠١٢ عرضه شده است. این خودرو براساس طرح بهبود یافته خودروی پژو ۲۰۷ ساخته شده است. اصلاح این طرح، باعث شده که این خودرو حدود ۲۸۵ لیتر فضای بیشتری نسبت به پژو ۲۰۷ داشته باشد، فضای نشستن و جای پا نیز بهبود یافته است. پژو ٢٠٨ خودرویی است که می‌تواند جانی تازه به خودروهای داخلی ببخشند اما این مهم منوط به آن است که این خودرو با قیمتی معقول عرضه شود. پژو ٢٠٨ از این قابلیت برخوردار است که موفقیت و کامیابی ٢٠٦ را مجددا در ایران تکرار کند و به‌عنوان محصولی جوان‌پسند یا شاید هم عامه‌پسند بازار داخلی را از ورود‌ هاچ‌بک‌های مشابه وارداتی بی‌نیاز کند. پژو ٢٠٨ از یک پیشرانه ٤ سیلندر و ١,٦لیتری نیرو می‌گیرد. پژو ٢٠٠٨ نیز یک خودروی شاسی‌بلند است که حدود ٣سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است. این کراس اوور فرانسوی در‌ سال ٢٠١٣ میلادی به بازار معرفی شد و جانشین پژو ٢٠٧ SW محسوب می‌شود. این خودرو از یک پیشرانه ٤ سیلندر به حجم ١.٦لیتر نیرو می‌گیرد که توان خروجی آن معادل ١٢٠ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با ١٦٠ نیوتن متر است. این خودرو در‌ سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل پاریس رونمایی و از سپتامبر همان‌ سال به بازار عرضه شد.پژو ٣٠١ را می‌توان یک خودروی اقتصادی و در رده خودروی تندر ٩٠ دانست که البته ظاهر بهتری نسبت به آن دارد. این خودرو محصول مشترک شرکت چینی دانگ فنگ و پژو فرانسه است، فضای داخلی پژو ٣٠١ درست و کامل است. از جنبه دیگر، به‌واسطه طراحی ساده آن احساس یأس و فریب‌خوردگی نخواهید کرد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا