سعودی‌ها به‌دنبال سرمایه‌ خارجی غیر نفتی

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، «عبداللطیف العثمان»، رییس سازمان سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (SAGIA) با بیان این مطلب افزود: این برنامه بخشی از اصلاحات جدی سیاست‌های اقتصادی کشور در عصری است که سعودی‌ها در حال تطبیق خود با نفت ارزان هستند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، در گذشته، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در عربستان سعودی، به …

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، «عبداللطیف العثمان»، رییس سازمان سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (SAGIA) با بیان این مطلب افزود: این برنامه بخشی از اصلاحات جدی سیاست‌های اقتصادی کشور در عصری است که سعودی‌ها در حال تطبیق خود با نفت ارزان هستند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، در گذشته، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در عربستان سعودی، به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز این کشور و صنایع وابسته نظیر پتروشیمی محدود می‌شد. اما سقوط جدی قیمت نفت خام، طی ۱۸ ماه اخیر، این سیاست‌گذاری‌ها را زیر سوال برد. عثمان می‌گوید: SAGIA، هم‌اکنون به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های وسیع‌تری است که ارتباط مستقیمی با نفت ندارند.

وی افزود: اگر به اقتصادی نگاه کنید که به صورت سنتی قادر به تامین ۱۰ میلیارد دلار بوده، باید به دنبال چندبرابر کردن این رقم باشیم. بنابراین، امید ما این است که بتوانیم طی ۱۰ سال آینده، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در کشور، دو تا سه برابر کنیم.

در این راه، سازمان سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی، با موانع جدی روبروست. بروکراسی‌های دست و پاگیر، و نظام حقوقی عقب‌مانده در این کشور، سرمایه گذاران خارجی را از ورود به عربستان دور کرده است. هم‌اکنون، قیمت پایین نفت، رشد اقتصادی عربستان را بیش از پیش کند کرده ضمن اینکه نباید از تنش‌های ژئوپولتیک که این کشور این روزها با آن روبروست نیز غافل شویم.

داده‌های مربوط به کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، در سال ۲۰۰۹ میلادی، میزان ورود سرمایه‌گذاری خارجی به عربستان، با ۴۰ میلیارد دلار، به اوج خود رسید اما این رقم پس از آن کاهش یافت و در نهایت به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسید.

در ماه سپتامبر گذشته نیز مقامات عربستان سعودی اعلام کردند که به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه می‌دهند تا در خرده‌فروشی و کلی فروشی ۱۰۰ درصد سهم داشته باشند درحالیکه سقف این رقم در گذشته ۷۵ درصد بوده است. این اقدام مقامات سعودی با استقبال سرمایه‌گذاران خارجی مواجه شد. عثمان در پایان اضافه کرد: عربستان صنایع داخلی خودروسازی عمده‌ای ندارد و این کشور مذاکراتی را با کمپانی‌های خودروساز، بخصوص تولیدکنندگان لوازم یدکی آغاز کرده تا فعالیت خود را در عربستان شروع کنند. عثمان با این حال نامی از این کمپانی‌ها نبرد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا