لذت برخی از ایرانیان از سگ‌ كشی!

تصاوير جنگ خونين سگ‌ها در زنجان، ‌چند روزي است كه در خبرگزاري‌ها مي‌چرخد، ‌تصاويري كه در ابتداي ورود به سايت‌هاي خبري، ‌هشدار +١٦ مي‌دهد و خبر از تصاوير چندش آوري از به جان هم افتادن سگ‌هاي وحشي مي‌دهد، ‌تصاويري از تكه پاره شدن سگ‌هايي كه به واسطه تشويق صاحبان و تماشاچيان چند صد نفري با …

تصاوير جنگ خونين سگ‌ها در زنجان، ‌چند روزي است كه در خبرگزاري‌ها مي‌چرخد، ‌تصاويري كه در ابتداي ورود به سايت‌هاي خبري، ‌هشدار +١٦ مي‌دهد و خبر از تصاوير چندش آوري از به جان هم افتادن سگ‌هاي وحشي مي‌دهد، ‌تصاويري از تكه پاره شدن سگ‌هايي كه به واسطه تشويق صاحبان و تماشاچيان چند صد نفري با ‌انگيزه، ‌آنقدر تحريك مي‌شوند كه تا مرز كشتن هم پيش مي‌روند.

جنگ سگ‌ها، ‌در ادامه جنگ خروس‌ها وديگر پرنده‌هاي وحشي، ‌تبديل به تفريح مردم شده و با به جان هم انداختن سگ‌ها، ساعاتي از روز، ‌تخليه هيجاني مي‌شوند. در كنار انواع حيوان آزاري‌هاي متداولي كه در آن حيوانات به دست انسان‌ها كشته مي‌شوند، ‌از كشتن سگ‌هاي هار چه با سلاح چه با تزريق اسيد به آنها براي از بين بردن در معابر شهري، ‌تا از بين بردن حيوانات نادرتري چون خرس قهوه‌اي و پلنگ در معابر برون شهري، ‌تا كوبيدن پتك بر سر حيوان اهلي چون الاغ تا اينكه بميرد، ‌روش‌هاي ديگري هم براي از بين بردن آنها وجود دارد كه در اين روش‌ها، لذتي هم براي تماشاچيان وجود دارد، لذت تنازع بقا، ‌هركه قوي‌تر است و دندان‌هاي تيزتري دارد، ‌زنده مي‌ماند، ‌البته نه صحيح و سالم كه خونين و مالين.

لذت برخی از ایرانیان از سگ‌ كشی!

 اداره محيط زيست استان زنجان، ‌نسبت به عكس‌هايي كه از جنگ سگ‌ها در خبرگزاري ايسنا منتشر شده و به اين استان نسبت داده مي‌شود، ‌واكنش نشان داده است. مسوولان محيط زيستي زنجان، ‌با پيگيري اين مساله، ‌درصدد پيشگيري از وقوع مجدد اين اتفاق در اين استان برآمده‌اند. امجد باقري، رييس اداره روابط عمومي محيط زيست زنجان، ‌در اين خصوص به «اعتماد» گفت: از وقتي عكس‌هاي جنگ سگ‌ها منتشر شده و به استان زنجان منتسب شده، ‌همه نيروهاي خود را در تمامي نقاط استان، ‌آماده كرده‌ايم تا در صورت برخورد با تجمعاتي شبيه به اين، ‌برخورد لازم را با متخلفان داشته باشند. ساعت ٩ صبح جمعه گذشته، ‌همكاران ما در دشت سهرين زنجان، ‌با تجمعي ٣٠٠ نفره با تعداد زيادي خودرو كه سگ‌هاي‌شان در آن بودند و تازه مي‌خواستند آنها را رها و جنگ را شروع كنند، ‌برخوردند.

پيش از اينكه جنگ شروع شود، ‌همكاران‌مان ممانعت به عمل آوردند و همه ٣٠٠ نفر را متفرق كردند. او در خصوص هشدارهاي داده شده هم گفت: همكاران ما در اداره به تجمع مذكور ‌هشدار دادند كه اگر آنها را در نقاط ديگر استان هم مشاهده كنند، قطعا برخورد خواهند كرد. در اين خصوص با اداره شهرستان‌ها هم مكاتبه شده، همچنين قرار است با همكاري نيروي انتظامي، اداره دامپزشكي و شوراي تامين استان، اين مساله حل شود و شاهد وقوع مجدد اين اتفاق نباشيم. او با انكار اين مساله كه اين چندمين بار است كه در استان زنجان، ‌جنگ سگ‌ها به وقوع پيوسته ‌گفت: من قبول نمي‌كنم اين اتفاق چندين بار در زنجان انجام شده باشد، همه مناطق ما توسط دوستان و همكاران محيط زيستي هر يك ساعت يك بار پايش مي‌شود و ماموران ما دايم در حال گشت زني‌اند.

عكسي كه خبرگزاري ايسنا هم از اين رخداد، منتشر كرده مورد پيگيري ما واقع شده، ‌اما جالب است كه عكاسي كه به محل رفته و عكاسي كرده، اطلاعي از محلي كه به آنجا رفته ندارد و ما نتوانستيم از طريق او به آدرس محلي كه جنگ سگ‌ها در آن رخ داده، ‌دست پيدا كنيم. با اين اوصاف اصلا مشخص نيست واقعه‌اي كه اين عكس منتشر كرده در استان زنجان باشد، ‌از روي عكس هم نمي‌شود فهميد كدام منطقه و محله است. به گفته اين مسوول محيط زيستي، ‌اين نخستين بار است كه چنين گزارشي در استان به دست محيط زيست رسيده، ‌حتي هويت افرادي كه ماموران اداره محيط زيست اقدام به متواري كردنشان كرده‌اند، ‌معلوم نيست كه اهل كدام بخش يا شهرستان هستند. آنچه معلوم است اين است كه با خبر مجددي كه در خصوص برپايي مجدد اين ميدان جنگ به محيط زيست برسد، اقدامي جدي صورت خواهد گرفت.

باقري گفته است: اين برخورد، جزو برنامه‌هاي اصلي اداره است كه قطعا پيگيري مي‌كنيم. نخستين برخوردي كه با آنها صورت مي‌گيرد، ‌ارجاع دادن‌شان به مقام قضايي است و برخورد قانوني جدي با آنها. دادگاه هم قطعا از جنبه عمومي جرم با آنها برخورد مي‌كند. متاسفانه در برخي محافل خصوصي عده‌اي بي‌توجه به اخلاق انساني اقدام به برگزاري مبارزه حيوانات مي‌كنند كه اين موضوع به هيچ‌عنوان قابل قبول نيست. عده‌اي نمي‌دانند كه حيوانات نيز حق حيات در محيط امن دارند و بي‌توجه به اين موضوع دست به اعمالي مي‌زنند كه به دور از شأن انساني است و قطعا اين رفتار مورد قبول هيچ فردي نبوده و نيست.

لذت برخی از ایرانیان از سگ‌ كشی!

قانوني براي حمايت از حيوانات نداريم

خلأ مباحث حقوقي حيوانات، يكي از اصلي‌ترين مباحث در اين زمينه است، ‌مساله‌اي كه به گفته رييس انجمن حمايت از حقوق حيوانات، ‌جايي در قانون ندارد. جاويد آل داوود در اين خصوص به آنا گفته است: تاكنون چندين بار به نيروي انتظامي، قوه قضاييه و سازمان حفاظت محيط زيست در اين مورد گزارش داديم اما آنان توان برخورد با اين گروه‌هاي مافيايي را ندارند و تاكنون پيگيري‌‌هاي ما بي‌نتيجه مانده است. وي با ابراز تاسف از عدم وضع قوانين براي حمايت از حيوانات مي‌گويد: متاسفانه در كشور ما قانوني براي حمايت از حيوانات وجود ندارد تا بتوانيم با استناد به آن قانون، از حيوانات دفاع كنيم. حتي چندين بار هم كه سعي كرديم قانوني را به مجلس ببريم محقق نشد، گويا اين موضوع جزو اولويت‌هاي كشور نيست.

تنها چيزي كه مي‌توان مطرح كرد اين است كه در اين نوع مسابقات شرط‌بندي انجام مي‌شود و طبق قوانين اسلامي شرط‌بندي حرام است كه آن افراد هم اعلام مي‌كنند ما شرط نبسته‌ايم و به خودي خود پيگيري اين موضوع منتفي مي‌شود. رييس انجمن حمايت از حيوانات با انتقاد از وجود ابزار قانوني براي برخورد با افرادي كه جنگ سگ‌ها را در كشور برپا مي‌كنند، اظهار كرد: وكيل ما بررسي‌هاي زيادي انجام داده و به اطلاعات جامعي رسيده است اما متاسفانه متجاوزان به حقوق حيوانات جنگ سگ‌ها را يك نوع ورزش مي‌دانند و حتي گفته شده كه چطور ورزشكاران به مسابقات بوكس مي‌روند و زد و خورد آنان يك نوع ورزش محسوب مي‌شود، بنابراين جنگ سگ‌ها هم نوعي ورزش است. ما روايت داريم كه پيامبر اسلام فرمودند جنگ حيوانات حرام است اما روايت در كشور ما قانون نيست و هر جا بخواهند استفاده مي‌كنند و هر جايي صلاح ندانند رعايت نمي‌كنند بنابراين حكم شرعي براي اجرا بايد به قانون تبديل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا