مشخصات غول هوایی که به ایران می آید+ عکس

به این مطلب امتیاز دهید ۰% ۰% به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل ازخبرآنلاین، همین چند وقت قبل بود که فرود یک هواپیمای A-380 در فرودگاه امام خمینی نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد اما حالا ایران خودش قصد دارد ۸ فروند از این غول هوایی را خریداری کند.   A-380 بزرگترین …

هواپیما مشخصات غول هوایی که به ایران می آید+ عکس

به این مطلب امتیاز دهید

۰% ۰%

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل ازخبرآنلاین، همین چند وقت قبل بود که فرود یک هواپیمای A-380 در فرودگاه امام خمینی نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد اما حالا ایران خودش قصد دارد ۸ فروند از این غول هوایی را خریداری کند.

 

A-380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می‌آید و به همین خاطر این ایرباس پهن‌پیکر در فرودگاه‌های خاصی می‌تواند فرود بیاید.
هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ از نظر حجم هواپیما و نیز ظرفیت مسافر، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به حساب می‌آید و به صورت غیر رسمی به سوپر جامبو شهرت یافته‌است.
اغلب فرودگاه‌ها برای استفاده از این هواپیما باید دالان‌های عبور مسافرین و بارها را افزایش دهند، تا بتوانند تعداد عظیم مسافران ای۳۸۰ و بار آنها را جابه‌جا کنند. به همین خاطر، تعداد قابل‌توجهی از فرودگاه‌های مهم جهان، می‌بایست میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در جهت این بهبودسازی‌ها، تا قبل از ورود به خدمت رسمی ای۳۸۰ به انجام رسانند. فرودگاه امام خمینی چهل و دومین فرودگاهی در جهان بود که توانست میزبان این هواپیما باشد.

 

مشخصات غول هوایی که به ایران می آید+ عکس

 

قسمت درونی ای۳۸۰ دارای یک پیکربندی معمول جهت صندلی‌های مسافران است. دو طبقهٔ بالایی جهت مسافران و طبقهٔ زیرین، جهت جاگذاری اسباب و اثاثیه درنظر گرفته شده‌است. در این هواپیما همچنین مکان‌هایی خاصی برای استراحت، خواب، خرید و تفریح پیش‌بینی شده است؛ هر چند برخی شرکت‌های هوایی، به دلائل اقتصادی، وجود چنین مکان‌هایی را قبول نمی‌کنند.

 

مشخصات غول هوایی که به ایران می آید+ عکس

 

مشخصات غول هوایی که به ایران می آید+ عکس

 

کابین و قسمت‌های کنترل پرواز ای۳۸۰ شباهت زیادی به مدلهای ای۳۳۰ و ای۳۴۰ دارد، بنابراین خلبانان مدل‌های قبلی ایرباس، با اندکی آموزش، به راحتی می‌توانند کنترل این هواپیما را فرابگیرند. کابین هدایت هواپیما، در مکانی بین طبقهٔ فوقانی و طبقهٔ اصلی واقع شده‌است و در ارتفاعی قرار گرفته‌است که برای خلبانان، قابل قیاس با هواپیماهای کوچکتر است.

 

این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی می‌شود، که هر یک حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند نیرو تولید می‌کنند. بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولزرویس (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکت‌های جنرال الکتریک و پرات اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز می‌شوند.

 

به وسیله این موتورها، عملیات برخاست می‌تواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقاسیه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئله‌ای طبیعی جلوه می‌کند.

 

مشخصات غول هوایی که به ایران می آید+ عکس
مشخصات فنی این هواپیما به این شرح است:

خدمه:

دو نفر: یک خلبان و یک کمک خلبان.
تعداد مسافران:
ای۳۸۰-۸۰۰ حداقل ۵۵۵ نفر در سه کلاس یا ۸۴۰ نفر در یک کلاس.

ابعاد ای۳۸۰-۸۰۰:
طول: ۲۳۸٫۶۷ فوت = ۷۲٫۷۵ متر
فاصله دو سر بال‌ها:‍ ۲۶۱٫۸۳ فوت = ۷۹٫۸۰ متر
ارتفاع: ۷۹ فوت = ۲۴٫۰۸ متر
سطح بال‌ها: ۹٫۰۹۵٬۵ فوت مربع = ۸۴۵ متر مربع
وزن‌ها:
وزن خالی برای ای۳۸۰-۸۰۰ : ۲۷۷٫۰۰۰ کیلوگرم
وزن خالی برای ای۳۸۰-۸۰۰اف: ۲۵۲٫۰۰۰ کیلوگرم

پیشرانه در مدل ای۳۸۰-۸۰۰:
چهار موتور توربوفن آربی-۹۶۷ ساخت رولزرویس
پیشرانه در مدل ای۳۸۰-۸۰۰اف:
یا چهار موتور توربوفن آربی-۹۷۵ ساخت رولزرویس
یا چهار موتور توربوفن جی‌پی-۷۲۷۵

کارایی:
حداکثر سرعت در ارتفاع ۳۵ هزار فوتی = ۵۹۵ مایل بر ساعت = ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت = ۰٫۸۹ ماخ
حداکثر سرعت در سطح دریا = ۳۹۰ مایل بر ساعت = ۶۳- کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز (پرواز با سرعت ثابت) در ارتفاع ۳۵ هزار فوتی = ۵۶۰ مایل بر ساعت = ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت = ۰٫۸۵ ماخ

برد پروازی:
در ای۳۸۰-۸۰۰ معادل ۸٫۰۰۰ ناتیکال مایل = ۱۴٫۸۱۵ کیلومتر
در ای۳۸۰-۸۰۰اف معادل ۵٫۶۰۰ ناتیکال مایل = ۱۰٫۳۷۰ کیلومتر

 

مشخصات غول هوایی که به ایران می آید+ عکس

 

ایرباس ای۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین المللی و مسافت‌های طولانی است. شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری، بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز، قابل گسترش می‌باشد.

قسمت ارابه فرود هواپیما، مشتمل بر ۲۲ عدد چرخ است که نحوه جاگذاری آنها، مشابه چرخ های بویینگ ۷۴۷ و بویینگ ۷۷۷ است. این نوع طراحی در قسمت ارابه فرود، با بیشتر باندهای فرود در فرودگاه های بزرگ، سازگاری دارد. با این حال، مساحت عظیم بال های هواپیما، این نیاز را در بیشتر فرودگاه های بزرگ پدید می آورد که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا دو هواپیمای ای ۳۸۰ در کنار یکدیگر بتوانند عبور کنند.
A-380 در نمای ظاهری، ای۳۸۰ دارای بال‌هایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شده‌اند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیش‌بینی شده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا