عوامل بروز بحران اقتصادی جهان چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛وبگاه “سلان” در گزارشی دلایل وخامت وضع اقتصادی جهان را بررسی کرد. از روز چهارشنبه نگرانی‌ها درخصوص رویارویی اقتصاد جهان با یک بحران جدید افزایش یافته است. در ادامه چهار دلیل برای موجه بودن بروز نگرانی‌ها در خصوص وضع اقتصاد جهان ارائه شده است. ۱. بروز بحران بدهی در …

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛وبگاه “سلان” در گزارشی دلایل وخامت وضع اقتصادی جهان را بررسی کرد. از روز چهارشنبه نگرانی‌ها درخصوص رویارویی اقتصاد جهان با یک بحران جدید افزایش یافته است. در ادامه چهار دلیل برای موجه بودن بروز نگرانی‌ها در خصوص وضع اقتصاد جهان ارائه شده است.

۱. بروز بحران بدهی در بازار

بانک مرکزی آمریکا –فدرال رزرو- عامل اصلی این مشکل است. از زمانیکه فدرال رزرو نرخ بهره را تقریباً به صفر کاهش داد، پول بی‌ارزش وارد بازارهای جهان شد. شرکت‌های نوظهور، بانک‌ها و دولت در واکنش به این اقدام فدرال، متقاضی وام‌های دلاری شدند. هم‌اکنون که آمریکا در حال افزایش نرخ بهره است و ارزش دلار افزایش یافته، ارزش بدهی‌ها بیشتر و پرداخت آنها دشوارتر می‌شود.

۲. سقوط بازارهای سهام

نوشته های مشابه

بورس “وال استریت” در پی کاهش شاخص ۸ درصدی اس‌اند‌پی ۵۰۰ در کمتر از ۳ هفته، بدترین آغاز خود را داشته است. این سقوط مانند یک بیماری مسری به دیگر مناطق از جمله چین و ژاپن نیز سرایت کرده است. بازارهای اروپا نیز در شرایط بدی قرار دارند.

۳. بهای فوق العاده پایین نفت

بهای جهانی نفت در ۱۸ ماه گذشته به شدت کاهش یافته و حتی کمتر از ۳۰ دلار هم معامله شده است. برخی کاهش بهای نفت را مساوی با کاهش بهای بنزین و به نفع خودشان می‌دانند؛ اما این موضوع در نهایت تورم منفی را افزایش خواهد داد. اگر مصرف کنندگان بر این باور باشند که بهای اجناس پایین تر هم می‌آید از خرید منصرف می‌شوند که موجب کاهش بیش از حد قیمت‌ها شده و ضربه بزرگی به اقتصاد می‌زند. کاهش بهای نفت نشان از کاهش سرعت چرخ اقتصاد است.

۴.چرخ اقتصاد چین از حرکت ایستاده است

آخرین آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ کمترین سرعت را در ۲۵ سال گذشته داشته است. این موضوع به این معنا است که سوخت موتور رشد اقتصادی جهان رو به اتمام است. شرایط کنونی چین پیامدهای اقتصادی وحشتناکی را در بلند مدت خواهد داشت.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا