تلاش برای بهبود مناسبات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، جیانگ جیان گوئو در نشست رسانه ای ایران و چین با بیان اینکه بسیار خوشحالم که به ایران که تاریخ دیرینه و فرهنگ درخشان دارد ،سفر کرده ام و در این روزها، شی جین پینگ رئیس جمهور چین به طور رسمی از ایران دیدار می کند، گفت …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، جیانگ جیان گوئو در نشست رسانه ای ایران و چین با بیان اینکه بسیار خوشحالم که به ایران که تاریخ دیرینه و فرهنگ درخشان دارد ،سفر کرده ام و در این روزها، شی جین پینگ رئیس جمهور چین به طور رسمی از ایران دیدار می کند، گفت : این یک رویداد بسیار مهم در توسعه روابط دو کشور به شمار می رود و در چنین شرایطی، برگزاری گردهمایی رسانه های چین و ایران و تقویت تبادلات رسانه های دو طرف نیز اهمیت فراوانی دارد.
جیانگ جیان گوئو گفت : نمایندگان حاضر از رسانه های چین و ایران ، شاهد دوستی و همکاری دو کشور و ثبت کننده منافع متقابل و یاری رسان توسعه مشترک دو کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه رسانه های ایران حاضر، نماینده گروه بزرگ و معتبری از روزنامه ها ، تلویزیون و نخبگان و شخصیت های رجسته رسانه ای ایران و منطقه هستنید و همه شما در تهیه گزارش ها و معرفی و توضیح شرایط چین و ایران نقش کلیدی ایفا کرده اید، گفت:‌ گزارش های شما، جهت افکار عمومی دو کشور، مناطق متبوع دو طرف و حتی جهان را مشخص کرده است .
جیانگ جیان گوئو افزود : دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین برای توسعه روابط با رسانه های ایران اهمیت بسیاری قائل است و در گذشته همکاری مطلوبی برقرار کرده ایم و بسیاری از دوستان حاضر ایرانی به چین سفر کرده و با چین آشنایی داشته اند و امیدواریم رسانه های شما بتواند با تهیه و تولید گزارش های همه جانبه ، واقعی و دوستانه به توسعه دوستی و همکاری و توسعه مشترک دو کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه این سفر نخستین سفر آقای شی جین پینگ به ایران پس از انتصاب به سمت رئیس جمهوری است و مورد توجه گسترده رسانه های خاورمیانه و سراسر جهان قرار دارد ، گفت : در این سفر رئیس جمهوری چین و مقامات ایران توسعه روابط دو کشور در آینده را برنامه ریزی خواهند کرد و رئیس جمهوری چین به نمایندگی از دولت چین، مهمترین اصول و سیاستهای چین در روابط خود با ایران را اعلام خواهد کرد که برای ارتقای روابط دو کشور اهمیت تاریخی دارد و در تاریخ روابط دو کشور ثبت خواهد شد.
رئیس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین گفت : در این دیدار با توجه به مسائل مختلف در منطقه خاورمیانه و پیچیدگی اوضاع امنیتی منطقه، رئیس جمهوری چین به نمایندگی از دولت چین دیدگاه و پیشنهادهای چین برای حل این مسائل مهم و بزرگ را تشریح خواهد کرد و ضمن پرداختن به مسائل مورد توجه دو طرف با ایران تبادل نظر می کند.
جیانگ جیان گوئو با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری چین به ایران از منظر اتصال گذشته و آینده روابط دو کشور ، تقویت اعتماد متقابل ، تعمیق همکاری ها و توجه به شرایط زندگی مردم ، دیدار بسیار مهمی است ، گفت : رئیس جمهور ما در این سفر ، اقدامات راهبردی برای اجرای مشترک طرح “یک کمربند و یک جاده” با همکاری چین و ایران را مطرح خواهد کرد و ضمن معرفی چندین پروژه مهم و بزرگ پیرامون سازگاری راهبرد توسعه دو کشور و پیشبرد همکاری های صنعتی ، توافقنامه هایی را با ایران امضاء خواهد کرد.
این مقام چینی افزود : ایجاد تأسیسات زیربنایی راه و ترابری ، انرژی ، مخابرات ، ماشین آلات ساخت و ساز و ایجاد شهرک اقتصادی ، دستاوردهای فراوانی برای دو طرف در بر خواهد داشت.
رئیس دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین با اشاره به اینکه دولت چین اهمیت بسیاری برای دیدار رئیس جمهور خود از ایران قائل است ، گفت : مدت زیادی است که رسانه های چین پی در پی گزارش ها و برنامه های زیادی را به انعکاس دوستی چین و ایران اختصاص داده اند و محیط مطلوبی را برای دیدار رئیس جمهوری چین از ایران ایجاد کرده اند.
جیانگ جیان گوئو گفت : امیدواریم رسانه های ایرانی حاضر به اتفاق رسانه های چین ، با اعزام بهترین خبرنگاران خود و افزایش گزارش های زنده و برجسته ، به طور مشترک وضعیت مطلوب همکاری های دوستانه چین و ایران را که مبتنی بر منافع مشترک و برد – برد دو طرف است به خوبی نشان دهند.
وی با بیان اینکه چین و ایران دو کشور متمدن آسیا و منشأ تمدن بشری هستند که موفق به خلق تاریخ و تمدن درخشانی شده اند و گفتگو و تبادلات دو تمدن بزرگ چین و ایران قدمتی دیرینه دارد ، گفت : بیش از ۲۰۰۰ سال پیش ، سلسله “هان غربی” چین و پادشاهی کهن اشکانی ایران تبادلات دوستانه را با اعزام دیپلمات آغاز کردند و به این ترتیب ، جاده مشهور ابریشم به تدریج شکل گرفت.
وی افزود: برقراری روابط سیاسی چین و ایران ، تبادلات و همکاری های فرهنگی دو کشور نیز پی در پی عمیق تر شد و هر دو کشور در زمینه های مختلفی نظیر آموزش و پرورش ، مطبوعات ، علم و فناوری از دستاوردهای یکدیگر بهره برده اند و روابط آنها در این زمینه های همچنان فعالانه ادامه دارد.
چیانگ گوئو با اشاره به اینکه رسانه سفیر دوستی و برقرار کننده تبادلات فرهنگی است ، اظهار داشت : امیدوارم رسانه های دو کشور همچنان با داشتن رویکردی باز و جامع با یکدیگر در ارتباط باشند و با کمک هم فرهنگ و سنت دیرینه و ویژه خود را به نمایش گذاشته و در دفاع از آن با همه تبعیض ها علیه یک ملت و یک مذهب مخالفت کنند.
وی گفت: بدین سبب ما نمی توانیم از کشورهای مختلف با تاریخ ، واقعیت و فرهنگ متفاوت درخواست کنیم که از الگوی یکسان برای توسعه استفاده کنند ولی امیدوارم که رسانه های دو کشور با تداوم فعال روابط دوجانبه از تجربیات یکدیگر در امر سیاست بهره مند شوند و در جهت پیدا کردن راهی مناسب برای توسعه کشور خود تلاش کنند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا