تالار قشقايی بازگشايی شد

تالار قشقايی مجموعه تئاتر شهر بعد از چندين ماه تعطيلي به دليل بازسازي، عصر روز جمعه ۲ بهمن‌ماه با حضور مديران و مسئولان وزارت ارشاد و هنرمندان تئاتر بازگشايي مجدد شد. در ابتداي اين مراسم كه اجراي آن بر عهده امير كربلايي‌زاده بود، پريسا مقتدي رئيس مجموعه تئاتر شهر به ارائه سخناني كوتاه پرداخت و …

تالار قشقايی مجموعه تئاتر شهر بعد از چندين ماه تعطيلي به دليل بازسازي، عصر روز جمعه ۲ بهمن‌ماه با حضور مديران و مسئولان وزارت ارشاد و هنرمندان تئاتر بازگشايي مجدد شد.

در ابتداي اين مراسم كه اجراي آن بر عهده امير كربلايي‌زاده بود، پريسا مقتدي رئيس مجموعه تئاتر شهر به ارائه سخناني كوتاه پرداخت و گفت: سالن قشقايي حدود ۱۵ درصد تا تكميل شدن فاصله دارد اما بخش اعظم از سالن و امكانات فني آن كه مرتبط با هنرمندان تئاتر و مخاطبان است، آماده شده و در جدول سي و چهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر قرار گرفته است.

در ادامه علي‌اصغر دشتي از اعضاي شوراي هنري سالن قشقايي نيز به ارائه گزارشي در خصوص فعاليت‌هاي اين شورا پرداخت و يادآور شد: ما اميدوار بوديم كه شاهد بازگشايي مركز مطالعات اجرايي قشقايي باشيم ولي ما از طريق جدول جشنواره تئاتر فجر از بازگشايي مجدد اين سالن مطلع شديم. توجه ما در اين مركز روي پروژه و گروه‌هاي تئاتري است.

وي ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ پروژه از ۱۲ گروه براي اجرا در اين مركز قطعي شده و ۸ اثر ديگر در اولويت دوم ما قرار دارند ضمن اينكه ۲ نمايش خارجي از آلمان و آرژانتين هم براي اجرا در مركز مطالعات اجرايي قشقايي متقاضي هستند.

اين كارگردان تئاتر در ادامه نياز به استمرار، انعقاد مدل جديد از قرارداد از سوي انجمن هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد با گروه‌هاي انتخاب شده براي حضور در اين مركز، همكاري جدي و برنامه‌ريزي شوراي نظارت و ارزشيابي و همچنين برنامه‌ريزي مديريت تئاتر شهر براي تأمين پرسنل مورد نياز براي همكاري با مركز مطالعات اجرايي قشقايي را از جمله موارد و شرايط مورد نياز براي پيشبرد اهداف اين فضاي تئاتري دانست.

در بخش ديگري از اين مراسم مهدي شفيعي مديركل هنرهاي نمايشي نيز درباره وضعيت بازسازي تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر، اظهار كرد: سعي شد تا با همه امكاناتي كه داريم، بازگشايي اين سالن با حداقل كاستي‌ها همراه باشد و باقيمانده كاستي‌ها هم به زودي برطرف شوند.

وي افزود: يكي از بخش‌هاي مهم در وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ايجاد اين فضاهاي تئاتري است. اميدوارم باقيمانده بازسازي مجموعه تئاتر شهر هم با حمايت معاون توسعه مديريت و منابع انساني وزير ارشاد و معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شود. اميدوارم سال آينده تأمين اعتبار شود تا تئاتر شهر از حالت خستگي خود خارج شود.

مديركل هنرهاي نمايشي با بيان اينكه براي توسعه تئاتر بايد به همه ابعادش فكر كرد، يادآور شد: نمي‌توان سرفصل‌هاي آكادميك و آموزشي را به روز نكرد. يك كارگردان صاحب ايده بايد فضا و شرايطي مناسب را در اختيار داشته باشد.

شفيعي ادامه داد: اميدوارم در ساخت سالن‌هاي نمايشي طرحي نو دراندازيم. متأسفانه تنها ۲۵ درصد از مجتمع‌هاي ساخته شده با زيربناهاي چند هزار متر مربعي براي هنرمندان قابل استفاده هستند. هنوز مهندسين مشاور آگاه به فضاهاي هنري كم داريم كه با شرايط نوين هنر آشنا باشند.

فرهاد آييش ديگر سخنران مراسم بازگشايي مجدد تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر بود. وي اظهار كرد: در اين مدت كه به دليل تمرين نمايش جديدم در تئاتر شهر بودم، متوجه شدم كه به امنيت، طراحي ورود و خروج و سالن انتظار تالار قشقايي فكر شده است.

وي با بيان اينكه كميت در نهايت به كيفيت تبديل مي‌شود، ادامه داد: ما يكسري جوان‌هايي داريم كه واقعا اثر انگشت خود را در تئاتر نشان مي‌دهند. افزايش تعداد مخاطب، سالن‌ها و هنرمندان مستعد نويد يك شكوفايي در تئاتر است.

اين بازيگر و كارگردان شناخته شده تئاتر با بيان اينكه در دوره‌اي هستيم كه به نظر من تئاتر رشد تصاعدي دارد، متذكر شد: نقد خيلي خوب است ولي نق زدن خوب نيست. تئاتر ما واقعا نياز به بودجه دارد. چندي پيش متوجه شدم كه بودجه تئاتر ما كمتر از پول يك فوتباليست است. از سياستمداراني كه پول دست‌شان هست خواهش مي‌كنم بيشتر به تئاتر كمك كنند.

سپس علي‌اصغر كارانديش معاون توسعه مديريت و منابع انساني وزير ارشاد نيز نياز به باور مردم و مسئولين را در خصوص اينكه فرهنگ و هنر زيربناي توسعه پايدار در مسائل اجتماعي و سياسي است، شاه‌كليد بحث فرهنگ و هنر دانست و گفت: الآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اين باور وجود دارد. اميدواريم در برنامه‌ريزي‌هاي كوتاه مدت و بلندمدت خود اين زيرساخت‌ها را نهادينه كنيم.

وي ادامه داد: بودجه سال ۹۲ ما در حوزه‌هاي هنري و بحث نشريات افزايش نداشت اما توانستيم در سال ۹۵ بودجه معاونت هنري را با توجه به افزايش ۱۴ درصدي بودجه دولت، ۷۸ درصد افزايش دهيم. يعني به نسبت گذشته ۸۲ درصد در حوزه نمايش، ۵۱ درصد در حوزه تجسمي و ۴۰ درصد در حوزه سينما در سال ۹۵ افزايش بودجه خواهيم داشت.

كارانديش در ادامه سخنان خود با بيان اينكه سرانه فضاهاي فرهنگي ما در حال حاضر ۱۵ سانتيمتر است كه بايد اين سرانه حداقل ۴۵ سانتيمتر باشد، اظهار كرد: ما ۷۱ پروژه ملي در حوزه ساخت و ساز فضاهاي فرهنگي و هنري و ۲۲۰ پروژه استاني در اين زمينه داريم كه در مجموع ۲۲۰ ميلياد تومان بودجه اين طرح‌هاي عمراني در حوزه فرهنگ و هنر است.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني وزير ارشاد تأكيد كرد: باور كنيد مسئولين در وزارتخانه و هم در دولت تلاش مي‌كنند تا مشكلات را مرتفع كنند. مشكلي كه از قبل بوده اين است كه دولت درآمد ندارد و به سختي مملكت را اداره مي‌كند. در استان‌ها مشكلات و كمبودها به مراتب بيشتر از تهران است در صورتيكه ما در آن استان‌ها هم نخبگان و استعدادهاي زيادي داريم كه بايد آموزش داده شده و حمايت شوند.

در بخش پاياني اين مراسم نيز علي مرادخاني معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه كار كليدي را كساني انجام مي‌دهند كه تئاترهاي خصوصي را راه‌اندازي مي‌كنند، افزود: ما در بخش نگهداري فضاها و مكان‌ها گرفتار مشكلاتي هستيم كه اميدواريم اين بخش را بهبود ببخشيم.

وي اظهار كرد: خوشبختانه تئاتر در اين سال‌ها خيلي خوب شده است و خيلي جاها حرف براي گفتن دارد.

مرادخاني تأكيد كرد: همه كار در اختيار دولت نيست و كساني كه در اين زمينه امكاني دارند، از تئاتر حمايت كنند و ما هم در وزارت ارشاد شرايط مناسب را براي اين افراد نظير پرداخت وام و فراهم كردن و امكانات ديگر، فراهم مي‌كنيم.

در اين مراسم هنرمنداني چون اصغر همت، حميد مظفري، ‍ژاله صامتي، شكرخدا گودرزي، فارس باقري و حميد پورآذري حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا