السیسی تفنگ دارد پس از چه می ترسد؟!

مهدي دل روشن: انواع و اقسام  دادگاه‌ها برای او و فرزندانش برگزار شده، گاهی خبر می رسد محکوم شده و گاهی خبر می رسد که تبرئه! هیچی در مصر مشخص نیست. کسی نمی‌داند  که محمد مرسی چه می کند و چرا آمد، چرا رفت؟ دیروز دوشنبه در مصر، همه چیز امنیتی بود؛ دولت در میدان …

مهدي دل روشن: انواع و اقسام  دادگاه‌ها برای او و فرزندانش برگزار شده، گاهی خبر می رسد محکوم شده و گاهی خبر می رسد که تبرئه!
هیچی در مصر مشخص نیست. کسی نمی‌داند  که محمد مرسی چه می کند و چرا آمد، چرا رفت؟
دیروز دوشنبه در مصر، همه چیز امنیتی بود؛ دولت در میدان تحریر، به شدت اوضاع را کنترل می کرد و اجازه نمی داد معترضان به سیسی، تجمعی برپا کنند. دیروزدر مصر روز تعطیل بود اما نه به‌مناسبت انقلاب ژانویه بلکه به‌خاطر گرامیداشت روز پلیس؛ پلیسی که یک عمر ، مردم مصر از آن ترسیده اند.
دیروز پلیس و نیروی ارتش به منظور جلوگیری از تظاهرات در پنجمین سالگرد «انقلاب مصر» که به سرنگونی حسنی مبارک منجر شد در خیابان‌های شهرهای اصلی مصر حضور گسترده‌ای پیدا کردند.
سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر تخمین زده‌اند که از زمان عزل محمد مرسی از قدرت، بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته و نیروهای پلیس و ارتش این کشور ۴۰ هزار نفر را بازداشت کرده‌اند.
بیشتر آنها از هواداران گروه اخوان‌‌المسلمین‌اند اما هواداران گروه‌های لیبرال و سکولار نیز به اتهام زیر پا گذاشتن قانون ضدتظاهرات در میان بازداشت‌شدگان هستند.
در همین حال، نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر به ۵ هزار منزل مسکونی یورش برده‌اند تا به گفته مقامات، افراد مظنون به دست داشتن در طرح و برنامه‌ریزی تظاهرات را بازداشت کنند.
وبسایت روزنامه خصوصی  تحریر  از بازداشت ۲۱۷ نفر طی ماه جاری خبر داده است. بر اساس گزارش این وبسایت از ۳۱ دسامبر (حدود یک ماه اخیر) نیروهای امنیتی در ۱۰ استان مختلف کشور عملیات تجسس منازل را آغاز کرده‌ و افراد را به اتهام «قصد شرکت در تظاهرات، فراخوان برای برگزاری تظاهرات و عضویت در گروه‌های تروریستی» بازداشت کرده‌اند. یکی از رهبران فعالان گفته است که او و بسیاری دیگر قصد دارند این روزها در خانه بمانند زیرا «بهای شرکت در تظاهرات را باید با جان خود بپردازیم یا بیش از ۲۰ سال در زندان حبس شویم.»
فعالان حقوق بشر می‌گویند که وضعیت کنونی در مصر از هر زمان دیگر بدتر است.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید مصر تحت ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی به حکومت پلیسی بازگشته است و امیدهای انقلاب آن تبدیل به یأس شده‌اند. رسانه‌های دولتی از جمله شبکه تلویزیونی نایلز (Niles TV) بیانیه‌های عبدالفتاح السیسی را به مناسبت پنجمین سالگرد انقلاب پخش می‌کنند که در بخشی از آن گفته است: «تجربه دموکراسی یک شبه به ثمر نمی‌رسد بلکه روندی تصاعدی است.»
او ضمن هشدار به منتقدانش درباره برگزاری تظاهرات در سالروز پیروزی انقلاب، خطاب به مردم مصر گفت: «انقلاب مصر از مسیر خود منحرف شد و در ۳۰ ژوئن با تظاهرات مردمی علیه محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرا و برکناری او توسط ارتش به تکامل رسید.» رئیس جمهور مصر طی سخنانش مدعی شد که به اراده و انتخاب مردم آمده است و به هیچ‌وجه حکومت را به زور از آنها نگرفته است.
دولت مصر در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی برای جلوگیری از تکرار اعتراضاتی که به سرنگونی مبارک و برکناری محمد مرسی شد، قانون برگزاری تظاهرات در این کشور را به تصویب رساند. بر اساس این قانون هرگونه تظاهرات بدون اخذ مجوز از سوی وزارت کشور ممنوع است. آنچه مبرهن است این که در مصر ۲۰۱۶، هنوز چیزی مشخص و قابل پیش بینی نیست و انگار تا رسیدن به مرحله به ثمر نشستن انقلاب ۲۰۱۱، راه درازی در پیش است؛ کسی چه می داند شاید حتی برای یکسره کردن کار  بازماندگان مبارک، یک حرکت انقلابی دیگر لازم است و یک طوفان دیگر در التحریر!

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا