سایه روشن روابط ایران و اروپا

روابط ایران و اروپا که سال‌های گذشته در سایه تحریم‌های غیرانسانی غرب به سردی گراییده بود، پس از توافق هسته‌ای در حال تجربه فصلی جدید است و هر دو طرف تلاش دارند در این فصل، عقب ماندگی‌های مربوط به دوره گذشته را جبران کنند. بر همین اساس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که با پیروی از …

روابط ایران و اروپا که سال‌های گذشته در سایه تحریم‌های غیرانسانی غرب به سردی گراییده بود، پس از توافق هسته‌ای در حال تجربه فصلی جدید است و هر دو طرف تلاش دارند در این فصل، عقب ماندگی‌های مربوط به دوره گذشته را جبران کنند.

بر همین اساس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که با پیروی از آمریکا در تحریم ایران، خود را از بازار این کشور محروم کرده بودند از زمان امضای برجام میان ایران و ۱+۵، یکی پس از دیگری در تهران حضور یافتند تا در رقابتی که میان کشورهای مختلف در استفاده از فضای پسابرجام به‌وجود آمده، از دیگران عقب نمانند. رئیس‌جمهور کشورمان نیز اکنون که چند روزی از اجرای رسمی برجام می‌گذرد در حال انجام اولین سفر اروپایی خود است تا نشان دهد در صورتی که طرف مقابل در چارچوب مقررات بین‌المللی حاضر به برقراری روابط باشد، جمهوری اسلامی ایران مانعی در این زمینه برای خود نمی‌بیند.در این میان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح، تبدیل شدن ایران به بازار کالاهای مصرفی اروپایی و فاصله گرفتن از اصول اقتصاد مقاومتی است. این نکته‌ای است که رئیس‌جمهور و مسئولان کشورمان نیز بارها بر آن تاکید کرده‌اند و البته روحانی، لازمه این کار را فعال شدن بیشتر بخش خصوصی اعلام کرده است.

اصول سیاست اقتصادی ایران

در صورت محقق شدن جذب سرمایه‌های خارجی و بهره‌برداری آنها برای رونق کسب و کار در داخل کشور، آن‌وقت می‌توان گفت ارتباط ایجاد شده میان ایران و اروپا، ارتباطی برد ـ برد است و این چیزی است که حسن روحانی هم در نشستی که با بازرگانان ایرانی و ایتالیایی در رم داشت بر آن تاکید کرد.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، روحانی در این نشست با تاکید بر این‌که تهران در همکاری‌ها و سیاست اقتصادی خود، پیگیر یک همکاری و مشارکت برد ـ برد است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه، پذیرای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی و از جمله ایتالیایی است. رئیس‌جمهور اظهارکرد: از تحریم‌ها، اتحادیه اروپا و ایران متضرر شدند و اکنون با گشوده شدن فصل جدیدی در روابط و تعاملات تهران با جهان، زمان جبران زیان‌ها فرارسیده است.

بخش خصوصی، کلید گشایش دور جدید روابط

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار متئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا، بخش خصوصی دو کشور را کلید گشایش فصل نوین همکاری‌های اقتصادی تهران ـ رم عنوان کرد و گفت: ایران برای گسترش تعاملات بین‌المللی خود اراده جدی دارد و از فعالان بخش خصوصی ایتالیا برای حضور در اقتصاد پرظرفیت خود دعوت می‌کند.

نخست‌وزیر ایتالیا نیز تصریح کرد: ایتالیا در ارتباط با ایران فقط به دنبال تعاملات اقتصادی نیست بلکه خواهان همکاری نزدیک برای ثبات و توسعه در عرصه منطقه‌ای و جهانی است. رنتسی با تاکید بر این‌که شما نباید ایتالیا را همکار خود بلکه باید کشور خودتان بدانید ادامه داد: ما تبادلات فرهنگی، دانشگاهی و علمی را اساس همکاری‌های دو کشور می‌دانیم و به این همکاری‌ها متعهد هستیم.

امضای ۱۴ سند همکاری میان ایران و ایتالیا

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا با حضور روحانی و رنتسی، ۱۴ سند همکاری امضا کردند؛ اسنادی که راه را برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور هموارتر ساخت.

۱۴ سندی که به امضای مقام‌های ارشد ایران و ایتالیا رسید در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی است. دو کشور همچنین یک بیانیه سیاسی مشترک برای ترسیم نقشه راه کلی گسترش همکاری‌ها و تعاملات دو کشور منتشر کردند. رئیس‌جمهور پس از امضای ۱۴ سند همکاری میان مقام‌های ارشد تهران و رم تاکید کرد که فصل تازه‌ای در روابط ایران و ایتالیا آغاز شده است و دو کشور مصمم هستند سطح همکاری‌های خود را در همه حوزه‌ها افزایش دهند.

پرهیز از موازی‌نگری به مسائل سیاسی و اقتصادی

در همین ارتباط دکتر محمدرضا دهشیری، استاد علوم سیاسی و صاحب‌نظر در مسائل اروپا، مهم‌ترین مانع در روابط ایران و کشورهای قاره سبز را در این می‌داند که اروپا، مسائل اقتصادی را به موازات مسائل سیاسی دنبال می‌کند در صورتی که مباحث این دو حوزه باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته و منوط به یکدیگر نباشند. دهشیری در گفت‌وگو با جام‌جم در همین زمینه به برخی اختلافات ایران و کشورهای اروپایی از جمله مباحثی چون حقوق بشر و صلح خاورمیانه اشاره می‌کند و تاکید دارد که این اختلافات نباید بر روابط در حوزه‌های اقتصادی سایه بیندازد. این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به نقش تاثیرگذار و ثبات‌بخش جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه، معتقد است اگر اروپایی‌ها به دنبال صلح و ثبات در خاورمیانه هستند باید روی ایران حساب ویژه‌ای باز کنند.وی درباره اهمیت روابط ایران و فرانسه می‌گوید: فرانسه از نظر اقتصادی، فرهنگی و نظامی بر معادلات اروپا تاثیرگذار است و می‌تواند به عنوان پیشقراول کشورهای اروپایی حرکت کند. از همین رو جلب نظر فرانسه می‌تواند در تعامل مناسب با اتحادیه اروپا، نقش ویژه‌ای داشته باشد. دکتر دهشیری، کشور ایتالیا را نیز از نظر فرهنگی و تمدنی، شبیه‌ترین کشور به ایران می‌داند و از همین رو معتقد است سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه وی به ایتالیا و فرانسه در اولین سفر اروپایی، بسیار دقیق طراحی شده و مثبت و رو به جلو است.

تاکید روحانی و پاپ بر صلح محور بودن ادیان الهی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رهبر کاتولیک‌های جهان در دیداری که دیروز در واتیکان داشتند با تاکید بر این‌که ادیان الهی و آسمانی، مروج صلح و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری هستند، ملت‌ها و کشورهای جهان را به تلاشی فراگیر برای استقرار صلح در جهان فراخواندند. روحانی و پاپ فرانسیس همچنین لزوم همراهی و همکاری بیشتر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را برای رفع آلام بشری و توقف هر چه سریع‌تر درگیری و جنگ مورد تاکید قرار دادند. استقبال از توافق هسته‌ای و اهمیت تعهد طرفین بر اجرای آن، مباحث مربوط به خاورمیانه و ضرورت تلاش برای حل و فصل سیاسی مسائل این منطقه از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو در این نشست بود.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا