هزينه هاي جديد خودسري‌ها

موضوع حمله به سفارت عربستان بحرانی را به وجود آورد که دیپلمات های ایرانی هنوز عرق‌شان از حل  پرونده هسته ای ایران خشک نشده باید به حل بحران خودساخته ای دیگر بپردازند. اين روزها دیپلمات برجسته ایرانی به جده رفته تا این بحران را در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی حل و فصل کند. …

موضوع حمله به سفارت عربستان بحرانی را به وجود آورد که دیپلمات های ایرانی هنوز عرق‌شان از حل  پرونده هسته ای ایران خشک نشده باید به حل بحران خودساخته ای دیگر بپردازند. اين روزها دیپلمات برجسته ایرانی به جده رفته تا این بحران را در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی حل و فصل کند. سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو، اجلاس فوق العاده ای را به منظور رسیدگی به حادثه حمله به سفارت عربستان در جده تشکیل داده است.از نکات قابل توجه این همایش حمله اعضای این اجلاس به ایران و انتقاد عباس عراقچی از این اجلاس است. در حالی که اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در ایران را محکوم و ایران را به مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر متهم کرده، معاون وزیر خارجه ایران این اجلاس را به خاطر محکوم کردن حمله به سفارت عربستان سعودی مورد انتقاد قرار داده است.عباس عراقچی از اینکه این اجلاس به جای موضعگیری علیه اسرائیل، حادثه حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرده ابراز تاسف کرد.
عراقچی و انتقاد از اجلاس
عباس عراقچی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس جده شرکت کرده، گفت: دولت ایران این حمله را محکوم کرده و تحقیقاتی را برای شناسایی و مجازات عاملان آن به جریان انداخته است. وی گفت که نتیجه این تحقیقات به زودی اعلام خواهد شد. عراقچی ابراز تاسف کرد از اینکه سازمان همکاری اسلامی حمله به سفارت را به سرعت واکنش نشان داده اما به درخواست فلسطینیان برای بررسی «حملات» اسرائیل به مسجد الاقصی وقعی ننهاده است.وی همچنین سازمان همکاری اسلامی را متهم کرد که در مقابل مسائلی مانند«مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی» سکوت اختیار کرده «حال آنکه همگان از علل و ریشه‌های این مشکلات و نقش برخی کشورهای خاص در ایجاد آن به خوبی مطلع‌ هستند.» برخی مقامات و رسانه‌های دولتی ایران صراحتا یا تلویحا عربستان سعودی را به کمک به شکل‌گیری و حمایت از گروه‌های اسلامگرای افراطی متهم کرده‌اند.آقای عراقچی در سخنان خود به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نیز اشاره کرد و گفت که این مذاکرات «منجر به شناسایی بین‌المللی و احترام شورای امنیت و قدرت‌های جهانی نسبت به برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه جمهوری اسلامی شد.» وی افزود که از این تجربه می‌توان برای حل اختلافات جهان اسلام استفاده کرد.
بیانیه مشترک علیه ایران
شرکت‌کنندگان در اجلاس جده در بیانیه مشترکی، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران را محکوم کرده‌اند. در این بیانیه، که متن آن در ۱۲ بند در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان درج شده، «تجاوز به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد محکوم»و این اقدام نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو و وین راجع به حفاظت از اماکن سیاسی و مغایر قوانین و حقوق بین‌الملل دانسته شده است. همچنین گفته شده که این حملات مغایر منشور سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان ملل متحد است که با هدف پیشبرد روابط دوستانه، احترام متقابل و همکاری بین کشورهای عضو ایجاد شده‌اند.وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی «بیانیه‌های تحریک آمیز در مورد اجرای حکم قضایی علیه مرتکبان جنایات تروریستی در مملکت عربستان سعودی» را نیز محکوم و مردود دانسته و این بیانیه‌ها را به منزله دخالت مستقیم در امور داخلی یک کشور عضو دانسته‌اند.
امیدواریم عربستان سر عقل بیاید
موضوع اجلاس جده به داووس هم کشیده شد و خبرنگاران از محمد جواد ظریف درباره روابط ایران و عربستان سوال پرسیدند. وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس داووس به خبرنگاران گفت: ما خود را در حالت دشمنی و تخاصم با عربستان سعودی نمی بینیم. وی افزود: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ام، ما بر این باوریم که عربستان در پی توافق هسته‌ای ایران سراسیمه شده و اقدامات تحریک آمیز صورت داده است و ما امیدواریم که آنها هر چه زودتر به خود بیایند و شاهد رفتار معقولانه آنها باشیم و امیدواریم عربستان سعودی هرچه زودتر سر عقل بیاید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا