رونق در بازار مسکن آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایسنا، آخرین گزارش‌ها از تحول بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه امسال نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی به ۱۶ هزار و ۳۱۸ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۹٫۱ درصد افزایش دارد. این در حالی است که حجم معاملات آپارتمان ۸٫۵ درصد در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته نیز …

به گزارش خبرنگار ایسنا، آخرین گزارش‌ها از تحول بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه امسال نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی به ۱۶ هزار و ۳۱۸ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۹٫۱ درصد افزایش دارد. این در حالی است که حجم معاملات آپارتمان ۸٫۵ درصد در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته نیز رشد دارد.

براساس آماری‌های بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳٫۸ میلیون تومان بوده که بیانگر کاهش ۱٫۹ درصدی قیمت در دی‌ماه نسبت به آذرماه است. در عین حال که تغییرات قیمتی مسکن در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳٫۱ درصد کاهش دارد.

در ماه مورد بررسی از میان مناطق ۲۲ گانه تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده ۷٫۵ میلیون تومان و متعلق به منطقه سه تهران بوده و کمترین آن حدود دو میلیون و در منطقه ۱۸ معامله شده است.

همچنین بررسی تحولات اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که در دی‌ماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در این شهر نسبت به ماه مشابهه سال قبل ده و نیم درصد و در کل مناطق شهری یازده و نیم درصد رشد یافته است.

بر پایه این گزارش، بانک مرکزی بر این اساس که تعداد معاملات آپارتمان‌ها با افزایش ۸٫۵ درصدی و متوسط قیمت با کاهش ۳٫۱ درصدی همراه بوده، اینگونه تحلیل کرده است که افزایش حجم معاملات در دی‌ماه نسبت به ماه قبل بیانگر استقبال خریداران در شرایط ثبات قیمتی بازار مسکن راست.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که بهبود محسوس حجم معاملات در ماه گذشته همراه با کاهش جزئی متوسط قیمت مسکن نشانگر آغاز شرایط رونق غیرتورمی در بازار مسکن شهر تهران است که انتظار می‌رود این وضعیت با بهبود شرایط اقتصاد کلان و نیز اقدامات اتخاذ شده از سوی نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن، در ماه‌های آتی نیز تداوم رونق بازار مسکن وجود داشته باشد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا