میانجی خبرگان کنار کشید

در اين بين برخي شنيده ها در سطح شايعه باقي مي‌ماند و بيشتر اخبار زمينه گمانه‌زني‌هاي سياسي را مهيا مي‌كند. با توجه به حساسيت‌ايجاد شده در انتخابات خبرگان امسال، بر خلاف دوره‌هاي قبل، اخبار اين انتخابات نيز با حساسيت بيشتري دنبال مي‌شود. در روزهاي گذشته ادعاهايي مبني بر رد يا تاييد صلاحيت  نامزدهاي معروف اين …

در اين بين برخي شنيده ها در سطح شايعه باقي مي‌ماند و بيشتر اخبار زمينه گمانه‌زني‌هاي سياسي را مهيا مي‌كند. با توجه به حساسيت‌ايجاد شده در انتخابات خبرگان امسال، بر خلاف دوره‌هاي قبل، اخبار اين انتخابات نيز با حساسيت بيشتري دنبال مي‌شود. در روزهاي گذشته ادعاهايي مبني بر رد يا تاييد صلاحيت  نامزدهاي معروف اين انتخابات از سوي سايت‌هاي جريان محافظه كار رسانه اي و مورد غضب شوراي نگهبان قرار گرفت! اما از اين شايعات كه گذر كنيم حقايق تلخي به گوش مي‌رسد كه شايعه نيست و آن كنارگيري‌ بزرگان جامعه روحانيت كشور از انتخابات خبرگان است. چهره‌هايي كه حضور اين افراد در خبرگان را مي‌توان وزن و اعتبار اين مجلس خواند.
قهر از جامعه مدرسين
تازه‌ترين خبري كه اين روزها فضاي سياسي را با شوك روبه‌رو كرد، كناره‌گيري آيت‌ا… حائري شيرازي از انتخابات خبرگان بود. خبري كه همزمان با ارائه شدن ليست جامعه مدرسين حوزه‌علميه قم و نبود نام برخي افراد در اين  ليست بود.محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی اطلاعیه‌ای از کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان به‌دلیل آنچه قرار نگرفتن در لیست نهایی جامعتین خواند، انصراف داد!در اين انصر اف‌نامه آمده بود:اینجانب هم به‌امید اعلام کفر به طاغوت در زمینه‌هایی که مورد غفلت واقع شده، می‌خواستم در مجلس خبرگان آینده حضور داشته باشم که برای حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کردم تا آرای مرکز کشور پشتوانه کار بزرگی که می‌خواهم انجام دهم باشد ولی جامعتین تعهداتی به دیگران داشتند و غیر از مرکز تهران هم برای منظور حقیر مناسب نبود و از طرف دیگر مستقل وارد صحنه انتخابات شدن، ایهام مقابله با استخوان‌داران در حرکت انقلابی و اسلامی ما و پیوستن به دیگران را در پی داشت.
انتقاد به برخي مواضع خبرگان
اینک ضمن اعلام انصراف خود از نامزدی خبرگان و اعلام همراهی با استخوان‌داران در اسلامیت و انقلابی بودن و تقویت آنان و تشکر از هواداران  ستاد انتخاباتی آینده‌ام و فعالیت شبانه‌روزی آنها، رئوس مطالبی را که دوست داشتم با داشتن آرای تهران از موضعی مستحکم اعلام کنم چون می‌دانستم که دیگران چنین برنامه‌ای ندارند، آنها را مطرح می‌کنم:
۱ ــ اعلام می‌کنم در نجات انسان‌ها از مشکلات اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی چه مردم آمریکا، اروپا و چه مسلمانان آسیا و آفریقا محصولات علوم انسانی غرب راه‌گشا نیست و طرح‌های قرآن و اسلام هم راه‌گشا و هم قابل دفاع علمی است.
۲ ــ اعلام می‌کنم همان‌طور که علوم انسانی خون رایج در فرهنگ است و اسلام این خون سالم را به ما مرحمت کرده، کافی است دلایل علمی بودن آن را به آن ضمیمه کنیم تا مورد قبول دانشگاه‌های عالم شود و بعد از آن قابل اجرا در همه جا حتی در کشور خودمان خواهد شد و قبل از پذیرش علمی بودن در هیچ جا عملی نخواهد شد حتی در کشور خودمان، در مسائل اقتصادی هم خون جاری در اقتصاد پول رایج است.
پيشينه قهر با جامعه
آيت‌ا… حائري شيرازي اولين كسي نبود كه با اين بهانه‌هاي جامعه مدرسين از شركت در خبرگان كناره‌گيري مي‌كرد. آيت‌ا… قرهي نيز چند هفته پيش با اعلام همين دليل از خبرگان خداحافظي كرد. وی در تشریح علت انصراف خود گفته‌بود: البته نکته‌ای هم هست و آن، این که وقتی بحث وحدت حول محور ولایت را مطرح می‌کنیم، باید همه از سهم‌خواهی دست بکشند. بنده هم – گرچه اطلاعیه‌ای را خواهم داد، اما از همین جا هم بیان می‌کنم که  انصراف خودم را از انتخابات مجلس خبرگان رهبری تبیین می‌کنم تا راه برای دوستان باز باشد و از کسانی هم که احتمالاً در لیست واحد جامعتین نیستند، از همین جا دست آن‌ها را می‌فشارم و به محضر مبارک‌شان عرض ادب می‌کنم و از آن‌ها درخواست عاجزانه دارم  که برای رضای خدا و برای از بین نرفتن وحدت، انصراف دهند. لذا این‌طور نشود که آن‌ها هم در مقابل جامعتین، لیستی مجزا ارائه دهند، ولو به این که اسامی موجود در لیست جامعتین، آن‌طور که این‌ها می‌خواهند، انقلابی و ولایی نباشند، گرچه همه خوب هستند، اما شاید آن‌طور که این آقایان می‌خواهند، نباشند.
آيا پاي مصباح در ميان است!؟
نكته قابل توجه اينجاست كه اندكي قبل آيت‌ا… حائري شيرازي در نامه اي از سخنان خودش با آيت‌ا… مصباح يزدي گفت. وي كه به نوعي قصد داشت از دو دستگي در كشور جلوگيري كند با مصباح به گفت‌وگو نشسته و از وي خواسته بود از برخي اقدامات خود دست‌بردارد.آیت‌ا…حائری شیرازی از جلسه خصوصی خود با مصباح‌يزدي در جریان برگزاری اجلاس اخیر خبرگان درباره هاشمی رفسنجانی تعريف كرد و گفت: همه دیدند، بنده و آقای مصباح در همین اجلاس اخیر به‌طور طولانی با هم صحبت کردیم. ما درباره آقای هاشمی خیلی با هم صحبت کردیم و بنده حرف‌هایم را زدم و آقای مصباح هم دلایل خود را گفت.وي گفت:در این جلسه به آقای مصباح گفتم: «شما که می‌گویید امام با هرکس چند دقیقه می‌نشست او را می‌شناخت، چطور همین امام، آقای هاشمی را نشناخته است؟ مگر همین امام نبود از آقای هاشمی تقدیر می‌کرد و ایشان را دوست می‌داشت؟» اما هرچه گفتم، آقای مصباح گفت: بحث من درباره گذشته نیست، درباره حال فعلی ایشان است، در گذشته خدماتی داشته‌ و امروز این‌طور شده است.عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بنده به آقای مصباح گفتم: «خب، شما چرا نمی‌آیید با آقای هاشمی صحبت کنید، بحث کنید و حرفتان را بزنید؟» باز هم آقای مصباح دلایلی آورد و در نهایت من از ایشان خواستم: «یک جلسه خصوصی ۲نفره با آقای هاشمی را بپذیرید؟» اما هرچه گفتم، ایشان قبول نکرد و در نهایت مقرر شد که ایشان درباره این موضوع (جلسه با هاشمی) به من خبر دهد. به آقای مصباح گفتم: «حاج آقا، من دیگر درباره جلسه با آقای هاشمی با شما حرفی نخواهم زد، خبر از شما!». ایشان باز هم چیزی نگفت. در نهایت باز هم من گفتم: «حاج آقا، درباره این موضوع من دیگر به شما پیغام نمی‌دهم، تماس و خبر از شما!».حائری كه در اين مصاحبه گفته بود من براي شركت در خبرگان كانديدا نمي‌شوم ولي آمد و در نهايت انصراف داد در سخناني درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه آیت‌ا… مصباح از او خواسته در انتخابات خبرگان، هاشمی رفسنجانی را همراهی نکند، مي‌گويد:« آقای مصباح در این مورد هیچ مطلبی به من نگفتند، چون خود من بنا ندارم در انتخابات خبرگان کاندیدا شوم, مگر اینکه از من بخواهند که بیایم. من هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ام اما اگر خواستند، تصمیم می‌گیرم.»با اندكي  تامل در اين گفته ها و علل كناره‌گيري حائري شيرازي(خط خوردن از ليست جامعه‌مدرسين)از انتخابات خبرگان شايد تلاش وي براي تغيير تصور مصباح نسبت به هاشمي دليل اصلي كنار زدن اين عالم شيعه از ليست خبرگان شده باشد.
نهضت انصراف يا خط زدن اجباري!
از سوي ديگر برخي از چهره‌هاي اصولگرا با توجه به موج كناره‌گيري‌ها از ائتلاف‌هاي آن‌ها در مجلس شوراي‌اسلامي وخبرگان، بهانه «نهضت انصراف» را وارد ادبيات سياسي اين روزها كرده‌اند. استفاده واژه نهضت به دليل وزن سياسي-ديني‌اي كه دارد بهانه خوبي است كه افراد را ساكت كنندو با عنوان ايدئولوژيك آنهايي كه با تفكرات خود سازگاري دارند را جايگزين كنند! اين روند هرچند مورد استقبال برخي جريان‌ها قرار خواهد گرفت ولي در برابر اذهان عمومي بيدار جامعه رنگ باخته است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا