وجود ۶ میلیون سیمکارت در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیم‌کارت نوعی وسیله ارتباطی برای بشر در قرن اخیر اختراع شد که سابقه چندانی در کشور ما ندارد و عمر حضور این وسیله ارتباطی در کشور حدود ۲۲ سال است. توزیع اپراتور اول یا همان همراه‌ اول در مردادماه سال ۱۳۷۳ با ظرفیت ۹ هزار و ۲۰۰ شماره …

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیم‌کارت نوعی وسیله ارتباطی برای بشر در قرن اخیر اختراع شد که سابقه چندانی در کشور ما ندارد و عمر حضور این وسیله ارتباطی در کشور حدود ۲۲ سال است.

توزیع اپراتور اول یا همان همراه‌ اول در مردادماه سال ۱۳۷۳ با ظرفیت ۹ هزار و ۲۰۰ شماره آغاز شد که در ابتدای راه به‌صورت محدود عرضه می‌شد اما رفته رفته این خدمات گسترش یافت.

اپراتور دوم با نام ایرانسل یا «ام تی ان ایرانسل» در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد که عرضه این نوع سیم‌کارت در کشور به‌صورت انتحاری انجام شد و در قبال خرید یک سیم‌کارت هدیه دیگری نیز دریافت می‌شد و همین مسئله موجب استقبال گسترده مردم شد.

اپراتور سوم با نام تالیا، چهارم با نام رایتل و در آخر هم آی‌سیم نیز در سال‌های گذشته اعلام موجودیت کردند که بعضی از آنها چندان موفق به حضور نبودند و نتوانستند میان مردم جایی برای خود باز کنند.

خرید سیم‌کارت در سال‌های نخست ورود به کشور چندان آسان نبود و صف‌هایی طولانی شکل گرفتند به‌طوری که بعضی مواقع ۲۴ ساعت طول می‌کشید تا فرد متقاضی بتواند به باجه ثبت‌نام برسد.

*افزایش کلاهبرداری‌ها با آسان شدن خرید سیم‌کارت

رفته رفته با حضور اپراتورهای بیشتر دسترسی مردم به سیم‌کارت آسان‌تر شد و بعضی از اپراتورها با تبلیغات گسترده تا جایی پیش رفتند که به هر متقاضی در هنگام ثبت‌نام دو سیم‌کارت ارائه می‌دادند.

ارائه بدون حساب و کتاب سیم‌کارت‌های اعتباری به مشترکان و عدم فرهنگ‌سازی درست استفاده کردن موجب ایجاد معضلی جدید در جامعه شد که در سال‌های گذشته همین سیم‌کارت‌ها باعث افزایش کلاهبرداری‌ها و مزاحمت‌های تلفنی شدند.

خرید سیم‌کارت‌های اعتباری با قیمت ارزان تا جایی پیش‌رفت که جوانان به داشتن یک سیم‌کارت راضی نبودند و در کنار خود دو تا سه تلفن همراه با شماره‌های مختلف داشتند.

*فصل جدید توزیع سیم‌کارت در دهه ۸۰

اپراتورهای تلفن همراه در همان سال‌های نخست یعنی دهه ۷۰ در استان مازندران حضور یافتند که توزیع سیم‌کارت به آسانی صورت نمی‌گرفت اما در دهه ۸۰ فصل جدیدی از توزیع سیم‌کارت‌های اعتباری آغاز شد که مشترکان به آسانی به تلفن همراه دست پیدا کردند.

تعدد سیم‌کارت در بین جوانان هیچ‌گاه نشانه توسعه‌یافتگی و پیشرفت یک کشور نیست و این مسئله با فقدان فرهنگ‌سازی مناسب می‌تواند به مهم‌ترین معضل و در رابطه‌های ناسالم مجازی تبدیل شود.

یک شهروند ساروی در این باره به خبرنگار فارس گفت: در سال‌های ابتدای توزیع سیم‌کارت بدون حساب و کتاب شاهد افزایش مزاحمت‌های مردمی با تلفن‌های همراه بودیم اما در سال‌های اخیر این روند کاهش یافته است.

*افزایش جوانان ۴ سیم‌کارته در کشور

بهروز نجفی با بیان اینکه بسیاری از جوانان به داشتن یک تلفن همراه راضی نیستند و همراه بعضی از آن‌ها دو الی سه تلفن‌ همراه مشاهده می‌شود، اظهار کرد: با ورود تلفن‌های دوسیم‌کارته به کشور شاهد داشتن سه الی چهار سیم‌کارت از سوی بعضی از جوانان هستیم.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد با داشتن چهار سیم‌کارت هر ماه آنها را تعویض می‌کنند و امکان تماس با آن‌ها مشکل می‌شود، ادامه داد: به‌عنوان مثال در دفترچه تلفن بنده نام یک فرد چهار مرتبه با شماره‌های مختلف ( علی ۱ ، علی ۲ ، علی ۳ و علی ۴) ذخیره شده است.

این شهروند با بیان اینکه لزومی ندارد یک فرد سه تا چهار سیم‌کارت داشته باشد، تصریح کرد: امروزه بسیاری از جوانان به‌جای اینکه به‌فکر درس و دانشگاه باشند سرشان همیشه در مقابل تلفن همراه قرار داد که در حال پیامک‌دادن و یا صحبت کردن هستند.

* ۳ سیم‌کارت دارم

دیگر شهروند ساروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه سه عدد سیم‌کارت اعتباری با اپراتورهای مختلف و دو تلفن همراه دارم، گفت: قبلا دو سیم‌کارت دیگر هم داشتم که آنها را به یکی از دوستانم هدیه دادم.

«م ـ ک» با بیان اینکه یکی از سیم‌کارت‌ها برای صحبت کردن با فامیل و خانواده است و دیگری برای تماس با دوستانم استفاده می‌شود، اضافه کرد: یکی از سیم‌کارت‌ها برای استفاده از اینترنت پرسرعت آن استفاده می‌شود.

*هزینه ۳۰ هزار تومانی برای شارژ سیم‌کارت‌ها

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در طول ماه چند هزار تومان برای شارژ سیم‌کارت‌های تلفن همراه خود هزینه می‌کنید،گفت: به صورت میانگین بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان هزینه شارژ سیم‌کارت‌ها در یک ماه می‌شود.

این شهروند ساروی با بیان اینکه با وجود شبکه‌های اجتماعی کمتر از پیامک دادن استفاده می‌شود، افزود: بیشتر هزینه‌ها برای تماس تلفنی انجام می‌شود.

*رتبه دوم مازندران در ارتباطات مخابراتی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری با بیان اینکه مازندران در حوزه ارتباطات مخابراتی رتبه دوم را دارد، گفت: وضعیت مازندران از نظر زیرساخت و پهنای باند و ضریب نفوذ اینترنت، مناسب است.

یدالله طهماسبی فراهم کردن زیرساخت ارتباط و اطلاعات، نیروی انسانی و سازمانی، توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور توسعه و تقویت ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری و صنایع نوین را از جمله ماموریت‌های این مجموعه دانست و اظهار کرد: از جمعیت ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار نفری مازندران، ضریب نفوذ ۱۰۹ درصد است.

*وجود ۶ میلیون سیم‌کارت در مازندران

وی با اشاره به اینکه مازندران در ضریب نفوذ در کشور رتبه دوم را دارد، افزود: مازندران دومین میزان کاربران اینترنت را در کشور بعد از استان تهران در اختیار دارد و میزان کاربران اینترنت در این استان از سال ۹۲ تا امسال ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران از افزایش ۲۰۰ درصدی سیم‌کارت‌های در اختیار مردم مازندران خبر داد و گفت: بیش از ۶ میلیون سیم‌کارت در استان وجود دارد.

* ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار سیم‌کارت فعال است

این مسئول با بیان اینکه از ۶ میلیون سیم‌کارت موجود در مازندران ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار سیم‌کارت فعال است، تصریح کرد: تا پایان سال ۹۵ تعداد یک‌هزار و ۳۸۶ روستا زیرپوشش تلفن بی‌سیم قرار می‌گیرند.

به گزارش فارس، با توجه به جمعیت ۳ میلیون نفری مازندران و وجود ۶ میلیون سیم‌کارت در استان؛ آمارها نشان می‌دهد سهم هر مازندرانی دو سیم‌کارت است که این مسئله در کشور کم‌نظیر به‌شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا