آمارسازی غلط آقای وزیر برای نفی مسکن مهر

به گزارش پایگاه ۵۹۸، وزیر راه و شهرسازی شنبه شب در برنامه تلویزیونی متن و حاشیه حاضر شد و در مورد تحولات آتی بخش مسکن و حمل و نقل به صحبت پرداخت. اما در راس حواشی مختلف سخنان وزیر، این جمله وی بود: «اتفاق بدی که افتاد مداخله فوق‌العاده دولت گذشته بود که اگرچه به …

به گزارش پایگاه ۵۹۸، وزیر راه و شهرسازی شنبه شب در برنامه تلویزیونی متن و حاشیه حاضر شد و در مورد تحولات آتی بخش مسکن و حمل و نقل به صحبت پرداخت. اما در راس حواشی مختلف سخنان وزیر، این جمله وی بود: «اتفاق بدی که افتاد مداخله فوق‌العاده دولت گذشته بود که اگرچه به ظاهر اقدامی مردمی به نام مسکن مهر انجام گرفت، اما همانطور که بارها گزارش شد همین اقدام به ظاهر مردمی باعث شد تا قیمت مسکن طی ۸ سال قبل و پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم ۹ برابر افزایش داشته باشد».

ادعای آخوندی مبنی بر اینکه اجرای طرح مسکن مهر، باعث ۹ برابر شدن قیمت مسکن شده است، تعجب هر خواننده‌ای را بر می‌انگیزد که چه طور ممکن است افزایش عرضه یک کالا موجب جهش قیمت آن گردد. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ادعا کاملا با آمار مراجع رسمی کشور در تناقض است. توضیح آنکه:

اولا: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت متوسط یک متر مربع مسکن در نقاط شهری کشور، از ۳۰۶ هزار تومان در سال ۸۴ به یک میلیون و ۴۳۶ هزار تومان در سال ۹۲ رسیده است. یعنی قیمت مسکن طی این مدت کمتر از ۵ برابر افزایش یافته و نه ۹ برابر. این میزان افزایش قیمت مسکن، تقریبا برابر با نرخ تورم مسکن در دوره‌های گذشته بوده است.

ثانیا: بر خلاف صحبت آقای آخوندی، در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ که طرح مسکن مهر به اجرا رسید، بخش مسکن (در هر دو حوزه ملکی و اجاره‌ای) با تورم سالانه ۱۳ درصد، کمترین تورم را در مقایسه با همه دوره‌های ۴ ساله پیش از آن داشته است. این در حالی است که در همان سالها به دلیل بحران ارزی، تورم کل کشور روند لجام گسیخته‌ای را تجربه می‌کرد و کنترل قیمت مسکن در آن شرایط، مرهون طرح‌های گسترده تامین مسکن محرومین از جمله مسکن مهر است.

مطابق نمودار فوق، به ثمر نشستن طرح‌هایی همچون مسکن مهر ـ که آقای دکتر آخوندی کمتر روزی را بدون هجمه به آن به شب می‌رساند ـ سبب شد که بالاخره پس از ۱۴ سال، تورم مسکن از سال ۸۹ تاکنون در سطحی پایین تر از تورم کل باقی بماند؛ تا وزیر راه و شهرسازی هم اکنون بتواند از پایین بودن نرخ تورم مسکن به عنوان موفقیت خود نام ببرد. این در حالی است که از سال ۷۵ تا سال ۸۸ یعنی پیش از اجرایی شدن مسکن مهر، تورم مسکن همواره بالاتر از تورم کل بوده و خود یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها در کل اقتصاد کشور به شمار می‌رفت.

ثالثا: بر اساس نمودار ذیل، سال‌های پس از اجرای مسکن مهر، کمترین تورم مسکن را در عین بالا بودن تورم سایر بخش‌ها به ارمغان آورده است. اما در سال‌های وزارت دکتر آخوندی در دولت هاشمی (۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶) تورم مسکن، بالاترین حد خود را در طول تاریخ کشور رقم زده است.

بر اساس آمار وزارت مسکن و شهرسازی، در دوره وزارت دکتر آخوندی از سال ۷۲ تا ۷۶، قیمت مسکن ملکی در تهران طی ۴ سال بیش از ۳ برابر شد. رکوردی که از آن زمان تاکنون هیچ وزیر و دولتی موفق به تکرار آن نشده است!

قطعا نمی‌توان آن جهش سرسام آور و بی سابقه قیمت مسکن در زمان وزارت دکتر آخوندی را به تورم کلی کشور ربط داد. زیرا همان طور که نمودار فوق نشان می‌دهد، در دولت دوم احمدی‌نژاد هم تورم کل بسیار بالا بود، اما قیمت مسکن به برکت همین طرح مسکن مهر، به اندازه تورم کل افزایش نیافت.

رابعا: فارغ از انتقادات متعددی که به نحوه اجرای طرح مسکن مهر وارد است، باید اذعان کرد که با این طرح میلیون‌ها نفر صاحب یک مسکن حداقلی شدند و از اجاره نشینی و مصائب آن نجات یافتند. در مقابل اما در دوره دکتر آخوندی ـ چه در دهه ۷۰ و چه هم اکنون ـ سیاست دولت برای تامین مسکن مردم خلاصه می‌شود به این توصیه که “مردم پول‌هایشان را جمع کنند و با استفاده از وام‌های بانکی با سود واقعی ۲۴ درصد، خانه بخرند”. زمانی هم که قشر عظیمی از مردم به دلیل عدم استطاعت مالی توان سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی در بانک و پرداخت اقساط ۱.۵ میلیونی را ندارند، وی بیان می‌دارد که آنها مفهوم پس انداز را “باور” نکرده‌اند.

در مجموع مشاهده می‌شود که دقیقا متضاد با سخنان وزیر راه و شهرسازی، مسکن مهر در ۶ سال اخیر موجب کنترل قیمت مسکن در پایین ترین سطح خود طی ۲۵ سال گذشته شده است. اما توصیه‌های فعلی دکتر آخوندی در دوره قبلی وزارت ایشان نیز آزمایش شده و حاصل آن شدیدترین جهش قیمت مسکن در طول تاریخ کشور بوده است. لذا بهتر است جناب وزیر فکری به حال تعهد بر زمین مانده خود مبنی بر تکمیل ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده نمایند، تا برای توجیه کم کاری خود، مجبور به هجمه هر روزه به مسکن مهر و توسل به آمارسازی‌های غلط در این زمینه نباشند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا