افتتاح سامانه جامع گمرکی در خراسان‌شمالی

به گزارش ذاکرنیوز)، منطقه خراسان‌شمالی، جواد جعفری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این سامانه از یک ماه گذشته فعالیت خود را به صورت آزمایشی شروع کرد، افزود: حدود چهار میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این سامانه هزینه شده است و هم اکنون تمامی گمرک‌ها به این سامانه مجهز شده‌اند. وی درباره مزیت‌های …

به گزارش ذاکرنیوز)، منطقه خراسان‌شمالی، جواد جعفری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این سامانه از یک ماه گذشته فعالیت خود را به صورت آزمایشی شروع کرد، افزود: حدود چهار میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این سامانه هزینه شده است و هم اکنون تمامی گمرک‌ها به این سامانه مجهز شده‌اند.

وی درباره مزیت‌های این سامانه توضیح داد: با راه‌اندازی این سامانه در مصرف زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود به طوریکه در خط سبز، کالا حداکثر ظرف چهار ساعت، در خط زرد حدود یک روز و در خط قرمز حدود سه روز ترخیص می‌شود. این درحالیست که در گذشته این مدت زمان برای کالاهای وارداتی حدود ۳۲ روز و برای کالای صادراتی حدود ۱۵ روز به طول می‌انجامید.

جعفری اظهار کرد: شفافیت و سلامت روند تشریفات به دلیل اینکه سامانه برخط و آنلاین می‌باشد از دیگر مزیت‌های سامانه جامع گمرکی در استان خواهد بود.

وی، کاهش حضور ارباب رجوع در گمرک را از دیگر مزیت‌های راه اندازی این سامانه، بیان و تصریح کرد: ایجاد ارتباط بین گمرک و سایر سازمان‌ها به منظور اخذ مجوزهای لازم و ایجاد سامانه مستقل برای واحدهای تولیدی مزیت‌های دیگر این سامانه است.

این مقام مسئول در ادامه درباره صادرات کالا از این استان بیان کرد: متاسفانه تنوع تولید کالا در استان زیاد است، اما تنوع صادرات کالا بیش از چند قلم نیست. امیدواریم تا هر چه سریعتر زیرساخت‌های لازم برای صادرات کالا در استان فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گمرک همچنان از کمبود ناوگان باری مخصوص صادرات کالا رنج می‌برد، گفت: در گذشته با چنین مشکلی مواجه بوده‌ایم اما پیشنهادی به گمرک ایران مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی مشخصی در استان وجود دارند و به آن اجازه داده شود تا کالاهای خود را با کامیون‌های معمولی تا مرز صادر کنند، ارائه شد. این پیشنهاد بعد از بررسی مورد قبول واقع شد و در بسته حمایتی قرار گرفت و ما هم اکنون با کمبود ناوگان مواجه نیستیم.

جعفری در خصوص ایجاد پایانه صادرات ریلی در جاجرم اظهار کرد: به دنبال استقرار دفتر گمرک در پایانه ریلی در جاجرم بودیم که بسترهای مخابراتی نیز در آن محل اسقرار یافت اما در حال حاضر با ایجاد تغییر مدیریت شرکت الومینیای جاجرم، باید این مدیریت تصمیم گیری کند که آیا خواهان ایجاد چنین پایانه‌ای خواهد بود و یا خیر. میزان صادرات محصولات تولیدی در این مجتمع صفر بوده است.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا