تشدید همکاری ترکیه و آمریکا در جنگ با داعش

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، یکی از مهمترین نتایج مذاکرات اخیر جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و همچنین احمد داود اوغلو، نخست وزیر این کشور توافق دو کشور برای تقویت تلاش‌ها برای از بین بردن گروه تروریستی داعش هم در عراق و هم در سوریه …

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، یکی از مهمترین نتایج مذاکرات اخیر جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و همچنین احمد داود اوغلو، نخست وزیر این کشور توافق دو کشور برای تقویت تلاش‌ها برای از بین بردن گروه تروریستی داعش هم در عراق و هم در سوریه بود و در عین حال معاون رئیس جمهور آمریکا وعده داد هر دو کشور موضع مشترکی در تشدید اقدامات علیه این تهدید تروریستی دارند.

ژنرال چارلز براون، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در همین راستا قرار است در تاریخ ۱-۲ فوریه به آنکارا و دیاربکر سفر کند تا با ژنرال اونال، همتای ترکیه‌ای خود دیدار کند.

سفر وی به دیاربکر با توجه به این که این منطقه میزبان یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی ترکیه در منطقه است فرصتی برای بحث درباره استفاده موثر از این پایگاه در آینده خواهد بود. این پایگاه در کمپین هوایی علیه داعش چندان مورد استفاده قرار نگرفته اما برای عملیاتهای جستجو و نجات و دیگر عملیاتهای ثانویه تدارک دیده شده است.

منابع خبری اعلام کردند، هیاتهای بیشتری در زمان مقتضی سفرهایی را انجام خواهند داد تا هر چه بیشتر به هماهنگی جنگ علیه داعش به ویژه در خصوص عملیات مشترک پیش بینی شده برای پاکسازی خط تردد تروریست‌ها بپردازند.

به موازات این بحثها آمریکا و ترکیه همچنین به شکل ملموس‌تری در حال مذاکرات درباره چگونگی مسدود کردن ۱۰۰ کیلومتر از مرز ترکیه و سوریه به منظور مقابله با استفاده از این بخش از مرز از جانب تروریست‌های داعش به منظور نقل و انتقال پشتیبانی لجستیکی بوده‌اند. آمریکا قرار است در راستای این مذاکرات به ارائه کمکهای فنی و زیرساختی به ترکیه بپردازد تا بهتر بر مرز نظارت کرده و از آن محافظت کند.

جه جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا قرار است در تاریخ ۲۹ فوریه به ترکیه سفر کند و در جریان سفری سه روزه به این کشور درباره چگونگی ارائه این کمک و اجرایی کردنش در مرز ترکیه با سوریه به بحث بپردازد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان کنفرانسی خبری با یک هیات عالی رتبه اتحادیه اروپا که به این کشور سفر کرده بود بر لزوم موثرتر شدن جنگ با داعش در عراق و سوریه در کنار آمریکا تاکید کرد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی درباره گفتگوی میان آنکارا و واشنگتن در زمینه حل و فصل مساله ورود نظامیان ترکیه به پادگان بعشیقه عراق بر اهمیت “تمامیت ارضی عراق” تاکید کرد اما گفت: داعش ۳۰ درصد از خاک عراق را کنترل می کند. چطور ما این مساله را حل و فصل خواهیم کرد؟ ما با بایدن درباره این که چطور می توانیم نیروهایمان را هماهنگ کنیم بحث کردیم.

چاووش اوغلو تاکید کرد: پادگان بعشیقه تاسیساتی نظامی است که همه گروه‌ها در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در آن نماینده دارند.

وی ادامه داد: آنچه که ما اکنون درباره‌اش بحث می کنیم این است که چطور به بهترین شکل با داعش بجنگیم. همکاری‌های ما برای این هدف ادامه پیدا خواهد کرد. ما باید در کنار یکدیگر نبردی موثرتر را با داعش در عراق و سوریه انجام دهیم.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا