گونه هاي تخلف در ثبت ازدواج

این دفتر خانه ها با تايید سازمان ثبت اسناد کشور می توانند تعرفه های مشخص برای حق التحریر ازدواج و طلاق از زوجین دریافت کنند و تمامي فعاليت‌هاي آنها بايد مطابق قوانين و ضوابط موضوعه در حوزه ثبت ازدواج و طلاق باشد كه تخطي از آن تخلف محسوب شده و ضمن بروز مشكلاتي براي شهروندان، …

این دفتر خانه ها با تايید سازمان ثبت اسناد کشور می توانند تعرفه های مشخص برای حق التحریر ازدواج و طلاق از زوجین دریافت کنند و تمامي فعاليت‌هاي آنها بايد مطابق قوانين و ضوابط موضوعه در حوزه ثبت ازدواج و طلاق باشد كه تخطي از آن تخلف محسوب شده و ضمن بروز مشكلاتي براي شهروندان، مستوجب برخورد قانوني نيز است. نهاد تنظیم‌کننده سند، قدیمی‌ترین نهاد حقوقی در ایران باستان خصوصا ایران پس از ظهور اسلام است. این نهاد از چنان اهمیتی برخوردار است که در تمام دوره‌هاي تاریخی پس از اسلام مورد توجه خاص بوده و مقررات آن مکرراً دستخوش تحول شده است.از طرفی قضاوت و سردفتری از امور مهم دنیای امروز است که اهمیت و اعتبار آن بر هیچکسی پوشیده نیست.
خداوند متعال در سوره بقره بر مکتوب کردن معاملات تاکید فرموده و اشتغال به آن در اجرای دستور خداوند و بر افراد واجد شرایط، فرض شده است. علاوه بر آن امین بودن سردفتر از خصایص پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) نشات می‌گیرد و امانتداری، رکن اصلی و افتخار دفاتر اسناد رسمی است.بنابراین به لحاظ اهمیت، حساسیت، اعتبار و موقعیت این حرفه شریف و حفظ و حرمت آنان، قانونگذار در قوانین و مقررات مختلف، لزوم بازرسی عملکرد دفاتر و تخلفات آنان را بین کرده است تا اعمال و رفتارشان را زیر‌نظر داشته و در صورت تخطی، مجازاتی متناسب اعمال كند.
با اين حال تخلفاتي در برخي دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به خصوص در كلانشهرهايي چون تهران رخ مي‌دهد كه تبعات زيادي داشته كه بايد مورد توجه قرار گيرد. يكي از تخلفات بارز بخشي از دفاتر ازدواج و طلاق، اداره دفتر به وسیله شخص دیگری است این امر موجب می‌شود تا کارهای غیرقانونی و ثبت غیرقانونی ازدواج و طلاق در این گونه دفاتر رواج پیدا کند. متأسفانه اکنون بسیاری از افراد مایل نیستند تا ازدواج موقت آنها ثبت شود و شیوه‌ای را انتخاب می‌کنند تا کسی متوجه ازدواج موقت آنها نشود. در این راستا عاقدانی هستند که خارج از دفترخانه اقدام به ثبت غیرقانونی ازدواج موقت می‌کنند و برای این کار نیز گواهی صادر می‌کنند.
طبق قانون، این گواهی از لحاظ قانونی فاقد ارزش است و خانم‌هایی که این گواهی را داشته باشند دست‌شان به جایی بند نیست. از سويي، با توجه به درآمد پایین دفترخانه‌ها و تعرفه کم ثبت ازدواج و طلاق دفترخانه‌هایی با سوءاستفاده و استفاده از دلال اقدام به ثبت ۲۰۰ مورد طلاق در ماه می‌کنند تا درآمدشان بالا رود، در حالی که تعداد ازدواج‌های ثبت شده توسط آنها در ماه به عدد دو نیز نمی‌رسد. اين مسئله سبب شده تا منطقي نبودن تعرفه ها، تخلف در دريافت تعرفه‌هاي غير متعارف را هم شاهد باشيم به گونه‌اي كه دفترخانه ها به طور سليقه اي اقدام به دريافت هزينه ثبت كنند. بر خلاف آنكه دفاتر اسناد رسمي همواره از درآمدهاي مناسب به سبب تعدد مراجعه كننده و تنوع خدمات برخوردارند، دفاتر ثبت ازدواج و طلاق از اين وي‍ژگي برخوردار نيستند كه زمينه را براي بروز تخلف از سوي برخي دفترداران فراهم مي كند. در اين ميان، اضافه كنيد تفاوت قائل شدن قانون میان دفاتر ثبت اسناد رسمی ازدواج و طلاق در شرايطي كه دفترداران دفاتر اسناد رسمی بیمه، بازنشستگی و از کارافتادگی دارند، دفترداران ازدواج و طلاق هیچ کدام از این حقوق برخوردار نیستند. حتی دفترداران اسناد رسمی می‌توانند امتیاز دفتر خود را به فروش برسانند اما دفاتر ازدواج و طلاق این گونه نیست. اين در شرايطي است كه تخلفات در برخي دفاتر ثبت اسناد كمتر از ثبت ازدواج نيست.
شایع ترین تخلف در دفتر اسناد رسمی اخذ حق‌التحریر اضافی از مشتریان است که برای جلوگیری از هرگونه تخلف، طرفین معامله می‌توانند پس از انجام قانونی امور  رسید هزینه‌های مجاز و مصوب ثبت مورد معامله را از سردفتران دفترخانه طلب کنند.در حین تنظیم سند رسمی،دفتر اسناد رسمی باید مدارکی را برای موافقت از ادارات ذی ربط استعلام واز طرفین دریافت کند اگر این کار انجام نشود، تخلف رخ داده است.
کوتاهی دفتر اسناد رسمی در وصول حقوق دولتی ( مالیات نقل و انتقال خودرو و حق‌الثبت) نیز یکی از تخلفات احتمالی در دفتر اسناد رسمی است.از دیگر تخلفات دفتر اسناد رسمی تنظیم سند بدون حضور اشخاصی که قانونا باید هنگام تنظیم سند حضور داشته باشند، طبق ماده ۱۰۰ قانون ثبت، جعل در دفتر اسناد رسمی شناخته می‌شود که معمولا برای دفتر اسناد رسمی مجازات کیفری نیز در نظر گرفته می‌شود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا