پشت پرده اقتصادی کانال‌های تلگرامی

چگونه از کانال تلگرام پول در می‌آید؟ مراکز آموزشی و خدماتی جذب مخاطب در پیام‌رسان تلگرام راه‌اندازی شدند شاید ندانید، اما درواقع همین پیغام‌ها و دعوت‌ به گروه‌ها ساختار و سازوکاری است برای درآمدزایی‌هایی که درتصور شما هم نمی‌گنجد. حالا در ورای این فعالیت‌ها و اعداد و ارقامی که تعداد بینندگان یک کانال تلگرامی را …

چگونه از کانال تلگرام پول در می‌آید؟

مراکز آموزشی و خدماتی جذب مخاطب در پیام‌رسان تلگرام راه‌اندازی شدند

شاید ندانید، اما درواقع همین پیغام‌ها و دعوت‌ به گروه‌ها ساختار و سازوکاری است برای درآمدزایی‌هایی که درتصور شما هم نمی‌گنجد. حالا در ورای این فعالیت‌ها و اعداد و ارقامی که تعداد بینندگان یک کانال تلگرامی را نشان می‌دهد، فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای شکل گرفته است که دانش درباره آنها برای عموم بد نیست.
این روزها شبکه‌های اجتماعی و خاصه پیام‌رسان‌ها (تلگرام) جای خود را در زندگی بیشتر افراد جامعه باز کرده‌اند و نمی‌توان نقش آنها را دیگر نادیده گرفت. شبکه‌های اجتماعی نقش‌شان درحال تغییر است و درحیطه اشتغال و زندگی‌ روزمره بیشتر وارد شده‌اند و خود تبدیل به محلی برای کسب درآمد شده‌اند. اگر سری به لینک‌هایی که همه روزه در گروه‌ها و کانال‌ها فرستاده می‌شوند، بزنید متوجه خواهید شد که یک فعالیت اقتصادی درجریان است و کلی شغل جدید و تازه به وجود آمده است که شاید اصلا فکرش را هم نمی‌کنید.  این کانال‌ها، کانال آموزشی و کاریابی و تبلیغات برای جذب مخاطب و فروش کالا و خدمات هستند. کانال‌های مخصوص توسعه کسب‌وکار در این حوزه، برای شما ادمین (مدیر) گروه پیدا می‌کنند و برخی از ادمین‌ها را برای شما آموزش می‌دهند. آنها در یک برنامه‌ریزی جالب، برای شما زمان‌بندی و برنامه‌ ارایه می‌کنند. اما نکته جالب کانال‌های تلگرامی مذکور این است که آنها درآمد‌های میلیونی (تا ٦٠‌میلیون تومان درماه) از حضور شما در یک صفحه ایجاد می‌کنند و همه اینها مرهون کاری است که شاید به نظر جدی نیاید، اما در عمل واقعیت دارد و زیر پوست شهر درحال وقوع است.
تبلیغ‌های ساعتی با هزینه خاص
ساختن گروه‌های جدید در تلگرام براساس همان شیوه تبلیغات است. یعنی با گرفتن پنل ارسال، به شما بانک شماره تلفن را هم می‌دهند و در موارد خاص دسته‌بندی شده است (شغلی، منطقه‌ای، جنسیتی و…). حال اگر یک ادمین باشید و به این گروه‌ها دسترسی پیدا کنید، شما را با ادمین دیگر گروه‌ها آشنا می‌کنند و می‌توانید با آنها تبادل لینک کنید و خلاصه زنجیره‌ای از تبادل اطلاعات و همین‌طور پول را داشته باشید و درعین رقابت همیشه بازار کارهم داشته‌ باشید.  تبلیغ و تبادل لینک هم دراین گروه‌ها با توجه به نوع فعالیت و حتی ساعات کاری این گروه‌ها (برخی از این گروه‌ها ٢٤ساعته هستند و حتی برای ساعات مختلف شبانه‌روز تولید محتوای متفاوت می‌کنند چون از خارج از ایران هم تبادل لینک می‌کنند) ساعتی بین یک‌هزار تومان تا ٢٥٠٠تومان است. اگر لینک شما تبادل شود، نهایت قیمت هر ساعت ٢هزارتومان خواهد بود و البته به‌طور قطع بستگی به صلاحدید ادمین گروه دارد.
حق عضویت برای کانال و گروه
نوع پیشرفته‌تر این کانال‌ها به غیر از آموزش، تولید محتوا یا لینک‌گیری به شما تبلیغات موثر را هم یاد می‌دهند که خودش دنیای دیگری است. برای عضویت در این گروه‌ها هزینه ثبت‌نام پس از عضویت دریافت می‌شود و اگر حق عضویت را نپردازید، از گروه حذف می‌شوید. با توجه به نوع آموزشی که شما می‌بینید، برای آموزش هر دوره از ١٠ تا ٥٠‌هزارتومان باید بپردازید. طبیعی است در تمام این مراحل کسانی موفق‌ترند که از بازاریابی یا فروش کالا سر رشته دارند یا برایشان این کار اهمیت دارد. درمجموع شما می‌توانید یک ادمین را بدون این‌که آن را ببینید در تلگرام استخدام کنید. او می‌تواند حقوق‌بگیر شما شود یا با تولید محتوا و تبادل لینک و… کانال را برای شما خودگردان کند و برای خودش هم درآمد داشته باشد.
تبلیغات کانال و عضوگیری تضمینی!
فن بعدی که بسیار استفاده می‌شود، ارسال آدرس کانال است. تبادل و لیست گرفتن تبلیغات هم با شیوه‌های مختلف انجام می‌شود. مثل آیدی کانال (تگ‌گیری که حداکثر چهار کلمه‌ای است) تبلیغ محتوایی، طبقه‌ای، بازدیدی و… انوع دیگری است که برای گرفتن تبلیغات لینک انجام می‌شود و منجر به عضو‌گیری (جوینت یا لینک‌گیری) می‌شود. در این حوزه با شیوه‌های تحریک‌کننده و بازی با ذهن مخاطب، امتیاز ویژه‌ای برای کانال‌ها ذکر می‌شود که بتوانند با تعداد بالا عضو بگیرند و ما به ازای هر عضو هم مبلغی به ادمین یا کسی که این پروژه را انجام می‌دهد، پول پرداخته می‌شود.
تبادل لیست و متن‌های تکراری
تبادل لیست کار دیگری است که بین گروه‌ها و کانال‌ها رخ می‌دهد؛ همان لیست‌های تکراری و طولانی که در بیشتر کانال‌ها دیده می‌شود و بسیار هم خسته‌کننده است یکی از رایج‌ترین تبادل‌ها درمیان گروه‌ها و کانال‌های تبادلی است. در این تبادل که در بالا چند مورد از آن شامل تگ‌گیری یا لینک‌گیری‌ها اشاره شد، چند مورد زیر از اهمیت بالایی برخوردار است.  بعد از همه کارهایی که برای گرفتن یا دادن تبلیغات انجام می‌شود، باید ببینید که این تبلیغات موثر بوده و تأثیری در بازدید و بالا رفتن رتبه کانال شما دارد یا خیر.

فنون مدیریت کانال‌ها را بدانید
از قلق‌گیری کانال تا ساعت تبادل لینک

اگر شما یک کانال و گروه دارید و می‌خواهید تغییرات محسوسی ایجاد کنید، باید بدانید که بهترین و مناسب‌ترین ادمین کانال‌تان، خود شما هستید که از روز اول در آن محتوا گذاشته‌اید. شما آمار بازدید کانال را درساعات مشخص و با علایق مخاطب می‌شناسید. اگر تا به‌حال به این موارد دقت نکرده‌اید، قبل از انجام هر تبادلی ابتدا کانال خودتان را آنالیز کنید. به‌ویژه مخاطب خاص کانال را که مهم‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه کانال شماست.  بعد از آنالیز کانال حال باید کانال یا گروهی انتخاب کنید که با کانال شما هماهنگی داشته باشد. حتی درمواردی که تبادلات زیادی هم انجام شده، اما هیچ‌گونه بازدهی برای کانال‌های کوچک که در آن شرکت کرده‌اند، نداشته چراکه در این تبادل مواردی که حتما ادمین‌های تبادلی درنظر بگیرند، رعایت نشده است.  بله انتخاب عنوان و طریق نوشته‌شدن آن باعث می‌شود مخاطب کنجکاو به عضویت در کانال شما شود. این نوع عنوان گذاشتن بازی با ذهن مخاطب است.  اما اگر محتوای کانال شما ناب و جذاب نباشد، فرد عضو شده از این طریق از کانال شما به‌زودی کوچ خواهد کرد. البته بودن در پایین یا بالای لیست نیز به بازدهی تبادل شما تأثیر به سزایی دارد. انتخاب اموجی یا قالب لیست مربوط به مجری تبادل است. از ایموجی‌های (شکلک‌) جذابی استفاده شود که هنگام مشاهده لیست توسط اعضا، آنها علاقه‌مند به مرور لیست و انتخاب کانال‌ها بشوند. کسل‌کنندگی شکلک برای کانال‌هایی که در وسط لیست قرار گرفته‌اند، از بازدهی تبادل صورت گرفته کم خواهد کرد.  سادگی و فاصله بین عنوان‌ها یا طبقه‌بندی شکلک‌ها و کانال‌هایی که درجوار هم قرار گرفته‌اند، در بازدهی تبادل تأثیر بالایی دارد. انجام ندادن بعضی تبادل‌ها از انجام دادن آن برای کانال شما بهتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا