ایجاد پرتال ملی معرفی محصولات دانش بنیان صادراتی

حسن قاسمی درباره راهکارهای توسعه ورود شرکت‌های دانش بنیان و محصولات ایرانی به بازارهای بین‌المللی اظهار کرد: کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش برای توانمندسازی شرکت‌ها برای ورود به بازارهای بین‌المللی است تا برای ورود محصولات به بازارهای هدف، ویژگی‌ها و الزامات مورد نظر را داشته باشند. …

حسن قاسمی درباره راهکارهای توسعه ورود شرکت‌های دانش بنیان و محصولات ایرانی به بازارهای بین‌المللی اظهار کرد: کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش برای توانمندسازی شرکت‌ها برای ورود به بازارهای بین‌المللی است تا برای ورود محصولات به بازارهای هدف، ویژگی‌ها و الزامات مورد نظر را داشته باشند. در این راستا، کریدور، بسته جامعی از خدمات توانمندسازی را برای رسیدن به سطح بین‌المللی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: بعد از رسیدن شرکت‌ها به سطح بین‌المللی، بحث بازاریابی بین‌المللی برای آنها مطرح می‌شود و اگر شرکت‌ها قبل از رسیدن به بلوغ کافی و حداقل‌های لازم برای بین‌المللی شدن شرکت در بازارهای هدف حاضر شوند، به علت عدم آمادگی صادراتی، به نتیجه مطلوب نمی‌رسند و با شکست مواجه می‌شوند.

معرفی محصولات شرکت‌های دانش بنیان در سایت‌های B2B بین‌المللی

مدیر کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی با بیان اینکه برای بازاریابی بین‌المللی روش‌های مختلفی در کریدور دنبال می‌شود گفت: بحث نخست حضور شرکت‌های قوی و توانمند در نمایشگاه‌های تخصصی حوزه‌های مرتبط و دیگری ترغیب شرکت‌ها به استفاده از زیرساخت‌های موجود تجارت الکترونیک است.

وی با بیان اینکه در حوزه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک، به دلیل نبود زیرساخت‌های ملی معرفی محصولات در بازارهای بین‌المللی پیگیری می‌شود گفت: از این طریق شرکت‌ها با مراجعه به سایت‌های B2B بین‌المللی برای ارائه محصول خود اقدام کنند. به همین منظور و بر مبنای دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی معاونت علمی و فناوری، ۷۰% هزینه‌های ثبت اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آنها در وبسایت‌های B2B موجود و مطرح دنیا از طریق کریدور حمایت می‌شود.

پرتال ملی معرفی محصولات صادراتی

قاسمی اظهار کرد: البته در برنامه جامع توسعه زیرساخت‌های صادرات محصولات دانش‌بنیان که توسط معاونت علمی و با همکاری کریدور در حال پیگیری است، ایجاد یک پرتال ملی معرفی محصولات صادراتی به چندین زبان در دستور کار قرار دارد که فرآیندهای جمع آوری داده‌ها و اطلاعات لازم در این خصوص درحال پیگیری است.

قاسمی همچنین تصریح کرد: کریدور علاوه بر دو مکانیزم قبلی، در حال ارتباط گیری با شرکت‌های بازرگانی داخلی و خارجی فعال یا علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌های های‌تک است. در همین راستا، محصولات دانش‌بنیان برتر به شرکت‌های بازرگانی و مدیریت صادرات معرفی شده و این شرکت‌ها به بازاریابی محصولات در بازارهای هدف خود می‌پردازند.

مدیر کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان در ادامه گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای پشتیبان‌سازی در حوزه صادرات های‌تک و ایجاد واسطه‌های صادراتی نیز برنامه مدونی دارد و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از شرکت‎‌های مدیریت صادرات و ایجاد پایگاه‌های صادراتی در بازارهای مدنظر حمایت می‌کند. تا کنون نیز تعدادی از این پایگاه‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات توسط معاونت علمی مورد حمایت قرار گرفته و محصولات برتر صادراتی به این شرکت‌ها جهت بازاریابی معرفی شده است.

به گفته وی، به زودی فهرستی از این شرکت‌ها و اطلاعات تماس این پایگاه‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات جهت ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان در وبسایت کریدور منتشر خواهد شد.

حضور پررنگ‌تر شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی

قاسمی درباره تاثیر رفع تحریم‌ها در حوزه صادرات محصولات ایرانی گفت: به طور عمومی با لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اقبال عمومی تجار در هر دو زمینه صادرات و واردات افزایش یافته است. مشکلات و معضلات عمومی کشور در جهت توسعه صادرات نظیر حمل و نقل، بیمه‌های بین‌الملل، نقل و انتقال مالی و منع تجارت و یا خرید محصولات از ایران نیز در حال حل شدن است که تاثیر مثبتی بر صادرات محصولات دانش بنیان هم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به طور ویژه نیز واهمه تجار از روی آوردن به محصولات ایرانی که در سال‌های اخیر با آن موجه بودیم کاهش خواهد یافت. همچنین در زمان تحریم، حضور شرکت‌های ایرانی و کریدور به منظور شرکت در برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی همچون “عرب هلث” در حوزه تجهیزات پزشکی و CPHI در حوزه دارو به علت تحریم‌ها ممنوع بود و مشکلاتی را برای شرکت‌های هایتک این حوزه در بر داشت. به لطف فضای ایجاد شده و رفع تحریم‌ها این محدویت‌ها نیز برداشته شده و امیدواریم بتوانیم در این نمایشگاه به معرفی محصولات حوزه دانش‌بنیان بپردازیم و از این طریق شاهد توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

۱۷۶/

دکمه بازگشت به بالا