افزایش ریسک‌پذیری ضمانت صادرات به بیش از ۵ میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدکمال سیدعلی امروز – سه‌شنبه – در نشستی خبری با بیان اینکه فرصت‌های جدید ناشی از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها زمینه مناسبی برای اوج‌گیری مجدد صادرات غیرنفتی فراهم کرده است، اظهار کرد: در بسته جدید حق بیمه‌ها نرخ پوشش کل گردش صادراتی تا ۸۰ درصد کاهش یافت. وی گفت: دولت …

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدکمال سیدعلی امروز – سه‌شنبه – در نشستی خبری با بیان اینکه فرصت‌های جدید ناشی از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها زمینه مناسبی برای اوج‌گیری مجدد صادرات غیرنفتی فراهم کرده است، اظهار کرد: در بسته جدید حق بیمه‌ها نرخ پوشش کل گردش صادراتی تا ۸۰ درصد کاهش یافت.

وی گفت: دولت و مجلس با حمایت ویژه و تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران شرایط تسهیل و پشتیبانی مالی و بیمه‌ای از صادرات را فراهم کرده و دولت طی پنج ماه اخیر، سه مصوبه ویژه برای صندوق به تصویب رسانده است.

سید علی افزود: افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ میلیون دلار، کاهش حق بیمه و کارمزدهای صندوق و مصوبه حمایت ۲۰۰ میلیون دلاری برای حمایت از پیمانکاران ایرانی فعال در عراق سه مصوبه ویژه برای صندوق است که این امر نشان توجه خاص دولت به ابزارهای حمایت بیمه‌ای از صادرات است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه نرخ‌های پوشش عراق و افغانستان به یک درصد در سال و نیم درصد در شش ماه کاهش یافت، افزود: این نرخ‌های یارانه‌ای در حالی است که تقریبا تمامی موسسات همتای صندوق این کشورها را از شمول پوشش خارج ساخته‌اند؛ بنابراین صندوق ضمانت صادرات ایران در بازارهایی صادرکنندگان ایرانی را حمایت می‌کند که سایر کشورها جرأت ورود به آن را ندارند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه بیان کرد: از ۲۰۰ میلیون دلار تخصیص برای عراق، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار آن به پیمانکاران ایرانی با تضمین صندوق پرداخت شده یا در حال پرداخت است.

وی با بیان اینکه تنوع محصولات نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ظرف هفته گذشته مصوبه مجمع عمومی صندوق برای صدور مستقیم ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز پیمانکاران توسط صندوق اخذ شده است.

سیدعلی همچنین اظهار کرد: رفع تحریم‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت تمام شده کالاهای وارداتی خواهد کاست و این موضوع منجر به کاهش تورم داخلی می‌شود که دلایل این کاهش مربوط به کاهش حدود هشت درصد هزینه انتقال ارز، کاهش ریسک کشور و فراهم شدن امکان خرید اعتباری است.

وی گفت: ظرف ماه‌های پیش‌رو کاهش تورم و به دنبال آن امکان یکسان‌سازی نرخ ارز را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین نگرانی‌ای از نوسانات نرخ ارزی کاسته خواهد شد، اگرچه در برنامه ششم ابزارهایی برای پوشش نوسانات ارز از طریق بازار مشتقات ارزی تعبیه خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق طی چهار ماهه اخیر با بیش از ده‌ها موسسه اعتبار صادراتی نشست داشته و ظرف ماه آتی با موسسات اعتبار صادراتی انگلستان، ژاپن و هند نیز تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد.

سیدعلی در عین حال بیان کرد: حضور فعال در اتحادیه‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه برن فرصت داده تا از موضع ایران دفاع کنیم و امیدواریم ظرف این هفته ریسک کشور یک یا دو درجه کاهش یابد، چون گروه ریسک ایران پیش از تحریم‌ها در گروه چهار یعنی ریسک متوسط قرار داشت که با شدت گرفتن تحریم‌ها به گروه هفت یعنی بسیار پرریسک تنزل یافت.

وی افزود: تراز تجاری مثبت (حدود دو میلیارد دلار) بدون نفت در سال جاری از نقاط مثبت اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند ادامه پیدا کند و امیدواریم سال آینده شاهد صادرات بیشتری باشیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین گفت: مدیریت نوسانات ارز توسط بانک مرکزی از پیامدهای خوب صادرات غیرنفتی است و به نظر می‌رسد واردات بخش خصوصی در آینده نزدیک با ارز حاصل از صادرات صورت پذیرد و در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از واردات از ارز حاصل از صادرات انجام می‌شود.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا