ماجراي رئيس‌جمهور لبنان و نقش ايران

حسين‌شيخ الاسلام/ مشاور بين‌الملل رئيس‌مجلس: در لبنان دو جريان سياسي ۸مارس و ۱۴ مارس با عقايد متفاوت در حال پيشبرد اهداف سياسي خود دركشور‌شان هستند. جريان ۸ مارس از گروه‌هاي طرفدار حزب‌ا… و نزديك به ايران است و آن يكي از طيف‌هاي نزديك به سعد حريري و وابستگان سعودي است. از آنجايي كه درلبنان رئيس‌جمهور …

حسين‌شيخ الاسلام/ مشاور بين‌الملل رئيس‌مجلس: در لبنان دو جريان سياسي ۸مارس و ۱۴ مارس با عقايد متفاوت در حال پيشبرد اهداف سياسي خود دركشور‌شان هستند. جريان ۸ مارس از گروه‌هاي طرفدار حزب‌ا… و نزديك به ايران است و آن يكي از طيف‌هاي نزديك به سعد حريري و وابستگان سعودي است. از آنجايي كه درلبنان رئيس‌جمهور را مجلس انتخاب مي‌كند و يك سوم اين مجلس در دست جريان نزديك به ۸ مارس است، هرگاه كه براي انتخاب رئيس‌جمهور تصميمي گرفته شده به دليل ناكارآمد‌ي نامزدهاي پيشنهادي اين كار به تعويق افتاده و به نوعي نمايندگان نزديك به ۸ مارس يا همان حزب‌ا… آبستراكسيون كرده‌اند تا رياست جمهوري كشورشان به دست وادادگان سعودي نيفتد.
ميشل عون نامزد ۸مارس براي انتخاب رياست جمهوري لبنان است و سمير‌جعجع كه سابقه خوبي نيز ندارد كانديداي ۱۴ مارس است.سعد حريري سال‌هاست تلاش مي‌كند تا جعجع را به رياست برساند تا خود هم به نخست وزيري برسد.با توجه به شاكله سياسي لبنان، نداشتن رئيس جمهور به ضرر مسيحيت تمام شده‌است. دراين ميان شيعيان رئيس‌مجلس را داشته و سني‌ها نيز نخست وزير را در اختيار دارند و در اين ميان جناح سعد حريري ضرر مي‌كند.
غربي‌‌ها ميشل‌عون را نمي‌توانستند قبول كنند و با نبود رئيس‌جمهور نيز ضرر مي‌كردند لذا تصميم گرفتند با انتخاب يك نامزد ۸ مارسي ميان اين جريان اختلاف بيندازند. غربي‌‌ها ميان همپيمانان حزب‌ا… فردي را انتخاب كردند كه اين فرد سليمان فرنجيه از طرفداران بشار اسد و حزب ا… بود.
با اين ترفند آنها تلاش كردند اين گزينه را به ميان ۸مارسی‌ها بفرستند تا شايد بتوانند با اين اقدام تفرقه‌اي ميان آنها بيندازند ولي حزب ا… با تمام رابطه‌اي كه ميان آنها با سليمان فرنجيه بود، به ميشل عون پشت نكرد…

از سوي ديگر ۱۴ مارسي ها نيز با حضور در عربستان موافقت آل سعود را با سليمان فرنجيه گرفتند چراكه آنها نيز مي‌دانستند غرب ترفند ديگري براي انتخاب يك رئيس‌جمهور غير از ميشل عون ندارد و قصد داشتند جلوي ضرر خود را بگيرند.
در پاريس همه مسائل با سليمان فرنجيه و سعد حريري حل شد و تمام اختلافات ميان خودشان را ازحل كردند و حتي برسرگزينه‌هاي و رياست ارتش و وزرا نيز توافق كردند. قبل از اينكه برگردند خبر آن به لبنان مي‌رسد و سمير جعجع و ميشل عون نسبت به اين اقدام موضع مي‌گيرند و صداي اعتراض آنها بلند مي‌شود.
سليمان فرنجيه بعد از اين رايزني به پيش سيد‌حسن نصرا… مي‌آيد و دبيركل حزب‌ا… با تمام رابطه اي كه داشت دست رد به سينه سليمان فرنجيه مي‌زند و مي‌گويد كه من بايد از ميشل‌عون حمايت كنم.
از سوي ديگر اين اقدام سبب مي‌شود كه سميرجعجع به ميشل عون نزديك ‌شود و اعلام كند كه من از آن دفاع مي‌كنم.
از سويي عربستان در اين قضييه ضرر بزرگي كرده و  آنقدر ذليل شده‌ كه حاضر است دوست اسد و حزب ا…( سليمان فرنجيه) رئيس‌جمهور لبنان شود و حزب ا… قبول نمي‌كند.تمام اين اقدامات ربطي به ايران ندارد و ايران تنها پشتيبان گزينه‌‌ حزب ا… است و هيچ‌وقت وارد مسائل داخلي كشورها از جمله لبنان نمي‌شود.

از سوي ديگر ۱۴ مارسي ها نيز با حضور در عربستان موافقت آل سعود را با سليمان فرنجيه گرفتند چراكه آنها نيز مي‌دانستند غرب ترفند ديگري براي انتخاب يك رئيس‌جمهور غير از ميشل عون ندارد و قصد داشتند جلوي ضرر خود را بگيرند.
در پاريس همه مسائل با سليمان فرنجيه و سعد حريري حل شد و تمام اختلافات ميان خودشان را حل كرده و حتي برسرگزينه‌ها و رياست ارتش و وزرا نيز توافق كردند. قبل از اينكه برگردند خبر آن به لبنان مي‌رسد و سمير جعجع و ميشل عون نسبت به اين اقدام موضع مي‌گيرند و صداي اعتراض آنها بلند مي‌شود.
سليمان فرنجيه بعد از اين رايزني به پيش سيد‌حسن نصرا… مي‌آيد و دبيركل حزب‌ا… با تمام رابطه اي كه داشت دست رد به سينه سليمان فرنجيه مي‌زند و مي‌گويد كه من بايد از ميشل‌عون حمايت كنم.
از سوي ديگر اين اقدام حريري سبب مي‌شود كه سميرجعجع به ميشل عون نزديك ‌شود و در برابر ترفند غربي-سعودي اعلام كند كه من از آن دفاع مي‌كنم.
از سويي عربستان كه اين روزها در مسائل مختلف منطقه‌اي مانند سوريه ضربه بزرگي خورده است، در اين قضيه كه اهميت فراواني براي آن دارد نيزضرر بزرگي كرده و  آنقدر توانايي هاي سياسي و نفوذ خود را از دست داده  و ذليل شده‌ كه حاضر است دوست اسد و حزب ا…( سليمان فرنجيه) رئيس‌جمهور لبنان شود و لي با تمام اين نرمش‌هايي كه نشان داده است، حزب ا… قبول نمي‌كند.تمام اين اقدامات ربطي به ايران ندارد و ايران تنها پشتيبان گزينه‌‌ حزب ا… است و هيچ‌وقت وارد مسائل داخلي كشورها از جمله لبنان نمي‌شود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا