سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس

اولین دقایق روز سه شنبه ۲۳ دی ماه، خبر اختصاصی خبرگزاری فارس به سرعت در همه رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب پیدا کرد و در کسری از ساعت تمام دنیا متوجه شدند که سپاه پاسداران ۱۰ نظامی آمریکایی که به همراه ۲ فروند شناور در حوالی یکی از دورترین جزایر ایرانی در خلیج فارس (جزیره …

اولین دقایق روز سه شنبه ۲۳ دی ماه، خبر اختصاصی خبرگزاری فارس به سرعت در همه رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب پیدا کرد و در کسری از ساعت تمام دنیا متوجه شدند که سپاه پاسداران ۱۰ نظامی آمریکایی که به همراه ۲ فروند شناور در حوالی یکی از دورترین جزایر ایرانی در خلیج فارس (جزیره فارس) وارد آبهای ایران شده اند را بازداشت کرده است.

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
از آنجا که هم امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در گذشته نه چندان دور طعم این تحقیر را در آبهای جنوبی ایران چشیده بودند، همه منتظر شدند تا ببینند چه برخوردی با متجاوزین جدید که ۹ نفر آنها مرد و یک نفر زن بود می شود.با اعلام این خبر و انتشار اخبار تکمیلی و توضیحات رسمی سپاه پاسداران، به سرعت تماس‌های مکرر میان وزارت خارجه امریکا با ایران برقرار شده و آنطور که بعدا فرماندهان سپاه گفتند، طرف آمریکایی با تمنا از دستگاه دیپلماسی ایران می‌خواست که این نظامیان آزاد شوند.

خط تماس میان قرارگاه خاتم، ستاد فرماندهی سپاه و وزارت امور خارجه برقرار شده و اخبار و اطلاعات در لحظه به اشتراک گذاشته می‌شود.

نظامیان به منطقه نامعلومی در جزیره فارسی منتقل شده و پرواز تهدیدآمیز ۱۸ جنگنده آمریکایی بر فراز منطقه و آرایش نظامی رزمناوهای آمریکایی و فرانسوی حاضر در منطقه هم که تعداد آنها به ۲۵ فروند می رسید، هیچ تاثیری در روند کار نداشت.

ایرانی‌ها طرف مقابل را به آرامش دعوت کرده و هشدار می دهند که در صورت اقدام خارج از عرف، جهنم نامعلومی برای آنها تدارک دیده شده است؛ تهدیدی که به سرعت اثر می‌کند و آنها مجبور می‌شوند از آبهای ایران دورتر شده و منتظر اراده جمهوری اسلامی بمانند.

با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از وقوع ماجرا و پس از بازجویی و بررسی‌های دقیق از نظامیان متجاوز و رسیدن به این یقین که آنها (آمریکایی‌ها) ناخواسته و بر اثر اشتباه وارد آبهای ایران شده و قصد دیگری نداشتند، سپاه آنها را رها کرده و نظامیان رها شده به ناوگروه ترومن که چند روزیست برای انجام ماموریت به خلیج فارس آمده، منتقل می‌شوند.

چند روز بعد، فرمانده معظم کل قوا در سخنرانی عمومی از اقدام سپاه تقدیر کرده و آن را الگویی برای سیاستمداران جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند.

از آنجا که معلوم است، «رهبر» به شدت از عملکرد پاسداران راضی است، بلافاصله فرصتی برای دیدار حضوری و تشکر چهره به چهره از آنها فراهم می‌شود.

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
(برای مطالعه بیشتر اینجا را کلیک کنید)
در حاشیه نگاری که سایت دفتر مقام معظم رهبری آن را منتشر کرد، ۳ نکته جالب می‌توان دید:اول اینکه در این دیدار گفته می‌شود بالگردهای سپاه در هنگام دستگیری متجاوزین آمریکایی و درست در بحبوحه اقدامات خرج از عرف آمریکایی‌ها -که حتی فرمانده ندسا بواسطه این تحرکات، وقوع درگیری را بسیار زیاد می‌دانست- و تحرکاتی که نهایتا با تهدید سنگین سپاه آرام می‌گیرد، تا فاصله ۵۰۰ متری ناوهای آمریکایی رفته و علاوه بر نمایش قدرت، در عمل نیز به آنها می‌فهماند که حرف نهایی را جمهوی اسلامی ایران خواهد زد.

این نزدیکی از آنجا جالب‌تر می‌نمایاند که بدانیم شناورهای آمریکایی در آبهای بین‌المللی برای خود حریم قائل هستند و گزارشی هم وجود ندارد که بگوید کشوری اراده کرده و این حریم را نقض کرده باشد جز در ایران و در خلیج فارس.

البته این موضوع چندان هم عجیب و غریب نیست چرا که بارها همه شاهد پرواز و تصویربرداری بالگردها، هواپیماهای گشت دریایی و پهپادهای سپاه و ارتش بر فراز ناوهای هواپیمابر آمریکا به عنوان نمادهای نیروی دریایی ارتش این کشور بوده‌اند و آمریکایی ها هم به نظر می رسد این موضوع را -علی رغم همه تلخی‌اش- قبول کردند و در هنگام عبور از تنگه هرمز برای ورود و خروج خلیج فارس، کاملا پاسخگوی نیروی دریایی سپاه پاسداران هستند.

نکته دوم در این دیدار آنجاست که فرمانده جوان یکی از شناورها به «رهبر» می‌گوید ما آمریکایی‌ها را مجبور کردیم به مدت ۲۰ دقیقه به زبان فارسی با ما صحبت کنند.

این موضوع نیز جالب به نظر می‌رسد که افسران ناوگروه ایالات متحده مجبورند علی رغم امکان گفتگو به زبان بین‌المللی، به زبان فارسی با پاسداران صحبت کنند و درخواست‌هایی داشته باشند که البته وقعی به آنها نهاده نشده و شنیدن حرف آنها موکول به تمکین از اراده سپاه می‌شود.

اما نکته سوم: در خلال صحبتهای همین فرمانده جوان، معلوم می‌شود که سپاه پاسداران با کدام شناور خود به سراغ نیروهای متجاوز رفته ست: «شناور تندرو و موشک‌انداز تندر»

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
ناوچه قدر از رده تندر
هرچند یقینا علاوه بر این شناور، پاسداران از یگان‌های دیگر خود نیز در این ماموریت استفاده کرده‌اند اما از آنجا که اسم «تندر» در دیدار با فرمانده کل قوا آمده، مروری اجمالی خواهیم داشت بر ویژگی ها و مختصات آن.دکترین دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس با تکیه بر شناورهای تندرو و موشک‌انداز تعریف می‌شود؛ شناورهایی که به گفته دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، سرعت آنها ۲ برابر شناورهای آمریکایی بوده و اخیرا نیز سرعت ۳ برابری آنها تست شده است.

در میان انواع شناورها، «تندر» یکی از بزرگترین‌هاست که در رده بین‌المللی، یک قایق موشک انداز (Missle Boat) و در ایران «ناوچه» نامیده می‌شود.

این شناورهای مستقر در خلیج فارس که برای اولین بار در اردیبهشت سال ۷۶، ده فروند از آنها تحویل نیروی دریایی سپاه شد، با در اختیار داشتن یکی از دوربردترین موشک‌های کروز دریایی ایران (نور و قادر) نقش مهمی در حفظ و حراست از امنیت آبهای جنوبی کشور بازی می‌کند.

ناوچه تندر با ۳۸.۶ متر طول، ۶.۸ متر عرض و آبخور ۲.۷ متری، توانایی جابجایی ۲۰۵ تُن بار را داشته و بیشینه سرعت آن نیز به حدود ۶۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می تواند چند روز در دریا به گشت‌زنی بپردازد.

اما تجهیزات نصب شده بر روی شناور تندر چیست؟

– این شناور از رادار سطحی برای کشف و ردگیری اهداف سطحی و شناورهای دشمن با قابلیت شناسایی ده‌ها هدف، رادار ناوبری برای کمک به مسیریابی و نیز رادار کنترل آتش برای هدایت تسلیحات به همراه سامانه های هشدار راداری، جنگ الکترونیک و سامانه های مخابراتی بهره می‌برد.

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
– در قسمت سینه این شناور، یک توپ دو لول ۳۰ میلیمتری AK-230 با نواخت تیر بالا (شلیک ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ گلوله بر دقیقه) و با هدفگیری راداری قرار گرفته که بُرد آن برای درگیری با اهداف هوایی بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ متر و با شلیک منحنی ۶ تا ۷ کیلومتر مناسب است.این یعنی سلاح فوق، ضمن کاربرد در برابر اهداف دریایی به صورت مؤثری قابل استفاده در برابر تهدیدات هوایی نظیر هواگردهای سرنشین دار و پهپادها است.

– علاوه بر این، یک توپ دو لول ۲۳ میلیمتری نیز در میانه ناو و درست پشت دکل قرار گرفته است که در محدود بُرد ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متری خود، سلاح بسیار خوبی برای انهدام پهپادها و بالگردها بوده و فضای ناامنی برای موشک و هواپیماهای دشمن به وجود می‌آورد.

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
نواخت تیر عملی این توپ ۸۰۰ گلوله بر دقیقه است و روی شناورهای تندر قابلیت چرخش کامل به طرفین تا بیش از ۱۱۰ درجه در هر سمت را داشته و در چرخش به سمت بالا نیز محدودیتی ندارد.- یک قبضه تیربار ۱۲.۷ میلیمتری دوشکا در هر سمت شناور دیده می‌شود که با توجه به بُرد ۱۶۰۰ متری آن، در برابر اهداف هوایی برای مقابله با بالگردها، پهپادها و قایق ها سلاح مؤثر و البته به صرفه‌ای است.

گلوله‌های دوشکا که حاوی مواد منفجره نیز هستند، با سرعت ۸۰۰ متر بر ثانیه شلیک می‌شوند.

– به احتمال زیاد در شناور تندر از تعدادی موشک‌های دوش پرتاب «میثاق» نیز بهره برده شود تا در مواقع لزوم به اجرای آتش مؤثر علیه تهدیدات هوایی دشمن در ارتفاعات پائین و  متوسط بپردازد.

این موشک‌ها می‌توانند اهدافی در بُرد ۵ کیلومتر و ارتفاع پروازی ۳۰ تا ۴هزار متر را با سرعت قابل توجه ۶۰۰ متر بر ثانیه نابود کنند.

– اما مهمترین سلاح نصیب شده بر روی ناوچه تندر، ۴ پرتابگر موشک‌های کروز دریایی از نوع «نور» و «قادر» است.

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
موشک‌های نور نصب شده بر روی شناورهای تندر
موشک نور با برد ۱۲۰ کیلومتر یکی از دستاوردهای بسیار خوب وزارت دفاع در حوزه کروز‌های دریایی و البته معروف‌ترین آنهاست.
سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
این موشک که سالهاست به صورت انبوه تولید و در اختیار نیروی دریای سپاه و ارتش قرار گرفته، قابلیت شلیک از روی شناور، ساحل و انواع هواگردها (بالگرد و جنگنده) را دارد و بارها در رزمایش‌های مختلف مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است.اما موشک «قادر» که خط تولید آن در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در سال ۹۰ افتتاح شد، بُردی در حدود ۲۵۰ کیلومتر داشته و مانند موشک نور در اختیار نیروی دریایی سپاه و ارتش است و باز هم مثل همین موشک می‌توان آن را از روی شناور، ساحل و هواپیما شلیک کرد.

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
شلیک موشک قادر از سامانه پرتابگر ساحلی
این موشک در کمترین زمان پس از رونمایی به تولید انبوه رسید و در همان مقطع برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند موشک قادر یک موشک خارجی است که ایران تنها یک فروند از آن را در اختیار دارد اما متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوا و فضا با تولید و تحویل انبوهی از آن، علاوه بر نشان دادن توانمندی‌های بالای خود در تامین نیازمندی‌های موشکی نیروهای مسلح کشورمان، یکبار دیگر دروغ بودن ادعای رسانه‌های غربی را اثبات کردند.در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت دفاعی به خصوص در حوزه دریایی، این احتمال قوی وجود دارد که سامانه‌ها و تجهیزات فوق، هرکدام با نمونه‌های جدید و پیشرفته‌تر خود جایگزین شده و مثلا از موشک‌های کروز ۳۰۰ کیلومتری «قدیر» نیز در شناورهای سپاه استفاده شده باشد.

سپاه باکدام شناور آمریکا راتحقیر کرد؟+عکس
تحویل انبوه موشک‌های قدیر به نیروی دریایی سپاه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا